درمان بیماری‌ها با پی آر پی (PRP)

90

تزریق پی آر پی یکی از روش‌های نوین کنترل و درمان درد در مفاصل به حساب می‌آید. PRP یا پلاسمای غنی‌شده از پلاکت در قسمتی از خون افراد بوده که دارای پلاکت‌های فراوان و فاکتورهای رشد زیادی است. تزریق PRP در داخل مفاصل باعث ترمیم شگفت‌انگیز و در نتیجه بهبود بیماری‌ها و کنترل و درمان درد می‌گردد. 



هدف از تزریق پی آر پی چیست؟


اساس این کار تحریک فاکتورهای رشد پلاسمای غنی‌شده از پلاکت می‌باشد. تزریق PRP با ورود فاکتورهای رشد به داخل مفصل باعث تسریع ترمیم رباط پاره، تاندون‌هایی که دارای پارگی ناکامل هستند، صدمات مفصلی در غضروف و نیز کشیدگی‌های تاندون خواهد.


روش درمان پی آر پی چگونه است؟


قبل از استفاده از این روش بیمار تحت معاینه و آزمایش‌های لازم قرار خواهد گرفت. برای شروع کار مقدار کمی از خون بیمار را روی کیت‌های آزمایشگاهی که مختص درمان PRP طراحی شده‌اند می‌ریزد. این کیت‌ها با موادی که در خود دارند مانع از انعقاد آن خواهند شد. سپس کیت را در دستگاه سانتریفیوژ قرار می‌دهند و دستگاه با گردش دورانی و با سرعت بسیار بالا باعث جداسازی سلول های خونی از هم می شود؛ به این شکل که پلاکت‌ها در سطح بالا و روی بقیه اجزای خون قرار می‌گیرند. حال پلاسمای غنی از پلاکت آماده تزریق است.


پس از تزریق پلاکت در بافت مورد نظر گردش خون در آن محل سرعت بیشتری پیدا می‌کند و این کار باعث می‌شود که مواد مورد نیاز از جمله اکسیژن، آنزیم، پروتئین یا ویتامین‌های لازم جهت ترمیم و درمان بافت صدمه دیده با حجم خیلی زیادی به آن برسد. 


پس از این اتفاق بدن فرد برای انتقال این حجم خون شروع به تولید رگ‌های جدید می‌کند تا پاسخگوی انتقال این حجم خون باشد. به این فرآیند «رگ زایی» گفته می‌شود.


به دلیل اینکه برای درمان ضایعه‌های مفصلی تزریق به‌صورت عمیق انجام می‌شود پزشک سرنگ‌های مخصوصی که مقاومت کافی برای جلوگیری از شکستن و همچنین ارتفاعی مناسب برای رسیدن به بافت آسیب دیده را داشته باشند را به کار خواهد گرفت.


متخصص طب فیزیکی جهت انجام هر چه بهتر این تزریق ممکن است از روش‌های تصویربرداری قبل از تزریق بهره بگیرد تا تزریق دقیقاً در محل آسیب دیده انجام شود.


کاربرد تزریق پی آر پی چیست؟


بیماری‌هایی که امروزه به کمک این شیوه درمان می‌شوند عبارتند از:


- کاربرد در زیبایی پوست: درمان پوست مثل درمان‌های زیبایی و ترمیمی (جوان‌سازی پوست یا سوختگی‌ها)


- استفاده برای زیبایی مو: درمان رویش مجدد مو


- کاربرد جهت درمان درد: درمان مفصل‌های آسیب دیده یا بافت‌های غضروفی بدن  (پی آر پی شانه، پی آر پی زانو و...)


- استفاده جهت بهبود زخم: درمان زخم‌ها و آسیب‌های عمیق پوستی

پست های اخیر از دکتر محمد حسین سپهریان :
 علت ابتلا به آرتروز گردن چیست؟
دکتر محمد حسین سپهریان 1402.11.27
 درمان درد پاشنه
دکتر محمد حسین سپهریان 1402.10.29
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب