اهمیت توجه به ایمنی گازهای طبی

71

ایمنی یکی از مهم ترین مباحث در بهداشت حرفه ای و به طور کلی طب کار به حساب می‌آید. امروزه کلیه سازمان‌ها و شرکت‌ها اقداماتی جهت افزایش ایمنی کارکنان خود جهت بهبود سلامت شغلی آنان انجام می‌دهند. ایمنی در محیط‌های درمانی بسیار اهمیت دارد. یکی از مباحث زیرشاخه ایمنی در بیمارستان ها ایمنی گازهای طبی است چراکه در صورت عدم توجه به آن نه تنها حوادث جبران ناپذیری برای کارکنان پیش خواهد آمد بلکه زندگی بیماران را با خطر جدی مواجه می‌کند. گازهای طبی مهم و پر استفاده در بیمارستان‌ها شامل کلیه گازهای بیهوشی، گازاکسیژن، دی اکسیدکربن و هوای فشرده است. 


در ادامه از این مطلب وبلاگ مرکز تخصصی طب کار سلامت سام پارس خطرات ناشی از گازهای طبی را بررسی می‌کنیم.



دی اکسیدکربن


غلظت این گاز در مصارف طبی باید 99 % باشد و میزان غلظت گاز منو اکسیدکربن در آن نباید از 10 پی پی ام تجاوزکند. زیرا در غلظتهای بیشترا گر در مجاورت سلولهای پوششی ریه قرارگیرد ایجاد مسمومیت و خفگی می کند.


نیتروژن اکسید NO2 


این گاز در اعمال بیهوشی استفاده می شود.استنشاق این گاز با مخلوط اکسیژن باعث بیهوشی می شود و درجه خلوص آن باید حداقل 99% باشد. از ناخالصی‌های موجود در این گاز میتوان به منو اکسیدکربن و اکسیدهای بالاتر نیتروژن اشاره کرد. این اکسیدها در غلظت‌های بیش از 50 پی پی ام رفلکس تنفسی را از بین برده باعث گرفتگی حنجره، سیانور و بالاخره مرگ می شود.


به دلیل استفاده هم زمان از این گاز و اکسیژن در بیهوشی و با توجه به مقدار جریان هر دو گاز در واحد زمان باید از غلظت مناسب و استاندارد این گاز مطمئن بود. کاهش غلظت در بیهوشی ها باعث می شود که سرعت عمل گاز پایین آمده و بیهوشی در مدت طولانی‌تر شدن عمل، بیمار را بی طاقت و اعتراض بدون کلام خود را با بی تابی و برافروختگی چهره بیان کند.


اکسیژن 


اکسیژن رامی توان از طریق تجزیه هوا تهیه کرد. این گاز پرمصرف ترین گاز طبی در بیمارستان است و جهت ادامه حیات در اکثر بخشهای بیمارستان ازجمله اتاقهای بستری،اتاق عمل، اتاق مراقبت پس از عمل یعنی ریکاوری، بخش مراقبت بیماران قلبی، بخش نوزادان، بخش زایمان و اورژانس کاربرد دارد. این گاز از لحاظ انفجاری و احتراق بسیار خطرناک است و واکنش آن با هیدروژن بسیار گرماده است.


در بیهوشی به علت کاربرد هم زمان اکسیژن و اکسید نیتروژن غلظت این گاز باید حداقل 99% باشد زیرا درصورت استفاده از غلظت‌های پایین تر باید شدت جریان را افزایش داد که در این صورت اکسیژن پرتابل زودتر تمام می شود و در صورت اشتباه تکنسین بیهوشی احتمال بروز خطر برای بیمار افزایش می‌یابد.

پست های اخیر از مرکز تخصصی طب کار سلامت سام پارس :
 هر آنچه باید از گاستروانتریت بدانید
مرکز تخصصی طب کار سلامت سام پارس 1402.05.27
 هر آنچه باید از چربی خون بدانيد
مرکز تخصصی طب کار سلامت سام پارس 1402.04.26
 راهکارهایی برای پیشگیری از کمردرد در محیط کار
مرکز تخصصی طب کار سلامت سام پارس 1402.03.23
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب