106

انجام ختنه یکی از مسائلی است که والدین پس از به دنیا آمدن فرزند پسرشان باید درمورد آن تصمیم بگیرند. برای انجام این عمل کوچک بهتر است از یک متخصص ختنه کمک بگیرید. در این مورد ابتدا باید بدانید که می‌توانید ختنه را در روزی که فرزندتان متولد شد نیز انجام دهید اما به گفته‌ی دکتر امیربهتاش امیری متخصص ختنه نوزادان، بهترین زمان برای انجام آن به طور کلی زیر ۶ ماه است.


البته که فواید زیادی درمورد ختنه وجود دارد و دکتر ختنه می‌تواند به شما همه‌ی آن را توضیح دهد؛ اما نه برای همه‌ی نوزادان. بعضی نوزادان با برخی ناهنجاری‌های مادرزادی نباید تحت ختنه قرارگیرند. برای اطلاعات بیش‌تر همچنین می‌توانید از سایت کلینیک ختنه نوزادان تهران کمک بگیرید.



فواید انجام ختنه در نوزادان پسر چیست؟


اگر از یک متخصص ختنه بپرسید که فواید انجام این کار چیست، ابتدا به صورت ساده برای شما راجع به بهداشت صحبت خواهدکرد. اما چگونه ختنه می‌تواند به بهداشت کمک کند؟ یک دکتر ختنه شاید این مورد را اینگونه توضیح دهد: پنیس (آلت تناسلی مردانه) پس از انجام ختنه راحت‌تر تمیز می‌شود و این به سلامت این عضو بدن کمک می‌کند.


از جمله مواردی که با انجام ختنه می‌توان از آن‌ها جلوگیری کرد عبارتند از:


- بعضی شرایط و مشکلات خاص پنیس: انجام ختنه می‌تواند از بعضی شرایط مانند التهاب گلنس و پوست روی آن که حین ختنه برداشته می‌شود جلوگیری کند.


- سرطان دهانه‌ی رحم در پارتنر: این مورد با انجام بررسی‌های آماری و البته آزمایشگاهی در خانم‌های دارای کنسر سرویکس اثبات شده‌است.


- سرطان پنیس (آلت تناسلی): مواردی مانند بیماری‌های منتقله‌ی جنسی (STDs)، در نوع پیشرفته باعث افزایش احتمال سرطان می‌شوند. یک متخصص ختنه در توضیح می‌گوید که با برداشته شدن پوست روی آلت، هم احتمال بیماری و هم سرطان کاهش می‌یابند.


- عفونت مجاری ادراری: بدیهی است که با کاهش احتمال عفونت، از درگیری مجاری ادراری نیز می‌توان جلوگیری کرد. علت اهمیت این‌جا است که عفونت‌ها می‌توانند به داخل مجرا نفوذ کرده و مثانه را نیز آلوده کنند.


فواید شناخت بهترین متخصص ختنه


شاید به علت عقاید قدیمی‌ها و پدران و بزرگانمان گاهی تصور کنیم که ختنه یک کار ساده و بی‌اهمیت است. نکته‌ی ماجرا آن است که فقط یک متخصص ختنه می‌تواند به این عقیده پایان دهد، چرا که از علم و دلیل این عمل آگاهی دارد. بعضی نوزادان زمانی که متولد می‌شوند دارای یک ناهنجاری در پنیس هستند. در این نوع ناهنجاری، سوراخ خروجی مجرای ادراری رو و یا زیر سطح پنیس قرار دارد. در بعضی از این نوزادان نباید ختنه انجام شود و از این موضوع پزشک و متخصص ختنه مطلع هستند.


در مواردی نوزادان با روش‌های اشتباه ختنه می‌شوند  یا حتی دیرتر از موعد برای این کار آماده می‌شوند. تمامی این موارد می‌تواند روی روحیه‌ی کودک شما در آینده تاثیرگذار باشد. از نظر یک دکتر ختنه مانند آقای دکتر امیربهتاش امیری، نوزادان را بهتر است زیر ۶ ماهه ختنه کرد. همچنین ایشان بهترین روش برای انجام آن را نوع حلقه می‌دانند.


نحوه‌ی انجام ختنه


آیا ختنه به فرزند من آسیب می‌رساند؟ آیا برای انجام آن لازم است مقدمات خاصی را فراهم کنم؟ انجام ختنه در سنین مدرسه باعث شوک روحی فرزند من می‌شود؟ تمامی این سوالات را می‌توان با مطالعه ی مقالات علمی که توسط یک متخصص ختنه نوشته شده‌است، پاسخ داد. اما در این قسمت قصد داریم به طور خلاصه شما را در جریان نحوه‌ی انجام این عمل، قرار دهیم.


در طی انجام ختنه، پوست پوشاننده‌ی گلنس پنیس (سر آلت تناسلی) با روش‌های متفاوتی برداشته می‌شود. روش‌های متفاوتی برای انجام آن وجود دارد مانند حلقه و یک راه سنتی که از قدیم‌الایام مرسوم بوده و حتی هنوز هم در بعضی مناطق مورد استفاده است. تمام زمان مورد نیاز برای انجام عمل کوچک ختنه، حدود ۲۰ دقیقه است. این یک زمان تخمینی است حتی ممکن است در روش استفاده از حلقه زمان کم‌تری نیز لازم باشد. در این قسمت دکتر ختنه، با هر روش که انتخاب کرده باشد، پوست روی سر آلت تناسلی را از آن جدا می‌کند.


با توجه به استفاده از بی‌حسی‌ها، نوزاد شما دردی را احساس نمی‌کند. توجه داشته‌باشید که پس از انجام عمل، حتما راجع به نحوه‌ی مراقبت‌ها و نکات مهم بهداشتی از پزشک و پرستار خود بپرسید.


جمع بندی


انجام ختنه در ابتدا یک عمل سنت‌گرا و بر اساس مذهب دیده می‌شد. امروزه با تحقیقات فراوان متوجه شدند که انجام آن باعث افزایش سلامت فرزند شما در آینده می‌شود و البته بهداشت نیز در این مورد می‌تواند بهتر رعایت شود. در کنار همه‌ی این موارد بیماری‌های انتقالی و مشکلات احتمالی برای پارتنر آینده‌ی او نیز کمتر خواهد شد. اما طبیعتاً لازم دارید که یک دکتر ختنه این کار را برایتان انجام دهد که دانش کافی را داشته باشد.


علاوه‌بر آن مهارت و امکانات نیز مواردی هستند که باید به آن‌ها توجه کرد. در پایان مقاله امیدواریم که اطلاعات موردنیاز خود را یافته باشید. می‌توانید برای اطلاع بیش‌تر درمورد انجام ختنه و یک محیط امن و بهداشتی نیز از سایت کلینیک ختنه نوزادان تهران استفاده کنید. این روز‌ها که بحث کرونا نیز در پیش است، می‌توانید شرایط انجام ختنه را در این موقعیت از این سایت بدانید. 

پست های اخیر از کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری :
 چه زمانی باید ختنه نوزادان را به تعویق بیاندازیم؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1402.12.27
 هر آنچه باید از آلرژی کودکان در بهار بدانید
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1402.12.27
 ختنه در بیمارستان، منزل یا کلینیک تخصصی؟ کدام بهتر است؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1402.11.30
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب