زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین؟

25

زایمان طبیعی یکی از روش‌های زایمان است که از گذشته تا کنون از آن استفاده می‌شود. البته امروزه در کنار زایمان طبیعی روش دیگری به نام زایمان سزارین نیز انجام می‌شود که درصد انجام آن به میزان نگران کننده ای رو به افزایش است. این مسئله باعث شده ذهن اکثر زنان باردار در گیر این سؤال شود که کدام یک از روش‌های زایمان روش بهتر و کم‌خطرتری برای آن‌ها است. در این مطلب از کلینیک ختنه نوزادان تهران در این خصوص توضیح خواهیم داد.



زایمان طبیعی یا زایمان سزارین؟


در ابتدا برای این که بدانید کدام از روش‌های زایمان روش مناسب‌تری برای شما است  می‌خواهیم توضیحی درباره هرکدام از روش‌های عمل طبیعی و سزارین بدهیم و سپس به مزایا و عوارض آن‌ها بپردازیم.


زایمان طبیعی


زایمان طبیعی یک پاسخ فیزیولوژیک بدن است که وقتی که زمان زایمان فرابرسد، اتفاق می‌افتد. در این نوع زایمان فرد باردار بیهوش نمی‌شود و در طی زایمان هوشیار است؛ به همین دلیل در حین زایمان درد زیادی را متحمل می‌شود. 


بر خلاف روش جراحی مادر باردار، در این روش می‌تواند پس از انجام زایمان به حالت عادی خود بازگردد و بعد از انجام زایمان می‌تواند فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهد.


زایمان سزارین


در این روش از زایمان بر خلاف روش زایمان طبیعی فرد باردار طی عمل زایمان سزارین بیهوش می‌شود. روش زایمان سزارین نوعی عمل جراحی است و پس از انجام این عمل جراحی مادر باید تحت مراقبت پس از عمل قرار گیرد. برای انجام این عمل معمولاً از قبل زمانی برای انجام عمل سزارین توسط پزشک متخصص زنان مشخص می‌شود و نیازی به انجام عمل زایمان در هنگام فرارسیدن زمان آن مانند روش طبیعی ندارد.


عوارض کدام زایمان بیشتر است؟


پس از این که درباره هرکدام از روش‌های زایمان آگاهی لازم را کسب کردید نوبت به صحبت درباره عوارض این روش‌های زایمان می‌رسد که در پایین به این عوارض پرداخته شده است.


عوارض زایمان سزارین چیست؟


- باتوجه‌به این که زایمان سزارین نوعی عمل جراحی است؛ بنابراین فرد پس از انجام عمل جراحی برخلاف زایمان طبیعی باید مدت زمانی را جهت مراقبت بعد از عمل و بهبودی در بیمارستان بستری بماند.


- این روش از زایمان مدت نقاهت و بهبودی طولانی‌تری نسبت به زایمان طبیعی دارد.


- به این دلیل که در حین عمل جراحی برای زایمان برشی بر روی شکم فرد باردار ایجاد شده است، امکان بروز عفونت در ناحیه عمل وجود دارد.


- عمل سزارین می‌تواند بر روی نوزاد هم اثر منفی داشته باشد؛ تحقیقات اخیر در این زمینه نشان می‌دهد که احتمال ابتلا نوزادان به مشکلات تنفسی در این روش زایمان بیشتر است.


عوارض زایمان طبیعی چیست؟


عمل زایمان طبیعی به این دلیل که نیاز به انجام جراحی و بیهوشی ندارد عوارض زیادی برای مادر و نوزاد نمی‌تواند داشته باشد. بیشترین دلیلی که باعث می‌شود مادران باردار زایمان سزارین را به این روش زایمان ترجیح دهند، درد زیادی است که ممکن است در طی زایمان طبیعی متحمل شوند.


لازم به ذکر است که امروزه این مشکل رفع شده است و افراد زیادی توانسته‌اند عمل طبیعی بدون دردی را تجربه کنند. در عمل طبیعی بدون درد از بی‌حسی اپیدورال استفاده می‌شود. در این روش نیز مادر هوشیار است؛ اما قسمت پایین تنه مادر باردار برای کاهش میزان درد بی حس می‌شود.


روش زایمان با بی‌حسی اپیدورال باعث شده تا مادران باردار بیشتری این روش زایمان را به دلیل عوارض کمتر آن نسبت به زایمان سزارین، انتخاب کنند.


زایمان طبیعی برای چه کسانی مناسب نیست؟


معمولاً پزشکان متخصص زنان روش زایمان طبیعی را روش مناسب‌تری برای مادران باردار می‌دانند بااین‌حال برای برخی از زنان باردار زایمان سزارین ترجیح می‌دهند و به آن‌ها انجام عمل جراحی سزارین را توصیه می‌کنند. در پایین قرار است درباره شرایطی که باعث می‌شود انجام عمل طبیعی برای افراد باردار مناسب نباشد پرداخته شود.


- مادر باردار مبتلا به بیماری خاصی مانند دیابت، قلب و عروق، هپاتیت، ایدز و بیماری‌های دیگری که امکان انتقال آن به نوزاد وجود دارد، باشد.


- انقباضات رحمی قبل از زایمان باعث پایین آمدن سر نوزاد از واژن نشود.


- برای انجام عمل زایمان طبیعی نحوه قرار گرفتن نوزاد در رحم مادر از اهمیت زیادی برخوردار است؛ درصورتی‌که نوزاد در رحم مادر باردار به‌درستی قرار نگرفته باشد و سر نوزاد به سمت پایین نباشد، باید عمل سزارین جایگزین روش طبیعی شود.


- اگر مادر باردار هموروئید حاد داشته باشد، ممکن است در حین انجام روش طبیعی دچار خونریزی زیادی شود.


- درصورتی‌که مادر بارداری در زایمان‌های قبلی خود تجربه انجام دو بار عمل سزارین را داشته باشد نمی‌تواند در زایمان بعدی خود زایمان طبیعی را انجام دهد.


- در صورت چندقلو بودن به دلیل این که ممکن است نحوه قرارگیری یکی از نوزادان مناسب عمل طبیعی نباید از همان ابتدا باید عمل سزارین انجام شود.


- مادر باردار درگذشته سابقه انجام عمل جراحی دهانه رحم داشته است.


- در صورتی مادر باردار یا نوزاد وزن بالایی داشته باشند.


- در برخی مواقع ممکن است وضعیت قرارگیری نوزاد باعث شود تا اکسیژن کمی به نوزاد برسد، در این شرایط دکتر متخصص زنان، زایمان طبیعی را منع می‌کند و عمل سزارین را انجام می‌دهد.


- درصورتی‌که مادر باردار سابقه سقط مکرر داشته است.


چه کسانی زایمان راحت‌تری دارند؟


همان‌طور که گفته شد پس از انجام زایمان سزارین فرد دوره نقاهت طولانی‌تری را نسبت به عمل طبیعی تجربه می‌کند. در زایمان طبیعی مادر نیاز به مراقبت زیادی از عمل ندارند به این دلیل که در واژن به انعطاف‌پذیری بالایی دارد و برای انجام عمل طبیعی برش بزرگی زده نمی‌شود. 


بنابراین، میزان بخیه در عمل زایمان طبیعی نسبت به زایمان سزارین بسیار کمتر است و احتمال پارگی و بروز عفونت کمتری را به دنبال دارد.


همچنین باتوجه‌به این که عمل سزارین نوعی عمل جراحی است، مادر بارداری که عمل سزارین را انجام می‌دهد بعد از انجام عمل جراحی متحمل درد زیادی از ناحیه عمل می‌شود؛ اما عمل طبیعی برای فرد باردار تنها در زمان زایمان دردناک است که آن هم با انجام روش اپیدورال به میزان زیادی کاهش می‌یابد.


لازم به ذکر است که انجام فعالیت‌های ورزشی به‌صورت منظم به‌خصوص ورزش پیلاتس می‌تواند به افراد باردار برای داشتن احساس درد کمتر در زمان زایمان طبیعی کمک کند.


جمع‌بندی


روش زایمان طبیعی یک روش زایمان است که نسبت به روش سزارین راحت‌تر و کم‌خطرتر است. در این روش افراد باردار نیاز به بستری طولانی‌مدت و مراقبت زیادی ندارند و می‌توانند در زمان کمتری بعد از انجام عمل به انجام فعالیت‌های روزمره خود بپردازند.

پست های اخیر از کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری :
 چه زمانی باید ختنه نوزادان را به تعویق بیاندازیم؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1402.12.27
 هر آنچه باید از آلرژی کودکان در بهار بدانید
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1402.12.27
 ختنه در بیمارستان، منزل یا کلینیک تخصصی؟ کدام بهتر است؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1402.11.30
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب