32

بلفاروپلاستی نوعی جراحی است که پوست اضافی پلک ها را از بین می‌برد.  با افزایش سن، پلک ها کشیده می‌شوند و عضلات حمایت کننده آن ها ضعیف می‌شوند. در نتیجه، پوست و چربی اضافی می‌تواند در بالا و زیر پلک شما جمع شود. این مسئله می‌تواند باعث افتادگی ابروها، افتادگی پلک های فوقانی و کیسه های زیر چشم شود. در این مقاله به بررسی علل انجام بلفاروپلاستی، چگونگی انجام و مراقبت های قبل و بعد آن می‌پردازیم.



چرا بلفاروپلاستی؟


علاوه بر افزایش سن، افتادگی شدید پوست اطراف چشم می‌تواند دید جانبی (دید محیطی) به ویژه قسمت های فوقانی و بیرونی میدان بینایی را کاهش دهد. بلفاروپلاستی می‌تواند این مشکلات بینایی را کاهش داده یا حتی شما را  به طور كامل از شر آن خلاص کند. این جراحی همچنین می‌تواند چشم ها را جوان تر و هوشیارتر نشان دهد.


با افزایش سن، تولید کلاژن و الاستین بدن کاهش می‌یابد. کلاژن و الاستین به عنوان یک نوع حمایت کننده ی ساختاری عمل می‌کنند. هنگامی که تولید آن ها به خاطر افزایش سن کاهش می‌یابد، افتادگی پوست و سایر علائم پیری رخ می‌دهد. بلفاروپلاستی پلک بالا بر اصلاح ظاهر پلک فوقانی تمرکز دارد. در مواردی که بینایی تحت تأثیر افتادگی پلک قرار می‌گیرد، این روش جراحی می‌تواند بینایی را نیز بهبود بخشد.


معاینات قبل از بلفاروپلاستی


معاینه قبل از عمل توسط چشم پزشک انجام می‌شود. در این معاینه بینایی و میدان دید بررسی می‌شود، چشم زیر میکروسکوپ با یک لامپ شکاف معاینه شده و فشار داخل چشم نیز به طور دقیق چک می‌شود.


در صورت مشاهده اختلالات عملکردی دستگاه اشکی، اصلاح پلک انجام نمی‌شود. همچنین، مانند هر عمل جراحی دیگر، هرگونه اختلال در انعقاد خون یا استفاده از عوامل/داروهای رقیق کننده خون یا مسکن ها باید قبل از عمل به جراح توضیح داده شود.


علاوه بر معاینه چشم پزشکی و مشخص شدن بیماری های قبلی، توضیح دقیق نوع آن  نیز حائز اهمیت است. در اینجا باید مشخص شود که آیا انتظارات بیمار با نتیجه هاي واقع بینانه عمل مطابقت دارد؟ چه عوارضی ممکن است رخ دهد؟ در صورت بروز هرگونه عارضه، پزشک معالج چه اقداماتی را انجام خواهد داد؟


روش انجام بلفاروپلاستی


 اولین نکته‌ی قابل بررسی آن است که هر بدن، هر چهره و هر جراح،  نتيجه متفاوتی از عمل جراحی می‌سازد. برای پلک های فوقانی، جراح در امتداد چین پلک برش داده، مقداری پوست، ماهیچه و احتمالاً چربی اضافی را برداشته و سپس  برش را می‌بندد.


در پلک پایینی، جراح برشی را درست زیر مژه ها در چین طبیعی چشم شما یا داخل پلک پایین ایجاد می‌کند. جراح چربی اضافی، ماهیچه ها و پوست افتاده را برمی‌دارد یا دوباره پخش می‌کند و سپس برش را با بخيه می‌بندد.


اگر پلک بالایی شما در قسمت نزدیک مردمک شما افتاده باشد، جراح ممکن است بلفاروپلاستی را همراه با روشی به نام پتوز (TOE-sis) انجام دهد. پتوز برای بلند کردن پلک و همچنین برداشتن پوست اضافی پلک طراحی شده است. باید دقت داشت که به خاطر حساس بودن محل عمل و نمایان بودن محل بخیه ها، مهم است که بخیه ها با دقت، ظرافت و مهارت هر چه تمام تر زده شوند تا تاثیر منفی روی زیبایی شخص نداشته باشند.


مراقبت های پس از بلفاروپلاستی


بخش مهمی از پروسه‌ی انجام بلفاروپلاستی، مراقبت های صحیح پس از عمل است. برای جلوگیری از استرس کاذب، عفونت و آسیب دیدن بافت های مربوطه، بهتر است عوارض قابل پیش بینی عمل را بدانید و اقدامات لازم برای پاسخ به هر کدام را انجام دهید. 


• تورم، اکیموز و درد خفیف در اطراف چشم پس از جراحی پدیده‌ای طبیعي است. کمپرس یخ در طی 48 ساعت پس از جراحی می‌تواند تورم را تا حدی کاهش دهد.


• در روز اول پس از عمل، برای تعویض پانسمان، برداشتن دلمه خون در محل برش و تمیز نگه داشتن برش، باید به کلینیک سرپایی مراجعه کنید و از انجام اقدامات خودسرانه بپرهیزید.


• بخیه ها 5-7 روز بعد از عمل برداشته می‌شود. در طی زمانی که بخیه ها در جای خود هستند، برش جراحی نباید در معرض آب باشد. 


• داروهای ضد اسکار را می‌توان 1 هفته پس از برداشتن بخیه ها استفاده کرد ( بهتر است آن ها را به مدت 3-6 ماه به طور مداوم استفاده کرد). در زمان مصرف ترمیم کننده ها از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری شود.


• بهتر است تا2 هفته پس از عمل از خوردن غذاهای تند و تحریک کننده مانند فلفل قرمز پرهیز کنید و سیگار و نوشیدنی الکلی را از برنامه روزانه خود حذف کنید.


• بعد از عمل باید در اسرع وقت تمرینات باز کردن چشم را انجام دهید که باعث بهبودی عضلات پلکتان می‌شود. عموماً 3 تا 6 ماه طول می‌کشد تا رد برش در طول پلک ها به طور کامل بهبود یابد.


• اگر تورم بعد از عمل بهبود نیافته و همچنان افزایش پیدا کند یا قرمزی و تورم اطراف برش آشکار باشد ؛ باید به بیمارستان مراجعه کنید.


کاندیداهای بلفاروپلاستی


 حتماً پس از دیدن عکس های گوناگون از قبل و بعد عمل و تاثیرات مثبت آن روی افراد مختلف شما هم به فکر انجام بلفاروپلاستی افتاده اید. اما باید از خود بپرسید که آیا واجد شرایط انجام ان هستید؟ چه کسانی بهترین نتیجه را از این عمل دریافت می‌کنند؟ در ادامه به پاسخ سوال های خود خواهید رسید.


اگر به صورت مادرزادی، در اثرحادثه یا افزایش سن دچار افتادگی پلک بالایی شده ايد؛ می‌توانید با بلفاروپلاستی زیبایی و گیرایی چشمان خود را  بازيافته و آن را چند برابر کنید.


اگر جزو کسانی هستید که پوست اضافی پلک های بالایی دارند (تا حدی دید محیطی را برایتان مسدود می‌کند)، اگر دارای پوست اضافی در پلک پایین خود هستید  يا پوست زیرچشمتان به صورت کیسه های زیر چشم در آمده است؛ شما جزو اولین کاندیدهای انجام عمل بلفاروپلاستی هستید.



جمع بندی


بسیاری از افرادی که بلفاروپلاستی انجام می‌دهند، می‌گویند که احساس اعتماد به نفس بیشتری دارند و احساس می‌کنند جوان تر و شاداب تر به نظر می‌رسند. برای برخی افراد، نتایج جراحی ممکن است تا آخر عمر باقی بماند و برخی افراد ممکن است نیاز به ترمیم داشته باشند. به هر حال بلفاروپلاستی جراحی کم خطر و آسانی است که می‌تواند باعث شود شما از نگاه کردن در آینه لذت بیشتری ببرید.

پست های اخیر از دکتر مسعود مهاجری نژاد :
 درمان ریزش مو با دارو
دکتر مسعود مهاجری نژاد 1402.11.19
 فواید و عوارض فیلر بادی چیست؟
دکتر مسعود مهاجری نژاد 1402.11.19
 هر آنچه باید از بوتاکس زیر بغل بدانید
دکتر مسعود مهاجری نژاد 1402.10.29
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب