درمان قطعی سیاتیک بدون جراحی

111

آیا درمان سیاتیک بدون نیاز به جراحی قابل انجام است؟ عصب سیاتیک بزرگ‌ترین عصب در بدن است که از پایین کمر تا پا امتداد دارد. درد سیاتیک از کمر شروع می‌شود و به پشت ران و پایین ساق پا می‌رسد. این درد ممکن است در اثر تحریک عصب و مهره‌های نخاع ایجاد شود. در این مقاله روش‌های درمان سیاتیک بدون نیاز به عمل جراحی را مورد بررسی قرار می دهیم.



علائم درد سیاتیک چیست؟


سیاتیک بزرگ‌ترین عصب در بدن انسان است. درد سیاتیک ممکن است در اثر آسیب رسیدن به مهره‌های نخاعی ایجاد شود. این درد ممکن است خفیف یا طاقت‌فرسا باشد. علائم درد سیاتیک موارد زیر است: 


- خواب‌رفتگی پا


- افزایش درد زمانی که راه می‌روید.


- احساس درد در قسمت پایین کمر


- احساس درد در قسمت پایین لگن


- درد در پشت ران و ساق پا


- تیر کشیدن پا زمانی که ایستاده‌اید.


- احساس سوزش ضعف و بی‌حسی در پا مواردی که شدت درد زیاد است ممکن است پای‌تان بی‌حس شود.


- احساس سوزن‌سوزن شدن پاها و گزگز انگشتان پا


روش‌های درمان سیاتیک


برای درمان سیاتیک روش‌های مختلفی مانند جراحی، حرکات اصلاحی ورزشی، درمان‌های سنتی و دارو وجود دارد که در این مقاله درمان سیاتیک با ورزش و حرکات اصلاحی ، فیزیوتراپی و درمان با دارو را مورد بررسی قرار می‌دهیم.


حرکات اصلاحی ورزشی برای درمان سیاتیک 


حرکات کششی و یوگا که باعث تقویت عضلات کمر و ران می‌شود، انجام دهید. برای انجام حرکات اصلاحی، تحت‌نظر متخصص در این زمینه باشید تا آسیب بیشتری به کمرتان وارد نشود. 


حرکت کششی پا: برای انجام این حرکت به پشت بخوابید و زانوها را خم کنید، کف پاها را روی زمین قرار دهید. یک پا را روی پای دیگر به صورت ۹۰ درجه قرار دهید. از قسمت ران، پایی که روی زمین است با دست‌تان بگیرید و بلند کنید تا جایی که احساس کشیدگی در ران کنید. به مدت ۱۰ تا ۳۰ ثانیه در این حال بمانید، حرکت را با پای دیگر تکرار کنید.


درمان سیاتیک با فیزیوتراپی 


فیزیوتراپی با استفاده از روش‌های فیزیکی مانند لیزردرمانی و ورزش‌های هوازی و اصلاحی، درد سیاتیک را تسکین می‌دهد.


با انجام فیزیوتراپی به اهداف زیر می‌توان دست‌یافت:


- کاهش التهاب عصب سیاتیک و بافت‌ها


- تقویت کردن عضلات کمر، باسن، شکم و لگن


- کم‌شدن درد در پا و کمر و رفع بی‌حسی پاها


ورزش‌های مخصوص برای درمان سیاتیک، به علت به‌وجودآمدن بیماری بستگی دارد و فیزیوتراپ ورزش مخصوص برای درمان سیاتیک را باتوجه‌به شرایط بیمار، تجویز می‌کند.


درمان سیاتیک با تزریق داروی استروئید


بعضی مواقع ممکن است پزشک متخصص برای درمان سیاتیک و تسکین درد تزریق داروی کورتیکواستروئیدی به ناحیه‌هایی که ریشه عصب آن درگیر شده است را تجویز کند. داروی کورتیکواستروئیدی با کاهش التهاب در اطراف عصب تحریک شده، درد ناشی از آن را کاهش می‌دهد. 


بعد از گذشت چند ماه از تزریق این دارو، اثر آن از بین می‌رود و باید برای تزریق مجدد اقدام کنید. تعداد دفعاتی که می‌توانید از تزریق کورتیکواستروئیدی برای درمان سیاتیک استفاده کنید محدود است.


درمان سیاتیک با طب سوزنی و روش های سنتی 


طب سوزنی می‌تواند درد سیاتیک را کاهش دهد. برای انجام طب سوزنی باید به پزشکی که در زمینه طب سنتی تخصص دارد مراجعه کرد. یکی دیگر از روش‌های سنتی درمان سیاتیک، ماساژ دادن کمر و پا است. ماساژ دادن باعث شل شدن عضلات و کاهش درد و التهاب کمک می‌کند.


 با استفاده از کمپرس سردوگرم محلی که درد می‌کند می‌توان درد سیاتیک را تسکین داد. از این روش می‌توان در اوایل بروز این بیماری برای تسکین درد استفاده کرد. برای این کار یک کیسه یخ را در یک حوله تمیز بپیچید و در طی روز، چند بار و هر بار به مدت بیست دقیقه روی محل درد قرار دهید. اگر بعد از چند روز درد تسکین پیدا نکرد با کمپرس گرم این کار را تکرار کنید.


داروهای مناسب برای درمان سیاتیک


برای درمان سیاتیک علاوه بر روش‌های بالا می‌توان از دارو برای تسکین درد با تجویز پزشک استفاده کرد. مهم‌ترین و رایج‌ترین داروهایی برای تسکین درد سیاتیک موارد زیر است:


- داروهای ضدالتهابی


- داروهای شل‌کننده‌های عضلانی


- تزریق استروئید اپیدورال


- داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای


سخن پایانی


سیاتیک یکی از عصب‌های بدن است که از کمر شروع و تا پاها امتداد می‌یابد. هنگامی که به عصب سیاتیک فشار وارد شود باعث ایجاد درد در کمر و یکی از پاها می‌شود. برای درمان سیاتیک روش‌های مختلفی وجود دارد؛ مانند عمل جراحی حرکات اصلاحی ورزشی، فیزیوتراپی، دارو و... که در این مقاله روش‌های درمان سیاتیک بدون عمل جراحی مورد بررسی قرار گرفت. 


 


چنانچه دچار عارضه التهاب سیاتیک شده‌اید، می‌توانید برای درمان به مرکز توان‌بخشی پیشگام به آدرس اینترنتی https://drmsepehrian.ir مراجعه کنید. کلینیک تخصصی پیشگام با بیش از ۱۵ سال سابقه و تجربه در زمینه درمان غیر جراحی عصب سیاتیک در غرب تهران، آماده درمان سیاتیک با روش‌های غیر جراحی برای بیماران مبتلا به این بیماری است.


 

پست های اخیر از دکتر محمد حسین سپهریان :
 علت ابتلا به آرتروز گردن چیست؟
دکتر محمد حسین سپهریان 1402.11.27
 درمان درد پاشنه
دکتر محمد حسین سپهریان 1402.10.29
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب