مراقبت‌های بعد از پی آر پی زانو و شانه

25

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای افراد پیش بیاید آسیب‌دیدگی مفاصل زانو و شانه است. پی آر پی زانو و شانه یکی از روش‌های درمان آسیب‌دیدگی مفاصل شانه و زانو است. زمانی که با انجام فیزیوتراپی آسیب‌دیدگی شانه و زانو برطرف نشد  پی آر پی بهترین روش درمان برای مشکل مفصل شانه و زانو است. در ادامه دررابطه‌با پی آر پی شانه و زانو  مراقبت‌های بعد از پی آر پی زانو و شانه توضیحاتی ارائه می‌دهیم.



پی آر پی زانو و شانه


آرتروز و ساییدگی مفاصل زانو معمولاً برای افراد بالای 50 سال رخ می‌دهد؛ اما در جوانان نیز می‌تواند این عارضه رخ دهد. زمانی که غضروف‌های مفصل زانو از بین برود  آرتروز زانو رخ می‌دهد و باعث کاهش فضای محافظت کننده بین استخوان‌های زانو می‌شود و در نتیجه استخوان‌های زانو به هم سابیده می‌شوند و دردهای طاقت فرسا در زانو ایجاد می‌شود.


برای درمان و ترمیم مفصل آسیب‌دیده زانو روش‌های مختلفی وجود دارد یکی از این روش‌ها  تزریق پی آر پی زانو است. برای تزریق پی آر پی به جراحی نیازی نیست و بهبودی بعد از تزریق  سریع است و عوارض جانبی ندارد.


از پی آر پی برای درمان مفاصل آسیب‌دیده شانه‌ها نیز استفاده می‌شود. زمانی که با انجام سایر روش‌ها  درد در شانه بیمار تسکین نیابد پزشک متخصص برای درمان مفاصل شانه  تزریق پلاسمای غنی شده از پلاکت یا پی آر پی شانه را انجام می‌دهد.


پی آر پی زمانی پیشنهاد می‌شود که پزشک با انجام سایر روش‌های درمانی  درد و التهاب شانه و زانوی بیمار تسکین نیابد  از روش پی آر پی استفاده می‌کند. پی آر پی یک روش غیر جراحی است که برای بهبود آسیب‌دیدگی عضلات، رباط‌ها، تاندون‌ها و ... مورداستفاده قرار می‌گیرد.


مراقبت‌های بعد از پی آر پی زانو و شانه


- محلی که تزریق پی آر پی انجام شده را تمیز و خشک نگه دارید و پانسمان کنید. بعد از تزریق می‌توانید دوش بگیرید. امکان دارد به مدت 3 تا 7 روز بعد از تزریق پی آر پی زانو و شانه مقداری تورم و کبودی در محل تزریق ایجاد شود.


- برای برطرف‌شدن تورم محل تزریق پی آر پی  یخ روی آن قرار ندهید. 


- از هر 20 بیماری که تزریق پی آر پی انجام می‌دهند یک نفر شاهد گرم‌شدن محل تزریق خواهد بود که ممکن است همراه با درد و تورم باشد و باگذشت چند روز از بین می‌رود. درصورتی‌که شدت درد زیاد بود می‌توانید مقداری یخ را در محل تزریق هر 2 تا 3 ساعت به مدت 20 دقیقه قرار دهید  همچنین می‌توانید از داروهای تسکین درد مانند استامینوفن و کدئین استفاده کنید.


- داروهای ضدالتهاب مانند ایبوپروفن، ناپروکسن، دیکلوفناک، ملوکسیکام و سلکوکسیب به مدت ۴ روز قبل از تزریق پی آر پی و تا ۷ روز پس از تزریق پی آر پی مصرف نکنید  همچنین بهتر است تا 6 هفته پس از درمان از مصرف داروهای ضدالتهاب خودداری کنید. 


- در صورت امکان از مصرف آسپرین خودداری کنید مگر آنکه آسپرین توسط پزشک معالج برای سایر بیماری شما مانند مشکل قلبی تجویز شده باشد.


- بعد از تزریق پی آر پی به مدت 2 تا 3 روز استراحت کنید و از انجام فعالیت فیزیکی سنگین خودداری کنید و فقط مجاز به انجام فعالیت سبک مانند دوش گرفتن هستید.


- از انجام حرکت‌های تکراری هل دادن  کشیدن اجسام سنگین و... خودداری کنید.


- دوره نقاهت بعد از تزریق پی آر پی زانو و شانه  به محل تزریق و نوع آسیب دیگی شما بستگی دارد. تزریق پی آر پی به مفاصل نسبت به تاندون، رباط و عضله با درد کمتر همراه است و سریع‌تر بهبود می یابد. 


- ازمصرف زنجبیل  سرکه و داروهای گیاهی تا جایی که امکان دارد خودداری کنید زیرا ممکن است بر پی آر پی شانه و زانو تأثیر بگذارد.


تزریق پی آر پی شانه و زانو چه عوارضی دارد؟


عوارض جانبی تزریق پی آر پی زانو و شانه بسیار خفیف است؛ زیرا پی آر پی از پلاکت‌های خون شخص بیمار استفاده می‌شود. بااین‌حال ممکن است علائم زیر ایجاد شود:


- درد در ناحیه تزریق که ممکن است تا چند روز ادامه داشته باشد.


- التهاب خفیف تا 2 الی 3 روز پس از تزریق


- ایجاد بافت اسکار بر روی زانو آسیب‌دیده


سخن پایانی


یکی از روش‌های درمان آرتروز زانو پی آر پی زانو است. درصورتی‌که تزریق پی آر پی شانه و زانو زیر نظر پزشک متخصص و باتجربه انجام شود نتیجه بهتری به همراه خواهد داشت. 


در کلینیک طب فیزیکی و توان‌بخشی پیشگام تزریق پی آرپی زانو و شانه توسط پزشک متخصص و با تجربه انجام می‌شود.. اگر با مشکل درد در مفاصل زانو و شانه مواجه شدید می‌توانید برای درمان به کلینیک طب فیزیکی و توان‌بخشی پیشگام واقع در غرب تهران مراجعه کنید. کلینیک تخصصی پیشگام با بیش از 15 سال تجربه در زمینه تزریق پی آر پی شانه و زانو آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است.

پست های اخیر از دکتر محمد حسین سپهریان :
 علت ابتلا به آرتروز گردن چیست؟
دکتر محمد حسین سپهریان 1402.11.27
 درمان درد پاشنه
دکتر محمد حسین سپهریان 1402.10.29
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب