63

طب کار شاخه ای تخصصی از علم پزشکی است که به بررسی بیماری های ناشی و مرتبط با مشاغل گوناگون ازجهت تشخیص، درمان و پیشگیری از وقوع آنها می پردازد. همچنین مباحث مرتبط با ارتقای بهداشت محیط های شغلی و بررسی آمارهای بهداشتی سلامت شغلی از دیگر موضوعات مطرح در این رشته است. در این مطلب از مرکز تخصصی طب کار سلامت سام پارس ما همراه باشید تا به بررسی وظایف و اعمال متخصصان این رشته بپردازیم و بدانیم که چه زمانی باید به متخصص طب کار مراجعه نمود.



متخصص طب کار کیست؟


طب کار شاخه‌ای از پزشکی است که بر آسیب‌های ناشی از کار تمرکز دارد. طب کار که بخشی از آن بهداشت حرفه‌ای و بخشی دیگر مربوط به مباحث ایمنی کار می‌شود بر پیشگیری از آسیب‌های ناشی از کار و سلامت کارگران تمرکز دارد.


متخصص طب کار آموزش حرفه‌ای، مهارت و تبحر لازم برای ارائه توصیه های لازم در مدیریت بالینی افراد در محیط کار و اثر فاکتورهای محیطی و مواجهات شغلی کلی آن محیط را دارا می‌باشند. یک متخصص طب کار یک دوره 7 ساله پزشکی عمومی و یک دوره 3 ساله تخصصی طب کار را در دانشکده پزشکی گذرانده است. متخصص طب کار بعد از گذراندن دوره تخصص و آزمون بورد تخصصی، مدرک و مجوزهای لازم جهت احداث کلینیک طب کار را کسب می‌نماید. 


وظایف متخصص طب کار کدام‌هاست؟


یک متخصص طب کار می‌تواند به صاحبین مشاغل کمک کند تا نواحی پر خطر شغلی که سلامت و ایمنی کارگران آنها را به مخاطره می اندازد را شناسایی نماید. این مسئله خود باعث کاهش آسیبهای شغلی و بیماریهای محیط کار و نیز کاهش هزینه‌ های مربوط به غرامتهای مربوط به سلامتی کارگران و ضررهای ناشی از کارافتادگی نیروهای ماهر کاری، کمک خواهد نمود.


در صورت آسیب دیدن شاغلین در هر حرفه‌ای، متخصص طب کار می‌تواند توصیه های لازم جهت کاهش دوره بهبود آنان ارائه نماید و نیز وضعیت آنها جهت تشخیص هرگونه خطر احتمالی و مستمر برای سلامت آنها در محیط کار را ارزیابی نماید. خدمات طب کار و سلامت شغلی همچنین به شرکت‌ها در مدیریت  غیبت‌های کوتاه مدت و بلند مدت کارگران کمک مینماید.


چه زمانی باید به متخصص طب کار مراجعه نمود؟


هریک از شاغلین ممکن است در طول دوره کاری خود به علل مختلف بارها متخصصین طب کار را ملاقات نمایند. برخی از این علل عبارتند از:


- جهت انجام معاینات بدو استخدام قابل انجام در مراکز تخصصی طب کار


- برای انجام معاینات ادواری 


- دریافت کارت سلامت رانندگان که برخی مراکز طب کار این خدمت را ارائه می‌نمایند


- برای انجام معاینات بازگشت به کار. این معاینات زمانی انجام می‌شود که شاغلین به دنبال بیماری برای مدتی بیش از زمان استعلاجی معمول از محیط کار خود دور بوده اند. این معاینات برای سلامت کارگران و نشان دادن کارایی آنان برای شغل مربوطه به کارفرمایان انجام می‌گردد. به عبارت دیگر سود انجام این معاینات دوطرفه است.


- ارزیابی جهت غرامت ازکارافتادگی


- بررسی پرونده‌های شکایات شغلی


کارفرمایان برای حفظ سلامت و بهره‌وری کارکنان خود و به حداقل رساندن هزینه‌های ناتوانی، با پزشکان طب کار مشورت می‌کنند. اگر کارمندان دچار آسیب، قرار گرفتن در معرض یا بیماری ناشی از کار شوند، یا اگر فکر می‌کنند ممکن است در معرض آسیب یا بیماری ناشی از کار باشند، ممکن است به پزشک متخصص طب کار مراجعه کنند. 


پزشکان طب کار انواع بیماری‌ها و آسیب ها را درمان می‌کنند و در صورت لزوم بیماران را به سایر متخصصان ارجاع می‌دهند.


سخن آخر


مرکز تخصصی طب کار سلامت سام پارس با تجربه خود در زمینه معاینات طب کار و بهره‌گیری از پزشکان متخصص طب کار و کارشناسان زبده آماده عقد قرارداد با کلیه سازمان‌ها و ارگان‌ها جهت انجام معاینات طب کار مانند معاینات بدو استخدام، معاینات ادواری و... است. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت مرکز تخصصی طب کار سلامت سام پارس مراجعه و یا با تلفن‌های مرکز تماس حاصل فرمایید.

پست های اخیر از مرکز تخصصی طب کار سلامت سام پارس :
 هر آنچه باید از گاستروانتریت بدانید
مرکز تخصصی طب کار سلامت سام پارس 1402.05.27
 هر آنچه باید از چربی خون بدانيد
مرکز تخصصی طب کار سلامت سام پارس 1402.04.26
 راهکارهایی برای پیشگیری از کمردرد در محیط کار
مرکز تخصصی طب کار سلامت سام پارس 1402.03.23
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب