67

ٰهمان طور که می‌دانید ختنه نوعی جراحی است که در آن پوست ختنه گاه که نوک آلت تناسلی را می‌پوشاند برداشته می‌شود. در کشورهای مختلفف بسته به فرهنگ، دین و سنت های گوناگون نوزادان پسر را پس از تولد ختنه می‌کنند. با گذشت زمان طبق مطالعات و مقالات مختلف ، فواید ختنه ی زیادی کشف شده است که در ادامه از وبلاگ کلینیک ختنه نوزادان تهران به مطالعه ی آن ها می‌پردازیم. 



بهداشت فردی


تمیز کردن آلت تناسلی ختنه نشده سخت تر از نوع ختنه شده ی آن است زیرا پوست ختنه گاه حاوی عوامل بیماری زا است و محیط مساعدی را برای رشد موجودات مختلف مانند باکتری ها فراهم می‌کند. حتی اگر به کودکان ختنه نشده آموزش داده شود که چگونه ناحیه زیر پوست ختنه‌گاه را تمیز کنند، ممکن است هر بار که ادرار می‌کنند فراموش کنند که به خوبی آلت تناسلی خود را تمیز کنند.  این امر در کشورهای غیر اسلامی که اصراری به شست و شوی شرمگاه با آب ندارند بیشتر است. بنابراین حفظ بهداشت یکی از فواید ختنه خواهد بود، زیرا بهداشت از بیماری جلوگیری می‌کند.


کاهش خطر عفونت ادراری 


عفونت های دستگاه ادراری در مردان کمتر شایع است، اما  همان تعداد کم از موارد گزارش شده از عفونت ادراری در مردان ختنه نشده شایع است. از آنجا که یک عفونت شدید می‌تواند منجر به مشکلات کلیوی در آینده در مردان ختنه نشده شود، یکی از فواید ختنه  آن است که تنها راه مطمئن برای اطمینان از اینکه  فرد جان خود را به خطر نمی اندازد، می باشد.


 کاهش خطر ابتلا به عفونت های مقاربتی 


هر فرد ختنه شده در صورت عدم انجام رابطه جنسی ایمن در معرض خطر ابتلا به بیماری مقاربتی می‌باشد. با این حال، در ادامه ی نام بردن از فواید ختنه، اکثر مطالعات گزارش می‌دهند که احتمال ابتلای مردان ختنه نشده به بیماری های مقاربتی بیشتر از مردان ختنه شده است. پوست ختنه گاه محیط مساعدی را برای پاتوژن ها از جمله ویروس ها، قارچ ها و باکتری ها فراهم می‌کند. به دلیل پوشش پوست ختنه گاه، این امر باعث دشواری تشخیص علائم STD خواهد شد.


پیشگیری از HIV


از طرف دیگر، شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه ک ختنه مردان  خطر ابتلا به HIV را در مردان دگرجنس گرا کاهش می‌دهد. این به عنوان بخشی از برنامه های پیشگیری از HIV در برخی از کشورهای آفریقایی با نرخ بالای HIV در نظر گرفته می‌شود. به عنوان یکی از فواید ختنه، شواهدی از چندین مطالعه انجام شده در آفریقا وجود دارد که نشان می‌دهد  مردان ختنه شده در مقایسه با زنان آلوده کمتر در معرض خطر ابتلا به HIV هستند.


از دیگر دلایل پزشکی که باعث تشویق مردم به انجام ختنه می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:


- بیماری فیموز: در  فیموز،  پوست ختنه گاه به اندازه ای سفت است که نمی‌توان آن را به سمت عقب کشید تا غده در معرض دید قرار گیرد. در برخی موارد خاص اورولوژیست ممکن است ختنه را توصیه کند.


- بالانیت عود کننده: بالانیت عود کننده  التهاب یا عفونت آلت تناسلی است. در برخی موارد، اورولوژیست ممکن است ختنه را برای درمان بالانیت مکرر توصیه کند .


- پارافیموز: پارافیموز به حالتی گفته می‌شود که در آن پوست ختنه گاه پس از جمع شدن نمی‌تواند به موقعیت اصلی خود بازگردد و باعث تورم و ادم آلت آلت تناسلی می‌شود. اورولوژیست شما یا کودکتان ممکن است ختنه را برای درمان پارافیموز توصیه کند.


کاهش خطر ابتلا به سرطان آلت تناسلی و دهانه رحم 


در حالی که بهداشت خوب دستگاه تناسلی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان آلت تناسلی را کاهش دهد، بازهم به این معنی نخواهد بود که فرد ایمن است. سرطان آلت تناسلی یک بیماری نادر است که در مردان ختنه شده کمتر دیده می‌شود. علاوه بر این، از فواید ختنه مردان در بحث ارتباط با بانوان می توان گفت که زنانی که با مردان ختنه شده رابطه جنسی دارند کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم هستند.


افزایش رضایت جنسی 


برخی از مخالفان ختنه مردان این گونه می گویند که ختنه مردان می تواند باعث اختلال در عملکرد جنسی شود.  کارآزمایی‌های ختنه مردان، رضایت جنسی مردان بالغ و شرکای زن آنها را قبل و بعد از عمل ارزیابی کردند و مردان تصادفی‌سازی شده را با مردان ختنه‌شده با گروه شاهد ختنه‌نشده مقایسه کردند. 


هیچ تفاوت معنی‌داری در رضایت جنسی یا اختلال در عملکرد جنسی مردان در میان شرکت‌کنندگان در کارآزمایی وجود نداشت و در یک کارآزمایی، مردان ختنه‌شده افزایش حساسیت آلت تناسلی و افزایش سهولت در رسیدن به ارگاسم را گزارش کردند. علاوه بر این، 97 درصد از شرکای زن پس از ختنه شدن شریک مرد خود، هیچ تغییری یا رضایت جنسی بهبود یافته را گزارش کردند.


ترجیحات زنان برای شریک جنسی تحت تأثیر عوامل متعددی مانند: مذهب، نژاد، طبقه اجتماعی، شخصیت، جذابیت عمومی، توانایی تأمین نیاز زن و فرزندان او، توانایی رضایت جنسی زن، بهداشت است. با این حال ممکن است جنبه هایی از آناتومی آلت تناسلی مانند وضعیت ختنه مرد را نیز شامل شود.


کاهش درد هنگام مقاربت


مطالعات نشان داده است که مردان ختنه شده در حین رابطه جنسی درد کمتری نسبت به مردان ختنه شده تجربه می‌کنند. حساسیت پوست ختنه گاه باعث می‌شود که با هر گونه خراشیدگی بیشتر مستعد درد شوند. اصطکاک در حین مقاربت می‌تواند درد را بدتر کرده و رابطه جنسی را برای مردان دشوار کند.


بهبود ظاهر کلی و تشخیص اختلالات آلت تناسلی زمینه ای


 زنان تمایل دارند با مردان ختنه شده احساس راحتی کنند زیرا آن ها خطرات سلامتی ناشی از ختنه نشدن را می‌دانند. همچنین می‌توان از فوابد ختنه به این موضوع اشاره کرد که در اشخاص ختنه شده به راحتی بثورات یا علائم غیرمعمول عفونت را قبل از بدتر شدن تشخیص داد. این به شریک جنسی فرد این  آرامش را می‌دهد که بدانند از آلت تناسلی ختنه نشده‌هیچ عفونتی دریافت نخواهند کرد.


جمع بندی


همان طور که مطالعه کردید، فواید ختنه بنا به دلایل پزشکی و اجتماعی فراوان است. ختنه سابقه ی طولانی در بین افراد فرهنگ های مختلف دارد اما در هیچکدام مطالعات علمی به صورت حال انجام نشده بود. فارغ از بحث پزشکی و کاهش ریسک ابتلا به بیماری ها، بعد اجتماعی و پذیرفته شدن در جامعه نیز از مزایای انجام ختنه می‌باشد. اگر در انجام دادن یا ندادن ختنه برای کودک تازه متولد شده تان تردید دارید؛ بهتر است سریع تر برای انجام آمادگی های پیش از عمل اقدام کنید تا عوارض کمتری شامل حال دلبندتان شود.

پست های اخیر از کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری :
 واکسن‌های بدو تولد شامل چیست؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1403.02.02
 آبله مرغان تا چند روز واگیر دارد؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1403.02.02
 چه زمانی باید ختنه نوزادان را به تعویق بیاندازیم؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1402.12.27
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب