33

ختنه یکی از شایع ترین عمل های جراحی کودکان مذکر است. یکی از درگیری های ذهنی والدین و کادر درمان، کنترل و کاهش درد ختنه در ساعات اولیه‌ی پس از جراحی می باشد. در این مقاله به بررسی تاثیر استامینوفن، نیاز به آن در کاهش درد ختنه و مراقبت های بعد از ختنه خواهیم پرداخت.



مراقبت های بعد از ختنه


بررسی زخم به عنوان یکی از مهم ترین مراقبت های بعد از ختنه، باید به طور مکرر انجام شود و اولین بررسی بعد از حدود سه روز انجام شود. علاوه بر معاینات، والدین باید در هفته های اول بعد از عمل توجه بیشتری داشته باشند تا در صورت بروز علائمی مانند تب یا قرمزی سریعاً به پزشک مراجعه کنند. از دیگر مراقبت های بعد از ختنه، توجه به عفونت زخم است، زیرا ممکن است با عوارض جدی همراه باشد.


در صورت عدم درمان درد ختنه باعث تغییرات کوتاه مدت و بلندمدت در رفتارهای نوزاد می شود. گسترده ترین مداخله دارویی مطالعه شده برای مدیریت درد در حین ختنه، بلوک عصبی آلت تناسلی پشتی (DPNB) توسط لیدوکائین (لینوکائین) تزریقی است. 


نوزادانی که از قبل با لیدوکائین درمان می‌شوند، در مقایسه با نوزادانی که به آنها مسکن داده نمی‌شود، تغییرات قابل‌توجهی در رفتارهای فیزیولوژیکی و مرتبط با درد کمتر است. از مراقبت های بعد از ختنه که کمتر به آن اشاره می شود، مداخلات غیردارویی (پستانک، صندلی مخصوص نگهدارنده طراحی شده) بوده که ناراحتی در طول عمل را کاهش می دهد. البته که ممکن است پاراستامول (استامینوفن) باعث ایجاد بی دردی بعد از عمل شود ولی هیچ عامل واحدی برای كاهش درد ختنه برای همه ثابت نشده است.


ارزیابی درد


 ارزیابی درد ختنه در کودکان پیش کلامی به دلیل ناتوانی آنها در گزارش دهی خود با چالش هایی مواجه می شود. کودکان با تاخیر رشد، نیازهای پیچیده، یا کسانی که تحت مراقبت های ویژه هستند به ابزارهای ارزیابی درد ویژه ای برای نظارت بر درد نیاز دارند. اکثر این ابزارها پارامترهای فیزیولوژیکی استرس (قلبی، تنفسی و غدد درون ریز) را با تغییرات رفتاری مرتبط با درد (حالات چهره، گریه، حرکات بدن و اندام‌ها) ترکیب می‌کنند.


مقایسه تاثیر استامینوفن خوراکی و رکتال بر کاهش درد ختنه


اســتفاده از دوز بــالاي اســتامينوفن (kg/40mgr )به صورت ركتال قبل از شروع جراحي در كنـار دوز نگهدارنده باعـث كـاهش نمـره درد  ختنه و افـزايش سـاعات خواب در 24 ساعت اول پس از جراحي مي شـود. بـه عـلاوه تجويز استامينوفن ركتال و خوراكي بعد از عمل اثر مشابه ي در كاهش درد ختنه داشته است. كنترل درد ختنه پس از عمل جراحي بايد به طور دقيق از ابتداي جراحي طرح ريزي شود.


عليرغم آن كـه مطالعـات اثـرات ضـد درد يكساني را براي شكل خوراكي و ركتال نشان داده ولي به نظـر مي رسد اين موضوع جاي بررسي و بحـث بـيشتـري داشـته باشد. یکی از معيارهاي مؤثر بـودن يـك داروي ضـد درد و در واقع يكي از راههاي ارزيابي درد، تعيين ميزان بي‌خوابي بعد از جراحي است. هر چه ضد درد عملكرد مفيدتري داشته باشـد، كودك مي تواند پس از عمل جراحي ساعات بـيشتـري را در خواب سپري كند.


در مطالعه ای از تعداد سـاعات خواب در 24 سـاعت اول بعـد از عمـل، بـه عنـوان يكـي از معيارهاي برآورد ميزان اثربخشي اسـتامينوفن اسـتفاده شـد و مشخصاً گروه ركتال بعد از عمل بـيش تـر از گـروه خـوراكي خواب بودند.


در صورتي كه بپذيريم دستيابي زيـستي ركتـال و در نتيجه سطح پلاسمايي نوع ركتال بيش تر است، ممكـن است بيشتر بودن ساعات خواب ناشي از اثرات آرام بخـشي استامينوفن باشد اثـر آرام بخـشي آن باعـث افـزايش ساعات خواب شده است استامينوفن ركتال درد ختنه را بلافاصله پس از عمل جراحي كم نمي كند ولي مي تواند نياز به مصرف ضددرد را در 24 ساعت اول كاهش دهـد.


اسـتامينوفن بـه صورت ركتال يا خوراكي در کاهش درد ختنه اثر مشابهي دارد. ولي اثر خواب آوري استامينوفن بـه صـورت ركتال بيشتر است. از طرفـي اسـتفاده از دوز اوليـه و بـالاي استامينوفن ركتال (kg/mgr 40 ) مي تواند باعث كـاهش قابـل توجه درد در 24 ساعت اول بعد از عمل جراحي ختنه شود.


کنترل درد


از دیگر مراقبت های بعد از ختنه کنترل درد می باشد. مدیریت درد حاد کودکان به طور فزاینده ای با رویکرد چندوجهی یا "متعادل" مشخص می شود، که در آن دوزهای کمتری از مسکن های مخدر و غیر مخدر مانند داروهای ضد التهابی غیر استروئید (NSAIDs)، بی حس کننده های موضعی به صورت ترکیبی برای به حداکثر رساندن کنترل درد و به حداقل رساندن عوارض جانبی ناخواسته ناشی از دارو استفاده می شوند.


 مدیریت درد همچنین شامل مدیریت انتظارات بیمار و والدین/سرپرست و آگاه بودن، باز بودن و صریح بودن در مورد انتظارات بعد از عمل و در حین بهبودی است. باید اذعان داشت که برخی از روش‌ها بیش از سایرین «آزار» می‌دهند و علی‌رغم تلاش‌های ما، همیشه نمی‌توان «بدون درد» بود، اگرچه این باید همیشه هدف ما همین باشد.


 در عین حال، بحث قبل از عمل در مورد استراتژی‌های ضددرد مختلف موجود و اطمینان از اینکه بیمار "از او مراقبت خواهد شد" تا حد زیادی به سمت دستیابی به یک نتیجه رضایت‌بخش برای همه افراد درگیر می‌رود.


علاوه بر این، یک رویکرد چندوجهی نیز از درمان‌های غیردارویی، مکمل و جایگزین استفاده می‌کند. ین تکنیک ها شامل حواس پرتی، تصویرسازی هدایت شده، تحریک عصبی از راه پوست، طب سوزنی، ماساژ درمانی و غیره است.


بلوک آلت تناسلی نسبت به استامینوفن خوراکی در ارائه بی‌دردی کافی برتری دارد. با این حال، هر دو عامل موثر هستند و می‌توانند با هم ترکیب شوند تا بی‌حسی و بی‌دردی طولانی‌مدت ارائه کنند که به کاهش درد و استرس پس از عمل بر روی نوزادان و مادران آنها به حداقل ممکن کمک می‌کند و بنابراین، پذیرش را بهبود می‌بخشد.


جمع بندی


همان طور که مطالعه کردید از استامینوفن در شکل های مختلف برای تسکین درد نوزادان پس از ختنه استفاده می شود. اگر دلبندتان به این دارو حساسیت نداشته باشد، استفاده از آن به عنوان یکی از مراقبت های بعد از ختنه، روشی مناسب برای آرام سازی و بهبود عوارض پس از عمل است.

پست های اخیر از کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری :
 چه زمانی باید ختنه نوزادان را به تعویق بیاندازیم؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1402.12.27
 هر آنچه باید از آلرژی کودکان در بهار بدانید
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1402.12.27
 ختنه در بیمارستان، منزل یا کلینیک تخصصی؟ کدام بهتر است؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1402.11.30
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب