آیا آلودگی هوا باعث ریزش مو می‌شود؟

29

ریزش مو می‌تواند دلایل بسیار زیادی داشته باشد. از جمله این دلایل می‌توان به آلودگی هوا اشاره کرد. تحقیقات زیادی روی تاثیرات آب و هوایی و آلاینده‌ها روی سلول‌های پوست سر انسان به خصوص ریشه مو انجام شده است. طبق این مطالعات می‌توان گفت مواد موجود در هوا و آلاینده‌ها به آسانی می‌توانند باعث تضعیف ریشه مو شوند و در نتیجه برای شما ریزش موها را ایجاد کند.


از جمله مواردی که باعث ریزش موها و تخریب آن‌ها می‌شود کاهش دسته‌ای از پروتئین‌های مخصوص ریشه مو است. این دسته از پروتئین‌ها می‌‌توانند باعث رویش و تقویت موهای شما شوند و آلاینده‌های موجود در هوا به‌راحتی روند تولید آن‌ها را کند کرده و یا آن‌ها را تخریب می‌کنند.



تاثیر آلودگی هوا بر شدت ریزش مو


آلودگی هوا می‌‌تواند تاثیرات بسیار زیادی بر روی پوست سر و به خصوص فولیکول‌های مو داشته باشد. طبق مطالعات انجام شده بر روی الگوهای ریزش موی سر انسان این نتیجه به دست آمد که ریزش مو در اثر آلودگی هوا و آلاینده‌های موجود در آن، می‌تواند مانند الگوی ریزش موی مردانه و یا همان کچلی مردانه باشد. همچنین میزان آلودگی هوا و عدم مراقبت از پوست و موی سر می‌تواند باعث ایجاد انواع مختلفی از الگوهای ریزش مو باشد و این الگوها می‌توانند در دسته‌های مختلفی مانند ریزش موی ناحیه ای و یا تلوژن افلوویوم مزمن تقسیم شوند.


همچنین آلودگی هوا می‌تواند تاثیرات دیگری را نیز بر روی پوست سر و موهای شما داشته باشد، مانند:


- تعریق بیش از حد


- ریزش مو با الگوی پراکنده در پوست سر


- شکنندگی زیاد و خشکی واضح مو


- پوسته زدن و شوره سر به خصوص در مناطقی که زیاد عرق می‌کنند


- التهاب و قرمزی پوست سر به همراه خارش فراوان


- ادم و ورم در اطراف فولیکول‌های مو


- تحریک ترشح سبوم و درنتیجه افزایش چربی موها


گرچه تمامی این اتفاقات در اثر در معرض آلودگی هوا بودن قابل رخداد است، اما درمان ریزش مو در اثر این اتفاقات و آلاینده‌های هوا نیز قابل انجام است. تکنیک‌های ساده و زیادی برای جلوگیری از این اتفاقات وجود دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.


راه‌های جلوگیری از ریزش مو در اثر آلودگی هوا


موهای شما یکی از قسمت‌های مهم و در معرض آسیب بدن شما می‌باشد، از این رو باید تمام سعی خود را بکنید تا از این قسمت مهم بدن خود به خوبی مراقبت کنید. در کنار مراقبت‌های موجود برای جلوگیری از ریزش مو به یاد داشته باشید که داشتن یک تغذیه مناسب و قوی می‌تواند به تقویت پوست و ریشه موی شما کمک بسزایی بکند. در این راه شما نیاز دارید که بهداشت پوست و موی سر خود را به طور کامل رعایت کنید.


به احتمال خیلی زیاد موهای شما در حال حاضر آسیب زیادی را توسط آلودگی هوا متحمل شده است و شما در راه بهتر کردن شرایط موهای خود در حال تحقیق راجع به راه‌های جلوگیری از ریزش مو می‌باشید. یکی از نکات قابل توجه در این مورد استفاده از موارد درمانی نیز می‌باشد. یکی از این موارد که توسط پزشکان ممکن است به شما توصیه شود، استفاده  شوینده‌ها و سرم‌های دارای هیالورونیک اسید می‌باشد. 


هیالورونیک اسید یک ماده بسیار ارزشمند در روند درمان و تقویت موهای شما می‌باشد. این ماده می‌تواند علاوه بر نرم کردن و رطوبت‌دهی به موهای شما، باعث تقویت و استحکام فولیکول‌های مو روی پوست سر شما شود. از طرفی هیالورونیک اسید را در روندهای درمانی برای رویش مجدد مو نیز استفاده می‌کنند. 


راهکارهای ساده برای حفاظت از موها


اگر به میزان زیادی ریزش مو دارید بهتر است به سراغ پزشک مناسبی برای این موضوع بروید. اما در این قسمت می‌خواهیم راهکارهای ساده‌ای را جهت جلوگیری از ریزش مو و یا حتی درمان ریزش مو معرفی کنیم.


- موهای خود را بپوشانید: برای جلوگیری از ارتباط مستقیم موهای سر خود با ریزگردها و آلودگی هوا، می‌توانید از روسری و یا کلاه برای پوشاندن موهای خود استفاده کنید.


- شستن منظم موهای خود: بهتر است با یک برنامه منظم موهای خود را مرتبا شستشو دهید. می‌توانید برای تاثیر بهتر این شستشو از شامپوهای بدون سولفات و ملایم استفاده نمایید. همچنین مهم است که نحوه شستشوی شما صحیح باشد، پس سعی کنید برای پایان دادن به شستشو از نرم‌کننده برای موهای خود استفاده کنید.


- کاهش استفاده از ابزار حالت دهنده: وجود آلودگی در هوا به تنهایی برای تخریب موهای شما کافی است. بهتر است موهای خود را در معرض دستگاه های حالت دهنده مو که باعث آسیب بیشتر به موها می‌شوند، قرار ندهید. این دستگاه‌ها می‌توانند شامل اتو مو، سشوار، فر کننده‌های مو و دیگر دستگاه‌های اینچنینی باشند.


بهترین درمان ریزش مو


برخی از انواع ریزش مو قابلیت درمان را به‌آسانی دارا می‌باشند. برخی از انواع آن نیز می‌توانند با درمان‌های دارویی و یا جراحی کاشت مو به آسانی رفع شوند. از میان تمامی درمان‌های موجود برای موهای شما می‌توان به درمان‌های دارویی مانند استفاده از ماینوکسیدیل، فینوستراید و دیگر درمان‌های موجود اشاره کرد. همچنین برای برخی افراد که دچار ریزش موی بسیار شدید شدند و حجم عظیمی از موهای خود را از دست دادند، بنابر صلاح‌دید پزشک می‌توانند از کاشت مو نیز استفاده کنند.



اما در میان تمامی درمان‌های موجود، بهترین درمان ریزش مو را در این روزها می‌توان هیر فیلر معرفی کرد. همانطور که در قسمت‌های بالاتر اشاره کردیم،  هیالورونیک اسید به همراه مواد دیگر می‌تواند باعث رشد مجدد موهای شما و تقویت آن‌ها برای جلوگیری از ریزش مجدد بشود. در روش هیلر فیلر، هیالورونیک اسید و مواد تقویت کننده دیگر به صورت تزریقی به پوست سر شما وارد شده و باعث تقویت فولیکول‌های مو می‌شوند. در نتیجه این روند باعث تقویت و همچنین افزایش رشد موهای شما می‌شود.


جمع‌بندی


آلودگی هوا و آلاینده‌های بسیار زیاد موجود در آن ارتباط مستقیمی با ریزش مو دارد. این مورد می‌تواند در انواع شدت‌ها و سطوح مختلفی بر روی سر شما ایجاد شود، اما راهکارهای زیادی برای جلوگیری از ریزش مو و یا حداقل کاهش آن‌ها وجود دارد. قطعاً نمی‌توانیم ارتباط موی خود را با الودگی موجود در هوا قطع کنیم اما می‌توانیم با شستشوی مرتب، پوشاندن موها و استفاده از تقویت‌کننده‌های مو و آبرسانی آن، باعث تقویت موهای خود شده و از ریزش آن‌ها جلوگیری کنیم.



 


در میان تمام درمان‌های موجود برای ریزش مو و در کنار رفتارهای بهداشتی که باعث تقویت و حفظ موی شما می‌شوند، می‌توانیم به یکی از بهترین روش‌های درمان ریزش مو که هیر فیلر نامیده می‌شود اشاره کنیم. در این روش مانند بقیه روش‌های فیلر، موادی مانند هیالورونیک اسید به پوست سر شما وارد می‌شود. می‌توانید اطلاعات بیش‌تر را راجع به این روش جلوگیری از ریزش مو در سایت دکتر مسعود مهاجری نژاد مشاهده نمایید.

پست های اخیر از دکتر مسعود مهاجری نژاد :
 هر آنچه باید از هایپرهیدروزیس بدانید
دکتر مسعود مهاجری نژاد 1403.01.19
 هر آنچه باید از فیلر بینی بدانید
دکتر مسعود مهاجری نژاد 1403.01.18
 درمان ریزش مو با دارو
دکتر مسعود مهاجری نژاد 1402.11.19
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب