کدام سرطان‌ها سلامت کودکان را تهدید می‌کند؟

89

سرطان به خودی خود نامی ترسناک برای بیشتر مردم است. حال اگر کودک دچار این بیماری شود درگیری خانواده و اطرافیان و نگرانی آنان بسیار بیشتر از بروز این بیماری در کودکان خواهد بود. به بهانه قرارگیری در هفته ملی مبارزه با سرطان در این وبلاگ از کلینیک ختنه نوزادان تهران در مورد انواع سرطان در کودکان توضیحاتی ارائه خواهیم داد.



انواع سرطان کودکان


انواع سرطان هایی که اغلب در کودکان رخ می دهد با سرطان هایی که در بزرگسالان مشاهده می شود متفاوت است. شایع ترین سرطان های کودکان عبارتند از:


- سرطان خون


- تومورهای مغز و نخاع


- نوروبلاستوما


- تومور ویلمز


- لنفوم (شامل هوچکین و غیر هوچکین)


- رابدومیوسارکوم


- رتینوبلاستوما


- سرطان استخوان (از جمله استئوسارکوم و سارکوم یوینگ)


انواع دیگر سرطان ها در کودکان نادر است، اما گاهی اوقات اتفاق می افتد. در موارد بسیار نادر، کودکان حتی ممکن است به سرطان هایی مبتلا شوند که در بزرگسالان بسیار شایع تر است.


سرطان خون


لوسمی ها که سرطان های مغز استخوان و خون هستند، شایع ترین سرطان های دوران کودکی هستند. آنها حدود 28 درصد از کل سرطان ها را در کودکان تشکیل می دهند. شایع ترین انواع در کودکان لوسمی لنفوسیتی حاد و لوسمی حاد میلوئیدی است. این لوسمی ها می توانند باعث درد استخوان و مفاصل، خستگی، ضعف، رنگ پریدگی پوست، خونریزی یا کبودی، تب، کاهش وزن و سایر علائم شوند. لوسمی‌های حاد می‌توانند به سرعت رشد کنند، بنابراین به محض یافتن نیاز به درمان (معمولاً با شیمی‌درمانی) دارند.


تومورهای مغز و نخاع


تومورهای مغز و نخاع دومین سرطان شایع در کودکان هستند که حدود 26 درصد از سرطان های دوران کودکی را تشکیل می دهند. انواع مختلفی از تومورهای مغزی و نخاعی وجود دارد و درمان و چشم انداز هر کدام متفاوت است.


بیشتر تومورهای مغزی در کودکان از قسمت های پایینی مغز مانند مخچه یا ساقه مغز شروع می شوند. آنها می توانند باعث سردرد، حالت تهوع، استفراغ، تاری دید یا دوبینی، سرگیجه، تشنج، مشکل در راه رفتن یا دست زدن به اشیا و سایر علائم شوند. تومورهای نخاعی در کودکان و بزرگسالان کمتر از تومورهای مغزی است.


نوروبلاستوما


نوروبلاستوما در اشکال اولیه سلول های عصبی که در جنین یا جنین در حال رشد یافت می شود شروع می شود. حدود 6 درصد از سرطان های دوران کودکی نوروبلاستوم هستند. این نوع سرطان در نوزادان و کودکان خردسال ایجاد می شود. در کودکان بزرگ‌تر از 10 سال نادر است. تومور می‌تواند از هر جایی شروع شود، اما معمولاً از شکم (شکم) شروع می‌شود، جایی که به صورت تورم مشاهده می‌شود. همچنین می تواند علائم دیگری مانند درد استخوان و تب را ایجاد کند.


تومور ویلمز


تومور ویلمز (که نفروبلاستوما نیز نامیده می شود) در یک یا به ندرت هر دو کلیه شروع می شود. اغلب در کودکان 3 تا 4 ساله دیده می شود و در کودکان بزرگتر و بزرگسالان غیر معمول است. می تواند به صورت تورم یا توده در شکم (شکم) ظاهر شود. گاهی اوقات ممکن است کودک علائم دیگری مانند تب، درد، حالت تهوع یا کم اشتهایی داشته باشد. تومور ویلمز حدود 5 درصد از سرطان های دوران کودکی را تشکیل می دهد.


لنفوم ها


لنفوم ها در سلول های سیستم ایمنی به نام لنفوسیت ها شروع می شوند. این سرطان ها اغلب در غدد لنفاوی یا سایر بافت های لنفاوی مانند لوزه ها یا تیموس شروع می شوند. آنها همچنین می توانند بر مغز استخوان و سایر اندام ها تأثیر بگذارند. علائم بستگی به محل شروع سرطان دارد و می تواند شامل کاهش وزن، تب، تعریق، خستگی (خستگی) و توده (غدد لنفاوی متورم) زیر پوست در گردن، زیر بغل یا کشاله ران باشد.


دو نوع اصلی لنفوم عبارتند از: لنفوم هوچکین (که گاهی بیماری هوچکین نامیده می شود) و لنفوم غیر هوچکین. هر دو نوع در کودکان و بزرگسالان رخ می دهد.


لنفوم هوچکین حدود 3 درصد از سرطان های دوران کودکی را تشکیل می دهد. اگرچه در اوایل بزرگسالی (معمولاً در افراد 20 ساله) و اواخر بزرگسالی (پس از 55 سالگی) شایع تر است. لنفوم هوچکین در کودکان کمتر از 5 سال نادر است. این نوع سرطان در کودکان و بزرگسالان بسیار مشابه است، از جمله اینکه کدام نوع درمان بهترین کار را دارد.


لنفوم غیر هوچکین حدود 5 درصد از سرطان های دوران کودکی را تشکیل می دهد. احتمال بروز آن در کودکان کوچکتر از لنفوم هوچکین بیشتر است، اما هنوز در کودکان کمتر از 3 سال نادر است. شایع ترین انواع لنفوم غیر هوچکین در کودکان با بزرگسالان متفاوت است. این سرطان ها اغلب به سرعت رشد می کنند و نیاز به درمان شدید دارند، اما نسبت به اکثر لنفوم های غیر هوچکین در بزرگسالان بهتر به درمان پاسخ می دهند.


رابدومیوسارکوم


رابدومیوسارکوم در سلول هایی شروع می شود که به طور معمول به ماهیچه های اسکلتی تبدیل می شوند. (این‌ها ماهیچه‌هایی هستند که ما برای حرکت دادن قسمت‌هایی از بدن خود کنترل می‌کنیم.) این نوع سرطان می‌تواند تقریباً در هر جایی از بدن شروع شود، از جمله سر و گردن، کشاله ران، شکم (شکم)، لگن یا در بازو یا پا. ممکن است باعث درد، تورم (یک توده) یا هر دو شود. این شایع ترین نوع سارکوم بافت نرم در کودکان است. حدود 3 درصد از سرطان های دوران کودکی را تشکیل می دهد.


رتینوبلاستوما


رتینوبلاستوما یک سرطان چشم است. حدود 2 درصد از سرطان های دوران کودکی را تشکیل می دهد. معمولاً در کودکان حدود 2 سال رخ می دهد و به ندرت در کودکان بزرگتر از 6 سال دیده می شود.


رتینوبلاستوما معمولاً به این دلیل یافت می شود که والدین یا پزشک متوجه می شوند که چشم کودک غیرعادی به نظر می رسد. معمولاً وقتی نوری به چشم کودک می‌تابید (یا عکس فلاش می‌گیرید)، لکه تیره در مرکز چشم به دلیل وجود خون در عروق پشت چشم قرمز به نظر می رسد. در چشم مبتلا به رتینوبلاستوما، مردمک اغلب سفید یا صورتی به نظر می رسد.


سرطان های استخوان


سرطان هایی که از استخوان ها شروع می شوند (سرطان های اولیه استخوان) اغلب در کودکان بزرگتر و نوجوانان رخ می دهد، اما می توانند در هر سنی ایجاد شوند. آنها حدود 3 درصد از سرطان های دوران کودکی را تشکیل می دهند.


دو نوع اصلی سرطان استخوان اولیه در کودکان رخ می دهد:


استئوسارکوم در نوجوانان شایع‌تر است و معمولاً در مناطقی که استخوان به سرعت در حال رشد است، مانند نزدیک انتهای استخوان‌های پا یا بازو ایجاد می‌شود. اغلب باعث درد استخوان می شود که در شب یا با فعالیت بدتر می شود. همچنین می تواند باعث تورم در ناحیه اطراف استخوان شود.


 


سارکوم یوینگ نوع کمتر شایع سرطان استخوان است. اغلب در نوجوانان جوان دیده می شود. رایج‌ترین مکان‌هایی که برای شروع آن انجام می‌شود، استخوان‌های لگن (لگن)، دیواره قفسه سینه (مانند دنده‌ها یا تیغه‌های شانه)، یا وسط استخوان‌های ساق پا هستند. علائم می تواند شامل درد و تورم استخوان باشد.

پست های اخیر از کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری :
 چه زمانی باید ختنه نوزادان را به تعویق بیاندازیم؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1402.12.27
 هر آنچه باید از آلرژی کودکان در بهار بدانید
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1402.12.27
 ختنه در بیمارستان، منزل یا کلینیک تخصصی؟ کدام بهتر است؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1402.11.30
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب