چه افرادی کاندید رینوپلاستی بدون جراحی هستند؟

93

تلاش برای داشتن بینی کوچک تر با فرم بهتر از سالیان پیش در بین مردم رواج داشته است. پس از ابداع روش رینوپلاستی، هر ساله افراد بیشتری متقاضی انجام این عمل شده و زیر تیغ جراحی می‌روند. در این بین افرادی هستند که با وجود علاقه به اصلاح فرم بینی، علاقه یا شرایط لازم برای انجام عمل بینی همراه با بیهوشی را ندارند، از این رو پیشرفت علم به کمک آن ها آمده و روش های نوین پزشکی بدون جراحی در سطح جهان فراگیر شده است. در این مقاله به بررسی رینوپلاستی بدون جراحی، شرایط و کاندیدهای اصلی آن می‌پردازیم.



اولویت های انجام رینوپلاستی بدون جراحی


بسیاری از افراد بنا به دلایل پزشکی و سابقه ی بیماری ها نمی‌توانند تحت بیهوشی قرار بگیرند؛ این افراد می‌توانند بدون نگرانی از روش های رینوپلاستی بدون جراحی استفاده کنند. همچنین ممکن است  برخی به دلیل ترس شدید و یا فوبیای عمل جراحی قید داشتن بینی خوش فرم ر برای همیشه بزنند اما از مزایای رینوپلاستی بدون جراحی آن است که همه ی افراد می‌توانند از آن بهره ببرند.


افراد با مسائل زیر نیز می‌توانند برای رفع اشکالات سطحی بینی خود از این روش استفاده کنند:


• افرادی که علاقه دارند قوس/ قوز بینی شان از بین برود(تا حدی که قوز محدود و کم باشد)


• کسانی که بینی غیرقرینه یا تورفتگی دارند


• افرادی که غیرقرینگی یا انحراف در قسمت نوك بينى دارند.


• کسانی که می‌خواهند نوک بینی شان سر بالاتر باشد


• افرادی که قبلا جراحی بینی انجام داده اند و بینی شان نیاز به اعمال اصلاحات دارد ولی تغیر زیادی لازم ندارند.


• کسانی كه پل بينى تو رفته یا بینی کوتاه دارند 


مزایای رینوپلاستی بدون جراحی


از سری ویژگی های مثبت رینوپلاستی بدون جراحی آن است که نیاز به ازمایش خون ندارد و پانسمان، بخیه و برش جراحی نیازی نیست. عوارض آن به نسبت رینوپلاستی ناچیز بوده و دوره ی نقاهت آن بسیار محدود و کوتاه مدت است.


 از طرف دیگر، فارغ از هزینه های بیمارستان، این روش بسیار به صرفه تر از عمل جراحی باز بینی می‌باشد. همچنین این روش از نظر زمانی نیز مخصوصاً برایافراد شاغل و پرکارمناسب است چون کمتر از یک ساعت زمان می‌برد و در مواردی حتی ممکن است حدود پانزده دقیقه پس از شروع کار به پایان رسیده باشد.


رینوپلاستی بدون جراحی چگونه انجام می‌شود؟


در این روش برای اصلاح فرم و ظاهر بینی از مواد شیمیایی مختلفی استفاده می‌شود که با توجه به تشخیص پزشک و نوع بافت و شکل بینی مراجعه کننده از روش های مختلف برای انجام ان استفاده می‌شود.


برای رفع گودی، قوز، عدم تقارن و مشکلاتی از این قبیل از فیلر در برندهای مختلف و پودر استخوان استفاده می‌شود. استخوان کریستالی به همراه هیالورونیک اسید و آنزیم های گوناگون نیز در این روش کاربرد دارد. 


برخی از مواد برای از بین بردن اثرات مواد شیمیایی قبلی و یا تعدیل آن ها به کار می‌روند. برخی از مواد نیاز دارند که در چند جلسه تریق شوند تا بهترین تاثیر و بازدهی را داشته باشند. در بین مواد مصرفی برای رینوپلاستی بدون جراحی، نام آشنای بوتاکس نیز به چشم می‌خورد که در موارد کمتر، ولی به هر حال استفاده می‌شود.


تاثیرات رینوپلاستی بدون جراحی


میزان ماندگاری مواد بستگی به نوع آن ها، روش تزریق و بدن مراجعه کننده دارد. برخی روش ها نیاز به ترمیم دوره ای دارند تا مانند روز اول به نظر برسند. برای گرفتن نتیجه بهتر مطمئن شوید که پیش پزشک با تجربه پروسیجر های زیبایی خود را انجام می‌دهید و به سالن های زیبایی یا کسانی که ادعا می‌کنند دوره های کوتاه مدت تزریقات را دیده اند اعتماد نکنید. 


در تزریق هیالورونیک اسید اگر فرد از فرم جدید بینی خود راضی نباشد، می‌تواند با تزریق انزیم های حلال به حالت اولیه ی بینی خود دست یابد. فرآیند ها همگی فقط با بی حسی موضعی انجام شده و نیازی به بیهوشی نمی‌باشد. برخلاف عمل بینی، باعث صدای تو دماغی و  تورم  صورت و بینی برای فرد نمی‌شود و بویایی نیز تغییری نخواهد کرد.


مراقبت های پس از رینوپلاستی بدون جراحی


یکی از مهم ترین نکات عدم وارد شدن ضربه به بینی می‌باشد. از انجام ورزش های سنگین یا پرشی و یا ورزش برای طولانی مدت جلوگیری کنید. سعی کنید تا حد امکان برای یک تا سه روز اول از انجام انواع ورزش ها جلوگیری کنید. از زدن عینک آفتابی نیز برای چند روز جلوگیری کنید زیرا وزن ان باعث فشار وارد شدن به بینی شده و ممکن است باعث آسیب رسیدن و یا جابجایی مواد تزریق شده شود.


از لمس شدید و یا مراجعه به دندانپزشک حداقل تا هفته اول اجتناب کنید. 


روش های مختلف رینوپلاستی بدون جراحی


تزریق بوتاکس به بینی : بیشتر برای بینی هایی که نیاز به تغییرات اساسی ندارند انجام می‌شود . 


عمل زیبایی بینی به روش لیفت با استفاده از نخ : در این روش نخ های کوچکی از جنس PDO و یا پلی دی اکسانون توسط پزشک در بینی فرد قرار گرفته وپس از مدتی به طور کامل جذب بدن می‌شود. ضخامت نخ ها تقریباً 12 صدم میلی متر می‌باشد. این نخ ها جزو نخ های زیست تخریب پذیر به شمار می‌آید. از مزایای آن می‌توان به این موضوع اشاره کرد که وقتی پزشک جراح این نخ ها را در داخل بینی فرد قرار می‌دهد تحریک کلاژن سازی هم صورت می‌گیرد.


استفاده از پلاسماجت برای بینی : این دستگاه باعث یونیزه شدن هوا شده و  پوست از حالت جامد به حالت گاز تغییر می‌کند. نقاط مورد نظر به وسیله این دستگاه ها سوزانده می‌شود که برای فرد احساس کمی‌ گرما و درد همراه است. زخم های باقی مانده توسط دستگاه پلاسماجت بعد از حدود چهار هفته کاملا از بین می‌رود. این روش نیاز به ترمیم دارد.


جمع بندی


همان طور كه پیش تر مطالعه كرديد روش رينوپلاستی بدون جراحی مزيت هاي فراواني نسبت به عمل جراحي باز بيني دارد. فارغ از بحث صرفه جويی در هزينه ها، اين روش باعث ذخيره ي زمان شده و عوارض دردناك رينوپلاستي عادي را هم ندارد. به جز افرادي كه شرايط انجام جراحي را ندارند، افراد واجد شرايط نيز مي توانند آن را انجام دهند و بيني خوش فرم تري داشته باشند.

پست های اخیر از دکتر مسعود مهاجری نژاد :
 هر آنچه باید از هایپرهیدروزیس بدانید
دکتر مسعود مهاجری نژاد 1403.01.19
 هر آنچه باید از فیلر بینی بدانید
دکتر مسعود مهاجری نژاد 1403.01.18
 درمان ریزش مو با دارو
دکتر مسعود مهاجری نژاد 1402.11.19
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب