درمان خار پاشنه با شاک ویوتراپی

52

درمان خار پاشنه با شاک ویوتراپی یکی از پیشنهادات پزشکان متخصص طب فیزیکی و توانبخشی است. اما این روش درمانی چقدر موثر است؟ آیا استفاده از آن عوارضی دارد؟ در این مطلب به بررسی این موضوع می‌پردازیم.



خار پاشنه
قبل از اینکه در مورد درمان خار پاشنه با شاک ویوتراپی توضیح دهیم لازم است کمی در مورد این مشکل و یا به عبارت دیگر بیماری بیش‌تر توضیح دهیم.
 خار پاشنه زائده ای غیرمعمول در استخوان پاشنه پا است. این مشکل می‌تواند درد زیادی در پاشنه پا ایجاد کند. این ناراحتی و درد بطور خاص در هنگام ایستادن یا راه رفتن احساس می‌گردد.
علائم آن عبارتند از: احساس درد کف پا و نزدیک به پاشنه پا، درد در زمان فعالیت و حرکات ورزشی، احساس درد هنگام بیدار شدن و یا نشستن طولانی مدت، گرفتگی عضلات در قسمت پاشنه پا که به صورت مزمن شده است.
لازم است بدانید که خار پاشنه در نتیجه انجام فعالیت‌های تکراری مثل دویدن ایجاد می‌گردد. همچنین این بیماری می‌تواند با پلانتار فاشئیت که نوعی التهاب غلاف (رباط) کف پا است، در ارتباط باشد. هنگامی که غلاف کف پا سفت شده و به سمت استخوان پاشنه کشیده شود، باعث آزاد شدن کلسیم از استخوان برای رفع مشکل خواهد شد. در این حالت تجمع بیش از حد کلسیم در پاشنه پا می‌تواند تشکیل خار پاشنه را برای فرد به همراه داشته باشد. این زائده استخوانی می‌تواند به حدی دردناک باشد که مانع راه رفتن شود.



درمان خار پاشنه با شاک ویوتراپی چگونه انجام می‌شود؟
شاک ویو تراپی روشی نوین در طب فیزیکی و توان‌بخشی است که برای درمان برخی از بیماری‌های اسکلتی عضلانی استفاده می‌شود. دستگاه شاک ویو ضرباتی را به بافت آسیب‌دیده وارد می‌کند که این ضربات دارای فرکانس خاص و هستند و تولید امواج الکتریکی خاصی می‌کنند.
برای درمان خار پاشنه با شاک ویوتراپی معمولاً شاک ویو بر روی پاشنه و نیز فاشیای کف پا زده می‌شود و به مدت سه جلسه در هفته یا حداقل دو جلسه در هفته باید انجام شود. تعداد جلسات آن حداقل بین پنج‌ تا ده جلسه باید باشد تا مؤثر شود توجه کنید که شاک ویو درمانی خار پاشنه در طولانی‌مدت جواب می‌دهد و در کوتاه‌مدت و ظرف بیست و چهار تا چهل و هشت ساعت اول حتی ممکن است موقتاً درد را افزایش دهد. جالب است بدانید که در طب نوین پزشکان درمان خار پاشنه با شاک ویوتراپی را بهترین روش درمانی برای این بیماری می‌دانند.
در شاک ویو تراپی از امواج صوتی برای تسکین آسیب‌دیدگی بافت‌های اطراف پاشنه استفاده می‌شود. در حال حاضر از دو روش اصلی جهت درمان خار پاشنه به کمک امواج صوتی استفاده می‌شود.
۱. روش مستقیم یا درمان ساکن: از این روش برای درمان سریع خار پاشنه استفاده می‌شود. اما درد بیشتر برای بیمار به دنبال دارد و احتمال آسیب پوستی وجود دارد.
2. ارسال امواج نقطه ای با زوایای مختلف: به دلیل اثربخشی کمتر باید جلسات بیشتری مورد استفاده قرار گیرد. برخلاف روش قبلی بیمار درد بسیار کمتری احساس می‌کند.



درمان خار پاشنه با شاک ویوتراپی چه عوارضی دارد؟
استفاده از این روش درمانی تقریبا هیچ عارضه‌ای به دنبال ندارد. احتمال بروز درد مختصری در ناحیه تحت درمان وجود دارد که با استفاده از ماساژ و کمپرس یخ به سرعت بهبود می‌یابد.



درمان سایر بیماری ها با شاک ویو تراپی
از این روش نوین جهت درمان سایر بیماری‌ها نیز استفاده می‌شود. برخی از آن‌ها عبارتند از:
- دیسک کمر
- اختلال نعوظ
- آرنج تنیس‌باز
- تریگرپوینت‌ها
- سندرم پریفورمیس
- بیماری‌های پروستات
- کشش عضلات روتاتورکاف
- تاندونیت زانو بخصوص در دوندگان



سایر روش‌های درمان خار پاشنه
- استراحت
- استفاده از ماساژ یخ
- دارودرمانی و مصرف داروهایی مانند ایبوپروفن
- تزریق کورتیکواستروئیدها
- پوشیدن اسپلینت
- استفاده از کفش مناسب بخصوص کفش‌های طبی مختص این بیماری
- استفاده از کفی طبی خار پاشنه
- حرکات ورزشی
جراحی


پست های اخیر از دکتر محمد حسین سپهریان :
 علت ابتلا به آرتروز گردن چیست؟
دکتر محمد حسین سپهریان 1402.11.27
 درمان درد پاشنه
دکتر محمد حسین سپهریان 1402.10.29
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب