88

یکی از کارهایی که بعد از تولد نوزاد پسر باید انجام داد ختنه کردن آن است. ممکن است والدین برای ختنه فرزند خودنگران بشوند و سؤالات زیادی دررابطه‌با بهترین روش ختنه کردن نوزادان پسر برای آنها پیش بیاید. در این مقاله به معرفی روش‌های ختنه نوزادان و معرفی روش ختنه با حلقه می‌پردازیم. اگر شما هم فرزند پسر دارید و برای ختنه آن اقدام نکردید و به دنبال بهترین روش ختنه نوزادتان هستید؛ پیشنهاد می‌کنم با ما همراه باشید.



ختنه کردن چیست؟


پسران از زمان تولد٬ اطراف سوراخ مجاری آلت تناسلی و دور کلاهکشان پوستی اضافی وجود دارد و برای رعایت بهداشت٬ توسط پزشک متخصص در این زمینه برداشته می‌شود. برای برداشتن این پوست روش‌های مختلفی دارد که در زیر توضیح می‌دهیم.


روش‌های ختنه کردن


برای ختنه کردن روش‌های مختلفی وجود دارد که باتوجه‌به سن و شرایط فیزیکی نوزاد٬ انجام بهترین روش متفاوت است. بعضی از روش‌های سنتی ختنه کردن امروزه منسوخ شده‌اند و روش‌های جدیدتری جایگزین آنها شده‌اند. بهترین سن ختنه کردن نوزاد بین یک تا شش ماهگی است و طلایی‌ترین سن ختنه کردن نوزاد پسر بین یک ماه تا سه ماهگی است. رایج‌ترین روش‌های ختنه کردن پسران٬ ختنه با جراحی و ختنه با حلقه است؛ در زیر این دو روش را بررسی می‌کنیم.


ختنه کردن به روش جراحی


ختنه کردن پسرها به روش جراحی یک روش سنتی است. در این روش٬ پزشک با استفاده از تیغ جراحی و قیچی مخصوص٬ پوست اطراف کلاهک و سوراخ آلت تناسلی پسر را می‌برد و لبه‌های آن را برمی‌گرداند و به بدنه آلت تناسلی بخیه می‌زند. ختنه به روش جراحی با درد و خونریزی همراه است و برای پسرهای بالای یک سال مناسب است. 


معایب ختنه به روش جراحی


یکی از معایب این روش٬ ایجاد خونریزی پس از برش پوست اضافه روی کلاهک آلت تناسلی است. برای جلوگیری از خونریزی٬ پزشک به‌وسیله دستگاه مخصوص می‌سوزاند و سپس بخیه می‌زند. امکان دارد در اثر بی‌احتیاطی پزشک بخشی از سر آلت تناسلی بریده شود که گاهی می‌توان با عمل جراحی بخش بریده شده را پیوند زد.


در این روش ختنه کردن٬ مدت‌زمان بیشتری طول می‌کشد تا زخم بهبود یابد و نباید کودک تا چند روز پوشک شود؛ زیرا تعویض پوشک با درد زیادی برای کودک همراه است و همچنین چند روز بعد از ختنه کردن می‌توان کودک را حمام برد.


ختنه با حلقه


ختنه با حلقه یکی از روش‌های ختنه کردن نوزادان پسر است. این روش برای نوزادان زیر شش ماه مناسب است. در این روش پزشک از یک حلقه پلاستیکی برای ختنه کردن استفاده می‌کند. پزشک ابتدا یک برش روی پوست آلت تناسلی نوزاد ایجاد می‌کند و حلقه را زیرپوست و دور آلت قرار می‌دهد و با نخ محکم می‌بندند تا خون به قسمت بالای آلت نرسد و بعد از 10 تا 12 روز خشک می‌شود و می‌افتد.  


اگر پزشک در روش ختنه با حلقه٬ از حلقه پلاستیکی Bell استفاده کند باید بعد از گذشت 5 تا 8 روز پوست اضافه خشک شود و بیفتد٬. اما اگر بعد از گذشت 8 روز٬ این حلقه بیفتد و یا التهاب و تورم محل ختنه بعد از 8 روز کمتر نشود باید به پزشک متخصص مراجعه کرد.


مزایای ختنه با حلقه


- اکثر پزشکان متخصص در زمینه ختنه با روش ختنه با حلقه آشنایی دارند. 


- ختنه با حلقه راحت است.


- حلقه Bell با اندازه‌های مختلفی وجود دارد که پزشک باتوجه‌به اندازه آلت نوزاد٬ مناسب‌ترین حلقه را انتخاب می‌کند.


- نتیجه ختنه با حلقه٬ خوب و زیبا است.


- در صورت مراقبت و رعایت بهداشت٬ عفونت بعد از ختنه با حلقه ایجاد نمی‌شود.


- بعد از ختنه با حلقه می‌توان به‌راحتی نوزاد را پوشک کرد.


- درروش ختنه با حلقه می‌توان نوزاد را بعد از ادرار کردن با آب شست.


-ختنه با حلقه٬ راحت‌ترین٬ سریع‌ترین و بهترین روش ختنه نوزادان زیر یک سال است. 


معایب ختنه با حلقه


- در این روش اگر پزشک تخصص و تجربه کافی را نداشته باشد ممکن است پوست به‌اندازه کافی برداشته نشود یا ممکن است زیاد برداشته شود که بر زیبایی و نتیجه تأثیرگذار است.


- اگر حلقه در زیرپوست آلت جابه‌جا شود٬ در ادرار کودک فشار ایجاد می‌شود.


- برای کودکانی که چاق هستند یا عارضه میکروپنیس دارند٬ ختنه با حلقه سخت است.


کلام پایانی


چنانچه تصمیم دارید برای ختنه نوزادتان اقدام کنید و به دنبال بهترین مکان و زمان برای ختنه فرزندتان هستید٬ بهتر است بعد از تولد نوزاد برای ختنه کردن آن اقدام نکنند و همچنین بهتر است تا زیر شش ماهگی نوزاد٬ برای ختنه کردن به متخصص ختنه و کلینیک ختنه نوزادان مراجعه کنید.


 در کلینیک ختنه نوزادان تهران آقای دکتر امیربهتاش امیری٬ ختنه نوزادان زیر شش ماه انجام می‌شود. دکتر امیربهتاش امیری٬ تنها ختنه به روش حلقه انجام می‌دهند و ویزیت جهت سایر بیماری ها و سایر اقدامات درمانی در این کلینیک انجام نمی‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به سايت کلینیک ختنه نوزادان تهران دکتر امیربهتاش امیری مراجعه کنید.

پست های اخیر از کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری :
 چه زمانی باید ختنه نوزادان را به تعویق بیاندازیم؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1402.12.27
 هر آنچه باید از آلرژی کودکان در بهار بدانید
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1402.12.27
 ختنه در بیمارستان، منزل یا کلینیک تخصصی؟ کدام بهتر است؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1402.11.30
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب