بیبی فیکس چیست و چه کاربردی دارد؟

58

پدران و مادرانی که کودک شیرخوار دارند، به خوبی می‌دانند که در صورت بیمار شدن فرزند شان، انجام خدمات درمانی تا چه اندازه دشوار است. دلیل آن هم روشن است، کودکان، به ویژه شیرخواران، مدام در حال حرکت اند و اجازه‌ی اعمال دردناک نظیر ختنه، نمونه گیری خون برای آزمایش، قرار دادن لوله‌ها و نظایر آن را نمی‌دهند.


این امر سبب می‌شود تا فرد انجام دهنده نتواند به خوبی کار خود را انجام دهد و لذا هم کارآیی و اثربخشی کم‌تر می‌شود و هم کودک نوزاد یا شیرخوار آزار می‌بیند. ما این‌جا محصولی را معرفی می‌کنیم که راه حل خوبی برای این دغدغه و مشکل بزرگ به شمار می‌رود. بیبی فیکس، وسیله‌ای است که کودک در آن با روش مناسبی نگهداشته می‌شود تا مداخله‌ها با سهولت انجام گیرند. پس با ما همراه باشید تا در این مقاله به توضیحی در مورد این نوع تخت نگهدارنده‌ی کودک، ویژگی‌ها و کاربردهای آن بپردازیم.



بیبی فیکس چیست؟


می‌دانیم که نگهداشتن و ثابت ماندن کودکان، به ویژه شیرخواران، کار دشواری است. این دشواری حین انجام اقدامات درمانی یا تشخیص به مراتب بیش‌تر می‌شود. اگر در ذهن تان، کودکی را در هنگام اجرای عملی مثل پیدا کردن رگ و وارد کردن آنژیوکت تصور کنید، قطعا متوجه می‌شوید که کودک در این زمان به شدت مضطرب است و مدام اندام‌های خود را پس می‌کشد. مطمئنا به شما اجازه نخواهد داد که کار خود را با تمرکز کامل انجام دهید.


همانند این مثال، چندین مثال دیگر نیز وجود دارند، اعمال و پروسیجرهای دردناکی نظیر لوله گذاری یا کاتتر، نمونه گیری خون و مهم‌تر از همه ختنه! 


حتما بارها با خودتان گفته‌اید که کاش راهی می‌بود تا کودک را کاملا بی‌حرکت نگهداریم و پروسیجر را اجرا کنیم. در این مقاله در مورد همین راه حلی که آرزویش را دارید، صحبت می‌کنیم؛ یعنی بیبی فیکس


بیبی فیکس، وسیله‌ای است که در واقع یک تخت می‌باشد و به نام تخت نگهدارنده‌ی کودک نیز یاد می‌گردد. برای انجام پروسیجرهایی که در آن‌ها بی‌حرکت بودن کودک ضروری است، کودک شیرخوار را در بیبی ‌فیکس قرار می‌دهند و سپس دست و پای کودک را با تسمه‌های مخصوص آن می‌بندند. 


این نوع تخت در سال ۱۹۷۰ در آمریکا تولید شد و سپس مورد استقبال قرار گرفت و کاربرد آن رایج شد. از آن به بعد، در بیش‌تر بیمارستان‌ها از آن برای نگهداشتن کودکان نوزاد یا شیرخوار استفاده می‌کنند.


تخت نگهدارنده یا بیبی ‌فیکس به شکل هم‌سطح نیست و قسمت‌های فرورفته و بیرون‌زده دارد. حفره‌هایی در آن دیده می‌شوند که اگر به خوبی دقت کنیم، دقیقا جایگاه قرارگیری کودک است. به عبارت بهتر، در این تخت، جایگاه قرارگیری اعضای مختلف کودک به شکل فرورفتگی‌هایی در تخت مشخص شده‌اند و نقش سر، بدن، دست‌ها و پاها را می‌توان مشاهده کرد. 


تسمه‌ها یا نوارهای تخت نگهدارنده، عریض هستند و چسب‌هایی دارند که پس از قرار دادن تسمه‌ها به دور مچ دست‌ها و پاهای کودک شیرخوار، تسمه‌ها را می‌بندند. تسمه‌های بزرگ‌تر برای بستن پاها و تسمه‌های کوچک‌تر برای بستن دست‌ها طراحی شده‌اند.


ویژگی‌های بیبی فیکس


بیبی فیکس را معمولا از جنس پلاستیک می‌سازند، ولی پلاستیک به کار رفته در آن حتما از نوع مرغوب است. این تخت باید بتواند وزن کودک را تحمل کند. حداقل وزنی که معمولا این تخت‌های نگهدارنده تحمل می‌کنند، حدود ۱۰ کیلوگرم است.


بیبی فیکس باید با استانداردهای FDA ساخته شود و مورد تأیید در سطح جهانی باشد. بهتر است، وزن خود تخت نگهدارنده نیز سبک باشد تا به سادگی قابلیت انتقال را داشته باشد. وزن اغلب این نوع تخت‌ها حدود ۹۰۰ گرم است.


از ویژگی‌های خوب تخت‌های نگهدارنده این است که به سادگی قابل تمیز کردن هستند، پس در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها دلهره‌ی انتقال میکروب‌ها و عفونت از یک کودک به کودک دیگر تا حد زیادی از بین می‌رود. برای این منظور، اغلب از یک پارچه‌ی پارچه‌ی یک بار مصرف برای هر کودک استفاده می‌کنند یا پس از قرار دادن نوزادان، تخت را با محلول‌های شستشو یا الکل تمیز می‌نمایند.


تسمه‌های بیبی فیکس باید از جنسی باشد که دست و پای کودک را اذیت نکند. باید نرم و لطیف باشد و در عین حال، چسب‌های محکمی داشته باشد تا کودک را محکم نگهدارد. هم‌چنین از مزایای این تسمه‌ها این است که اندازه‌ی آن‌ها نظر به هر کودک قابل تنظیم است.


کاربردهای بیبی فیکس


از تخت نگهدارنده‌ی نوزاد یا همان بیبی فیکس برای نگهداشتن نوزاد در هنگام انجام پروسیجرهای مختلف پزشکی، نظیر موارد زیر استفاده می‌شود:


ختنه


• نمونه‌ گیری خون


• نمونه گیری ادرار


• کارگزاری آنجوکت و دسترسی به رگ


• تزریق دارو از طریق وریدی


• کارگزاری کاتتر نافی


• انجام دیالیز (پریتوانی)


• نگهداشتن کودک برای انجام تصویربرداری سی‌تی اسکن و اشعه‌ی ایکس


• انتقال خون


• جراحی‌های کوچک


• آسپیریشن ناحیه‌ی فوق عانه


از میان کاربردهایی که در بالا برای بیبی فیکس فهرست کردیم، می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین کاربردهای آن، نگهداشتن و فیکس کردن کودک حین انجام عمل ختنه است. ختنه یکی از رایج‌ترین عمل‌های جراحی در نوزادان است. در گذشته، راه‌های متعددی که برای نگهداشتن کودک نوزاد استفاده می‌کردند، معایبی زیادی به همراه داشت. 


خوشبختانه، اکنون در مراکزی که مجهز به تخت نگهدارنده‌ی کودک هستند، انجام عمل ختنه به بسیار سهولت انجام می‌گیرد. جراح می‌تواند با این روش، با تمرکز بسیار بالا کار خود را انجام دهد.


سخن پایانی


انجام پروسیجرهای پزشکی تشخیصی و درمانی در کودکان، همیشه با دغدغه‌هایی همراه است. یکی از آن‌ها، ثابت و بی حرکت نگهداشتن کودک به ویژه نوزادان است. بیبی‌ فیکس، تختی است که برای این هدف به کار می‌رود و برای خانواده‌ها، پدر و مادرها و به ویژه کادر پزشکی، سهولت زیادی را ایجاد کرده است. به علاوه‌ی سهولت در انجام عمل‌ها،‌ دقت در کارها نیز افزایش یافته و خطاها را به حداقل رسانیده است.


کاربردهای متعدد و متنوع تخت نگهدارنده‌ی کودک، این محصول را به وسیله‌ای بسیار پرکاربرد و پرطرفدار در بیمارستان‌ها و کلینیک‌های کودکان و نوزادان تبدیل کرده است.

پست های اخیر از کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری :
 چه زمانی باید ختنه نوزادان را به تعویق بیاندازیم؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1402.12.27
 هر آنچه باید از آلرژی کودکان در بهار بدانید
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1402.12.27
 ختنه در بیمارستان، منزل یا کلینیک تخصصی؟ کدام بهتر است؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1402.11.30
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب