84

ختنه با حلقه یکی از روش‌های مورد استفاده برای این نوع جراحی است که در آن به کمک یک رینگ یا حلقه پلاستیکی یکبار مصرف پوست ناحیه ختنه‌گاه آلت تناسلی برداشته می‌شود. براساس دستورالعمل رسمی وزارت بهداشت و درمان انجام ختنه به روش حلقه برای نوزادان زیر شش ماه بهترین روش انتخابی است. در این مطلب از کلینیک ختنه نوزادان تهران سعی می‌کنیم به صورت کامل در این خصوص توضیح دهیم.



روش‌های مختلف ختنه
این جراحی در ایران یکی از رایج‌ترین عمل‌های مردانه به حساب می‌آید و از گذشته تا کنون رواج داشته است. با توجه به پیشرفت علم پزشکی روش‌های مورد استفاده برای ختنه دستخوش تغییراتی شده است.
ختنه به روش جراحی یا سنتی: در این روش  ابتدا پزشک پره پوس (پوست سر آلت) را از گلانس (سر آلت) جدا کرده و با کشش به جلو می آورد. سپس پوست و سپس غشای مخاطی در موقعیت مناسب برش داده می شوند. در نهایت لبه‌های پوست با بخیه ‌به هم دوخته ‌خواهند شد. این روش بیشتر برای افرادی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در دوره طلایی یعنی تا شش ماهگی ختنه نشده‌اند.
ختنه به روش کلیپس نقره‌ای: از گذشته یکی از دستگاه‌هایی که برای انجام جراحی ختنه بر نوزادان پسر مورد استفاده قرار می‌گرفته، دستگاه کلامپ بوده است. این وسیله در دو نوع کلامپ موگن (Mogen) و کلامپ گامکو (Gomco) برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد و کلامپ موگن در ایران با نام کلیپس نقره‌ای شناخته می‌شود.
در این روش ابتدا باید نوزاد را مهار نمود، سپس آلت تناسلی، کیسه بیضه و کشاله ران با محلول ضدعفونی کننده تمیز می شوند و از نظر ناهنجاری های آناتومیک بررسی می شوند. گیره Gomco بررسی می شود تا از این که اندازه آن مناسب است و هیچ نقصی ندارد، اطمینان حاصل شود. اکنون موضع ختنه آماده شده است. بسته به نظر پزشک ممکن است بلاک (مسدود کردن) عصب پشتی (Dorsal) آلت تناسلی تجویز شود و یا اینکه از کرم بی حس کننده موضعی (پریلوکائین، لیدوکائین ) استفاده شود. در صورت صلاحدید پزشک از دراپ (Drape) استفاده می شود. پس از آن ختنه به روش کلیپس نقره‌ای توسط پزشک انجام می شود.
ختنه با حلقه: در این روش متخصص کودکان و نوزادان حلقه مورد نظر که سایز مناسب آن متناسب با آلت تناسلی نوزاد انتخاب شده است را در زیر پوست ختنه گاه قرار می‌دهد. سپس نخی که همراه با حلقه پلاستیبل است محکم روی پوست و حلقه بسته می‌شود. در نهایت قسمتی از پوست که بعد از نخ قرار دارد به دلیل عدم خونرسانی سیاه شده و می‌افتد.



مراحل ختنه با حلقه
- مهار نمودن نوزاد به کمک بیبی فیکس (Baby Fix)
- استفاده از کرم بی‌حسی موضعی یا تزریق ماده بی‌حسی مانند لیدوکائین
- جدا نمودن (جلو کشیدن) سر آلت تناسلی
- انتخاب حلقه متناسب با اندازه آلت نوزاد و قرار دادن آن زیر پوست ختنه‌گاه
- پوست ختنه گاه روی حلقه پلاستیکی کشیده می شود و با بخیه (رشته استریل) برای توقف جریان خونریزی محکم می شود.
- حلقه پلاستیکی تا زمانی که پوست ختنه گاه به طور طبیعی از بین برود (تقریبا طی ۷ تا ۱۰ روز) روی آلت تناسلی نوزاد باقی می ماند. در این مدت، پوست ختنه گاه نوزاد ممکن است در قسمت اطراف حلقه تیره شود که طبیعی است و جای نگرانی وجود ندارد.



بهترین روش انجام ختنه کدام است؟
روش توصيه شده برای ختنه در دوره نوزادی و تا سن 6 ماهگی روش حلقه یا Plastibell می باشد. همچنین نتایج یکی از کار آزمایی های بالینی انجام شده در کشور نشان می دهد که ختنه کردن نوزاد با حلقه نسبت به روش جراحی، عوارض کمتری دارد و زمان عمل آن نیز کمتر است، لذا بر همین اساس پیشنهاد می گردد که روش حلقه به طور وسیع در سطح کشور به کادر پزشکی آموزش داده شود. هم‌چنین توصیه می گردد که در کودکان زیر یک ‌سال انجام ختنه به روش حلقه پلاستیبل انجام گردد.



هزینه ختنه چقدر است؟
حتما شنیده اید که برخی افراد غیر پزشک در ازای دریافت هزینه کمتر، اقدام به ختنه کردن می کنند. اما با توجه به اینکه ختنه در طول عمر مردان فقط یک بار انجام می شود، پس منطقی به نظر نمی رسد که کیفیت انجام ختنه را فدای هزینه ختنه کرد؟ چه بسا بسیار مواردی هستند که به خاطر قیمت کمتر حاضر شدند کودک خود را برای ختنه کردن به دست افراد غیر پزشک آن هم در محیطی نامناسب و غیر بهداشتی بسپارند. نتیجه این می شود که نتیجه ختنه موفقیت آمیز نیست و با عوارض خطرناکی همراه می گردد که باعث می شود نیاز باشد ختنه دیگری در جهت اصلاح ختنه اول انجام شود (در برخی موارد هم مشکل ناشی از ختنه اول، با ختنه دوم قابل اصلاح نیست) که در نهایت هزینه دو بار ختنه کردن یا بیشتر پرداخت می شود. پس می بینیم که این قیمت کمتر واقعا ارزش این مشکلات را ندارد. به والدین توصیه می گردد بیش از آن که به هزینه ختنه فکر کنند، تجربه و تخصص و حسن شهرت پزشک ختنه را ملاک انتخاب پزشک ختنه برای فرزند خود قرار دهند.

پست های اخیر از کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری :
 واکسن‌های بدو تولد شامل چیست؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1403.02.02
 آبله مرغان تا چند روز واگیر دارد؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1403.02.02
 چه زمانی باید ختنه نوزادان را به تعویق بیاندازیم؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1402.12.27
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب