ختنه با حلقه و مراقبت‌های پس از آن

71

با توجه به اهمیت انجام ختنه نوزادان پسر، بهتر است خانواده‌ها پیش از انجام این عمل از انواع روش‌ها و فواید و مضرات آن آگاه باشند. بنابر گفته‌های آقای دکتر امیربهتاش امیری، از میان انواع مختلف موجود برای ختنه، ختنه با حلقه از بهترین روش‌ها برای نوزادان است. این نوع عمل چگونه انجام می‌شود؟ آیا برتری خاصی در این نوع عمل نهفته است؟


برای یافتن پاسخ‌های خود می‌توانید از بسیاری از مقالات و اطلاعیه‌های وزارت بهداشت کمک بگیرید. در این مقاله نیز تلاش می‌کنیم با تکیه بر حقایق و بررسی‌های موجود در مقالات علمی، راجع به این موارد توضیحاتی ارائه کنیم.



ختنه با حلقه چیست؟


یکی از موارد قابل توجه در انجام ختنه با حلقه روی نوزاد هوشیار، تلاش در رهایی او از درد است. این هدف با انجام دو تزریق کوچک به پنیس (آلت تناسلی مردانه) به صورت یک تزریق در بالا و دیگری زیر آن قابل دستیابی است. از نظر دکتر امیربهتاش امیری نیز انجام این نوع بی‌حسی موضعی می‌تواند این عضو را کاملا بی‌حس کند و البته درد این تزریق به اندازه‌ی واکسیناسیون است. پس از حدود ۴ الی ۵ دقیقه می‌توان عمل را بدون ایجاد ناراحتی در نوزاد انجام داد. 


در طی انجام ختنه با حلقه، حلقه در قسمتی مابین سر آلت و پوست رویی (پوستی که در طی انجام ختنه باید حذف شود) قرارمی‌گیرد و از سر پنیس محافظت می‌کند. زمانی که برای انجام ختنه با حلقه در نظر گرفته شده‌است، چیزی حدود ۸ تا ۱۰ دقیقه می‌باشد و حتی ممکن است کمتر نیز باشد. پس از قراردادن حلقه، پزشک از نوعی نخ جراحی استفاده می‌کند تا این وسیله را در جای خود ثابت نگه‌دارد تا زمانی که پوست اضافه به طور کامل حذف شود. 


در حقیقت این نخ جراحی (بخیه) به همراه حلقه است که به مرور زمان با نفوذ در میان لایه‌های پوست هدف، باعث کنده شدن آن می‌شود. پس از گذشت زمان مناسب نخ و حلقه نیز از هم جدا شده و می‌توانید آن را داخل پوشک نوزادتان ببینید. این خلاصه ای از انجام ختنه با حلقه است که می‌توانید برای اطلاعات بیش‌تر به سایت کلینیک ختنه نوزادان تهران https://khatneh.ir/ مراجعه کنید. در ادامه راجع‌به فواید و مراقبت‌های پس از ختنه با حلقه بحث می‌کنیم.


فواید ختنه با حلقه


هرکدام از انواع ختنه فواید خاص خودشان را دارند که بسته به سن و شرایط نوزاد انتخاب می‌شوند. دکتر امیری معتقد است انجام ختنه با حلقه برای نوزادان زیر ۶ ماه مناسب‌تر است و البته که سن طلایی ختنه را حدود یک تا سه ماهگی می‌داند. پیش‌تر نیز ذکر کردیم که روش حلقه به علت تهاجم کمتر می‌تواند یک روش بسیار مناسب باشد. 


در کل مردم ختنه را به علل مختلف انجام می‌دهند اما دلایل علمی آن نیز بسیار مورد توجه و مهم هستند. وجود یک پوست روی قسمت خروجی ادرار می‌تواند تمامی عفونت‌ها را به خود جذب کند. این نوع عفونت‌ها ممکن است از دسته‌ی بیماری‌های منتقله‌ی جنسی و یا حتی از عفونت‌های موجود در کلیه باشد. پس با حذف این قسمت با یک روش غیرتهاجمی مانند ختنه با حلقه، یک برتری بزرگ است. 


در طرف دیگر بهداشت فرد مطرح است. همان‌گونه که ذکر شد، پوست روی سر آلت می‌تواند آلودگی‌های زیادی را به خود جذب کند و همچنین به علت ساختار آن، نمی‌توانید به خوبی این قسمت را تمیز کنید. پس در نتیجه رعایت بهداشت در نوزاد شما بسیار سخت می‌شود. از طرفی باید بدانید احتمال چسبیدگی پوست به سر پنیس نیز وجود دارد و با انجام ختنه با حلقه می‌توان این مورد را رفع کرد.


مراقبت‌های پس از ختنه با حلقه


پس از انجام هر نوع عملی هرچقدر هم کوچک، باید مراقبت‌هایی را در نظر بگیرید. مراقبت‌های پس از ختنه با حلقه عبارتند از:


- ممکن است نوزادتان نیازمند قرص پانادول (نوعی مسکن) باشد که البته با تجویز پزشک داده می‌شود.


- در سه روز اول پس از هربار تعویض پوشک بهتر است از یک کرم و یک ژل که اکثرا توسط پزشکتان توصیه می‌شود استفاده کنید. در این قسمت از مراقبت‌های پس از ختنه با حلقه، موارد تجویزی کاملا بر اساس شرایط و صلاح‌دید پزشک، متفاوت است.


- از روز دوم هرروز نوزاد را استحمام کنید.


- پس از سه روز اول دیگر استفاده از پماد نیاز نیست، بهتر است تنها از ژل استفاده کنید. حدود ۳۶ ساعت پیش از افتادن رینگ و نخ، ممکن است علائمی مانند التهاب و قرمزی را ببینید که کاملا طبیعی است.


جمع بندی


با مطالعه‌ی مقاله‌ی فوق به اطلاعاتی نسبی راجع به انجام ختنه با حلقه و همچنین مراقبت‌های پس از ختنه با حلقه، آشنا شدید. اگر نیاز به اطلاعات بیش‌تر دارید یا می‌خواهید با یک پزشک مشاوره کنید، می‌توانید از سایت https://khatneh.ir که تحت نظر کلینیک دکتر امیربهتاش امیری است، استفاده کنید. 


بهتر است انجام ختنه را در روز اول و بلافاصله پس از تولد انجام ندهید. سعی کنید برای این کار از یک فرد با تجربه و یک پزشک مشاوره بگیرید تا از بهداشت و روش درست انجام آن مطمئن شوید. در نظر داشته‌باشید که مراقبت‌های پس از ختنه با حلقه را نیز از پزشک مربوطه بپرسید.

پست های اخیر از کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری :
 چه زمانی باید ختنه نوزادان را به تعویق بیاندازیم؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1402.12.27
 هر آنچه باید از آلرژی کودکان در بهار بدانید
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1402.12.27
 ختنه در بیمارستان، منزل یا کلینیک تخصصی؟ کدام بهتر است؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1402.11.30
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب