31

در مناطق مذهبی مانند ایران، سوالی که معمولاً بعد از به دنیا آمدن نوزاد پسر ذهن مادر و پدر نوزاد را درگیر می‌کند این است چه زمانی بهتر است نوزاد آن ها ختنه شود. ممکن است شما ختنه نوزادان پسر را که در سنین مختلف انجام شده یاشد را شنیده باشید و این سوال برای شما هم ایجاد شده باشد که زمان مناسب ختنه چه زمانی است.


همان‌طور که گفته شد ممکن است ختنه در سنین مختلف مانند سن 5 سالگی یا بالاتر هم بتواند انجام شود؛ اما این سنین زمان مناسبی برای ختنه نیستند. در این جا قرار است به این موضوع که ختنه باید در چه زمانی انجام شود و چرا باید ختنه در زمانی مشخص انجام شود پرداخته شود. 



زمان مناسب برای ختنه نوزادان


معمولاً پزشکان متخصص  توصیه می‌کنند عمل ختنه نوزادان در سنین نوزادی انجام شود و بهترین زمان برای انجام عمل ختنه را تا سن 3 ماهگی نوزاد می‌دانند البته انجام عمل ختنه تا سن 6 ماهگی هم زمان مناسبی برای انجام عمل ختنه نوزاد دانسته می‌شود.


همان‌طور که گفته شد ختنه در بعضی مکان‌ها در سنین بالا هم انجام می‌شود؛ اما برای این که بدانید چرا انجام ختنه نوزادان در زمان نوزادی زمان بهتری است باید در ابتدا درباره نحوه انجام عمل ختنه نوزاد آگاهی لازم را کسب کنید.


نحوه عمل ختنه نوزادان


در زمان نوزادی پوستی بر روی قسمت آلت تناسلی نوزاد پسر قرار گرفته است که در طی عمل ختنه نوزادان این قسمت از پوست برداشته می‌شود. برای انجام عمل ختنه نوزادان برای نوزاد پسر خود بهتر است از یک پزشک متخصص کمک بگیرید.


پزشک متخصص قبل از انجام عمل ختنه نوزاد، نوزاد را از نظر داشتن آمادگی لازم برای عمل ختنه بررسی می‌کند و درصورتی‌که نوزاد واجد شرایط عمل ختنه باشد عمل ختنه نوزاد را انجام می‌دهد.


در صورت تأیید آمادگی داشتن نوزاد برای انجام عمل ختنه نوزادان، ناحیه تناسلی نوزاد برای شروع عمل ختنه نوزاد ضدعفونی می‌شود. سپس برای کاهش درد نوزاد در حین عمل ختنه، در ابتدای عمل آمپول بی‌حس‌کننده به اطراف آلت تناسلی نوزاد تزریق می‌شود.


سپس عمل ختنه نوزاد به‌وسیله حلقه انجام می‌شود و پوست از روی آلت تناسلی نوزاد برداشته می‌شود و بر روی حلقه کشیده می‌شود سپس توسط نخ استریل بخیه، بخیه زده می‌شود. حلقه استفاده شده در عمل ختنه خودبه‌خود بعد از گذشت 6 تا 12 روز از عمل ختنه نوزادان می‌افتد.


عوارض ختنه نکردن نوزاد در سنین نوزادی


پس از دانستن نحوه عمل ختنه نوزادان می‌توان درباره علت این که چرا زمان نوزادی زمان مناسب‌تری برای عمل ختنه است صحبت کرد. در پایین برای شما عوارض و علت ختنه نکردن در سنین نوزادی گفته شده است.


• در زمان نوزادی، نوزاد درد کمتری را نسبت به سنین دیگر در حین عمل ختنه نوزادان حس می‌کند؛ بنابراین می‌تواند عمل ختنه راحت‌تری را نسبت به سایر سنین داشته باشد.


• در زمان نوزادی، نوزاد برای انجام عمل ختنه نوزادی هوشیار است و برای کاهش درد تنها از ماده بی‌حسی در اطراف آلت تناسلی نوزاد استفاده می‌شود، اما برای انجام عمل ختنه در سنین بالاتر تنها ماده بی‌حسی کافی نبوده و کودک برای انجام عمل ختنه بیهوش می‌شود.


‌زمانی که عمل ختنه نوزادان در کودک با سنین بالاتری انجام شود، زمان نقاهت و بهبودی طولانی‌تر و دردناک‌تری برای کودک نسبت به انجام عمل ختنه در زمان نوزادی در پی خواهد داشت.


• روند ترمیم جای عمل ختنه انجام شده در سنین بالاتر بیشتر از سنین نوزادی است، به همین دلیل عمل ختنه نوزادان در سنین بالاتر می‌تواند احتمال عفونت پس از عمل ختنه بیشتری را برای کودک داشته باشد. 


باتوجه‌به موارد گفته شده می‌توان نتیجه گرفت که هر چه عمل ختنه دیرتر انجام شود می‌تواند رون درمان دردناک‌تر و سخت‌تری را برای کودک داشته باشد.


مراقبت بعد از ختنه نوزادان


بعد از انجام عمل ختنه نوزادان به ‌خصوص در سنین بالاتر که روند بهبودی و ترمیم طولانی‌تری دارند مراقبت کردن از محل عمل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در پایین برای شما درباره نکات مراقبی بعد از عمل ختنه نوزادان صحبت شده است.


• بعد از عمل ختنه نوزادان بر روی ناحیه عمل نوزاد گاز استریل گذاشته می‌شود. باید حواستان باشد که بعد از هر بار عوض کردن پوشک نوزاد، گاز استریل را هم تعویض کنید.


• معمولاً پزشک متخصص یک پماد جهت تسریع روند ترمیم محل عمل ختنه تجویز می‌کند؛ برای تأثیرگذاری این پماد، باید به طور مرتب از پماد بر روی محل عمل ختنه استفاده شود.


• سعی کنید در زمان پوشک گرفتن نوزاد خود، برای این که بر روی محل عمل فشاری وارد نشود، پوشک کودک را سفت نبندید.


• تا زمان بهبودی محل عمل ختنه نوزادان باید محل مورد نظر خشک نگه داشته شود. به همین دلیل توصیه می‌شود در زمان حمام کردن نوزاد از یک اسفنج خیس برای حمام کردن فرزندتان استفاده کنید تا از خیس شدن محل عمل ختنه جلوگیری شود.


• پس از این که ناحیه عمل ختنه کمی بهبود پیدا کرد می‌توانید چند روز یک بار برای جلوگیری از آلودگی محل عمل ختنه، محل عمل را با آب ولرم بشویید؛ دقت کنید که در زمان شستشو از مواد شستشو بدن مانند شامپو بدن یا صابون استفاده نکنید.


• معمولاً پس از عمل ختنه نوزادان تا مدتی محل عمل قرمز، ملتهب و متورم می‌شود؛ مشاهده این علائم بعد از عمل ختنه نوزاد طبیعی است و نشانه وجود عفونت و یا مشکلی در کودک نیست.


البته درصورتی‌که علائم قرمزی، التهاب و تورم همچنان بعد از گذشت 10 روز از عمل ختنه نوزاد کاهش پیدا نکند و یا دمای بدن کودک بالای 38 درجه سانتی‌گراد برسد باید به پزشک متخصص اطلاع داده شود تا از ایجاد عوارض احتمالی جلوگیری شود.


باید دقت داشته باشید که زمانی که هر کدام از علائم عفونت مانند تب، ترشح مایع بی‌رنگ و یا زردرنگ، سفت شدن ناحیه عمل ختنه و تب بالا را مشاهده کردید، باید سریعاً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

پست های اخیر از کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری :
 واکسن‌های بدو تولد شامل چیست؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1403.02.02
 آبله مرغان تا چند روز واگیر دارد؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1403.02.02
 چه زمانی باید ختنه نوزادان را به تعویق بیاندازیم؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1402.12.27
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب