مدت اعتبار معاینات بدو استخدام طب کار چقدر است؟

106

حتما در مورد طب کار و معاینات بدو استخدام شنیده‌اید. هدف از این علم که خود شاخه‌ای از علم پزشکی است، ارتقای سلامت افراد شاغل می‌باشد. ‌یکی از مواردی که متخصصان این حیطه پیشنهاد می‌کنند، معاینات پیش از استخدام است. 


معاینات بدو استخدام شامل دسته‌ای از معاینات هستند که سلامت جسمی و روانی افراد و تناسب آنان با شغل مربوطه را مورد بررسی قرار می‌دهند و قبل از استخدام توصیه می‌شود تا حتما انجام گیرند. در این مقاله به بررسی اهمیت، مزایا، مؤلفه‌ها و اعتبار معاینات بدو استخدام می‌پردازیم.



اهمیت معاینات بدو استخدام


معاینات بدو استخدام اغلب بخشی از فرآیند استخدام است و می‌تواند شامل انواع آزمایشات معاینات فیزیکی کامل و برخی تست‌های پاراکلینیکی باشد. این معمولاً آخرین مانعی است که یک کارگر باید قبل از استخدام رسمی در یک شغل از آن عبور کند.


این معاینه در درجه اول برای ایمنی در محل کار استفاده می‌شود. اغلب اتفاق می‌افتد که ممکن است فرد از شرایط خاصی آگاه نباشد و معاینه این موضوع را مورد توجه او قرار دهد. معاینات بدو استخدام فرد را قادر می‌سازد تا اقدامات لازم را جهت درمان سریع بیماری‌های احتمالی انجام دهد. همچنین باعث پیشگیری از به خطر انداختن ناآگاهانه کارمند جدید یا کارکنان فعلی خواهد شد.


بر اساس قوانین طب کار استخدام و یا عدم جذب کارمند جدیدالورود مشروط بر نتیجه این معاینات خواهد بود. همچنین تمام اطلاعات باید محرمانه باشد. (فردی که تحت معاینه قرار می‌گیرد حق دارد از نتایج مطلع شود). 


مزایای معاینات بدو استخدام


چنان‌چه گفتیم، بر اساس قوانین طب کار باید معاینات خاصی در بدو استخدام افراد در شرکت‌ها انجام شوند. به طور خاص، برخی از مزایای معاینات بدو استخدام عبارتند از:


• بررسی سلامت عمومی پرسنل جدیدالورود در هر شغل


• بدست آوردن اطلاعات جامع در خصوص سلامتی افراد در ابتدای ورود به شغل و امکان مقایسه آن با معاینات ادواری 


• تدوین پرونده پزشکی برای هر فرد شاغل در محل کار و استفاده از آن جهت ارائه به مراجع قانونی در صورت لزوم


• به کارگیری هر فرد متناسب با توانمندی‌های او در هر شغل 


مؤلفه‌های معاینات بدو استخدام


معاینات بدو استخدام در یک محیط بالینی توسط متخصصان طب کار یا کارشناسان بهداشت حرفه‌ای آموزش دیده انجام می‌شود که طیف وسیعی از مؤلفه‌ها را آزمایش می‌کنند. این‌ها بسته به صنعت، شرکت و الزامات نقش متفاوت است، اما معمولاً ترکیبی از چند مورد است. مؤلفه‌های معمول در معاینات بدو استخدام شامل موارد زیر اند:


• قد، وزن، شاخص توده بدنی  (BMI)


• معاینه‌ی قلبی عروقی (بررسی قلب، فشار خون، نبض)


• معاینه کامل اسکلتی عضلانی شامل دامنه‌ی حرکتی جامع


• معاینه‌ی سیستم عصبی مرکزی


• آزمایش ادرار برای دیابت یا اختلالات کلیوی و آزمایشات خون جهت بررسی مشکلات مختلف


• معاینه تنفسی


• ارزیابی بینایی از جمله کوررنگی


برخی شرایط و ارزیابی‌های خاص نیز وجود دارند که شامل موارد زیر اند:


• شنوایی سنجی (تست شنوایی، از جمله سازگاری صوتی)


• اسپیرومتری (تست ارزیابی عملکرد ریه)


• آزمایش اعتیاد (در صورت درخواست کارفرما)


زمان انجام معاینات بدو استخدام و اعتبار آن


معاینات بدو استخدام اکنون از نظر بسیار از شرکت‌ها بنابر دلایلی که در فوق شرح دادیم، الزامی است. باید دانست که این معاینات را باید حداکثر تا دو ماه از استخدام انجام داد. با این‌حال، بسیاری معتقد اند که بهتر است این معاینات را قبل از شروع کار و دقیقا قبل از استخدام انجام دهند. 


مسأله‌ای که مطرح است و چیزی که اغلب فراموش می‌شود این است که این نوع از معاینات تا چه زمانی اعتبار دارند؟ اعتبار این معاینات اغلب تا یکسال در نظر گرفته می‌شود و باید توجه داشت که هر سال یکبار معاینات تکرار شوند تا سلامت کارگر در هر مرحله مورد ارزیابی قرار گیرد و مشکلات موجود آشکار گردند.


طب کار همیشه بر سلامت افراد شاغل تأکید دارد. لذا انجام معاینات بدو استخدام باید به‌ عنوان معایناتی مهم و ضروری در نظر گرفته شود. امروزه، در بسیاری از شرکت‌هایی که از قوانین طب کار پیروی می‌کنند، انجام این معاینات جزو موارد ضروری در نظر گرفته می‌شود.


اگرچه ارزیابی‌های پزشکی قبل از استخدام مهم هستند، اما نتیجه ارزیابی سلامت تنها یکی از اجزای فرآیند استخدام است. فاکتورهای زیادی وجود دارد که کارفرمایان هنگام رسیدگی به درخواست کار در نظر می‌گیرند. متخصصین طب کار یا کارشناسان بهداشت حرفه‌ای که ارزیابی پزشکی را انجام می‌دهد می‌توانند توصیه‌هایی را برای مناسب بودن فرد متقاضی برای این شغل ارائه دهد. با این حال، این به صلاحدید کارفرمایان است که آیا مایل به ادامه روند استخدام هستند یا خیر.


جمع‌بندی


در این مقاله گفته شد که در بسیاری از صنایع و محیط‌های کاری، ارزیابی‌های پزشکی و معاینات بدو استخدام بخشی ضروری از فرآیند استخدام در نظر گرفته می‌شود. این معاینات قبل یا در ماه‌های اولیه استخدام، کارفرمایان را قادر می‌سازند تا کارگرانی را استخدام کنند که بتوانند به خوبی وظایف محوله را انجام دهند.


مرکز تخصصی طب کار سلامت سام پارس با تجربه خود در زمینه معاینات طب کار و بهره‌گیری از پزشکان و کارشناسان زبده آماده عقد قرارداد با کلیه سازمان‌ها و ارگان‌ها جهت انجام معاینات طب کار مانند معاینات بدو استخدام، معاینات ادواری و... است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت طب کار سلامت سام پارس به آدرس https://samparstebekar.com مراجعه و یا با تلفن‌های مرکز تماس حاصل فرمایید.

پست های اخیر از مرکز تخصصی طب کار سلامت سام پارس :
 هر آنچه باید از گاستروانتریت بدانید
مرکز تخصصی طب کار سلامت سام پارس 1402.05.27
 هر آنچه باید از چربی خون بدانيد
مرکز تخصصی طب کار سلامت سام پارس 1402.04.26
 راهکارهایی برای پیشگیری از کمردرد در محیط کار
مرکز تخصصی طب کار سلامت سام پارس 1402.03.23
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب