چرا ختنه در بیمارستان توصیه نمی‌شود؟

41

ختنه نوعی عمل جراحی است که برای نوزادان پسر انجام می‌شود. برخی افراد در همان روز‌های اول تولد نوزاد این عمل را در بیمارستان انجام داده و برخی نیز پس از ترخیص نوزاد در کلینیک‌ها و مطب پزشک آن را انجام می‌دهند. اما کدام محل برای انجام این عمل حساس بهتر است؟ آیا باید ختنه در بیمارستان انجام شود؟ یا اینکه والدین کودک برای انجام این عمل به مطب و کلینیک پزشک مراجعه کنند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا پاسخ این سوالات را یافته و در مورد آن بحث کنیم.



ختنه در بیمارستان و کلینیک توسط چه کسی انجام می‌شود؟


همانطور که می‌دانید نوزادان پسر با پوستی شل در قسمت نوک آلت تناسلی متولد می‌شوند. عمل ختنه نوعی جراحی است که به روش‌های مختلفی از قبیل جراحی سنتی و یا مدرن که با استفاده از حلقه انجام می‌شود، صورت گرفته و در حین این عمل پوست شل ختنه گاه از آلت تناسلی جدا می‌شود.


به نظر بسیاری از افراد ختنه نوعی عمل سرپایی و کم اهمیت است، اما باید بدانید که این عمل بسیار حساس و مهم بوده و به دقت، تبحر و حوصله پزشک نیاز دارد. این عمل ممکن است در بیمارستان و یا مطب توسط پزشک متخصص کودکان و نوزادان و گاهی نیز توسط پزشک متخصص اورولوژی یا متخصص کلیه‌ها و مجاری ادراری تناسلی، پزشک عمومی و غیره انجام شود. همانطور که گفتیم مهارت و تجربه پزشک در انجام عمل حرف اول را می‌زند و حتی دیده شده که گاهی اوقات این عمل توسط پرستار با تجربه و متبحر نیز انجام می‌شود.


احتمال انتقال عفونت حین ختنه در بیمارستان


ختنه مانند هر عمل جراحی دیگری باید در مکانی کاملا تمیز و استریل و به دور از آلودگی‌ و میکروب انجام شود. همچنین در حین جراحی پزشک باید از ابزار و تجهیزات کاملا استریل و ضدعفونی شده استفاده کند تا از انتقال عفونت و میکروب به بدن نوزاد جلوگیری شود.


همانطور که در قسمت‌های قبلی گفته شد این عمل گاهی در بیمارستان و گاهی نیز در کلینیک پزشک انجام می‌شود و این موضوع نیز برای همه روشن است که بیمارستان محلی پر از آلودگی و انواع ویروس‌ها و میکروب‌ها بوده و امکان انتقال عفونت به کودک بسیار بیشتر از کلینیک شخصی پزشک خواهد بود. اگرچه ختنه نوزادان در هر محلی که انجام شود باید به صورت کامل تمام نکات بهداشتی را رعایت کرد، اما گاهی ممکن است به دلایلی نوزاد در معرض عفونت و آلودگی قرار گیرد که این آلودگی و عفونت در محیط بیمارستان به فراوانی وجود دارد.


همچنین با توجه به اینکه در چند سال اخیر با بیماری‌هایی مانند کرونا و دیگر ویروس‌های شایع روبه‌رو بوده‌ایم، توصیه می‌شود تا جایی که امکان دارد از مراجعه به بیمارستان برای ختنه کودک خودداری کرده و کودک خود را برای انجام این عمل نزد پزشک متخصص کودکان و نوزادان در مطب و کلینیک او ببریم تا کمترین مواجهه را با بیماران مختلف از جمله بیماران مبتلا به ویروس مسری کرونا داشته باشیم.


دیگر عواملی که ختنه در بیمارستان را رد می‌کنند


علاوه بر مواردی همچون امکان انتقال عفونت و نوع پزشک، عوامل دیگری نیز وجود دارند که بر اساس آن‌ها ختنه در بیمارستان توصیه نمی‌شود و پیشنهاد می‌کنیم که برای انجام این عمل حساس و مهم با توجه به اینکه کودک و یا نوزاد نیز در مرحله حساسی از زندگی به سر می‌برد، به کلینیک شخصی پزشک متخصص کودکان و نوزادان مراجعه کنید.


برای مثال در دسترس بودن پزشک متخصص کودکان و نوازادان یکی از مواردی است که به عنوان مزیت و عامل برتری ختنه در کلینیک نسبت به بیمارستان می‌توانیم به آن اشاره کنیم.  بعد از انجام این عمل برای کودک، ممکن است والدین او با سوالات و مشکلاتی مواجه شوند که پرسیدن آن از پزشک و یافتن پاسخ آن‌ها ضروری خواهد بود، برای این منظور والدین باید به پزشک مورد نظر دسترسی داشته تا بتوانند مشکلات احتمالی خود را حل کنند و روشن است که دسترسی به پزشکی که به کلینیک او مراجعه کرده‌ایم ساده‌تر از پیدا کردن مطب و یا شماره تلفن منشی پزشک بیمارستان خواهد بود.


موضوع حائز اهمیت دیگری که می‌توان آن را مزیت ختنه در کلینیک پزشک در نظر گرفت، مشاوره پزشک قبل از انجام عمل جراحی است. هنگامی که برای انجام این عمل به کلینیک شخصی پزشک مراجعه می‌شود پزشک قبل از انجام عمل با والدین کودک صحبت کرده و به آن‌ها مشاوره می‌دهد تا بهتر بتوانند در مورد این عمل مهم تصمیم گیری کنند. اما هنگام مراجعه به بیمارستان به ندرت و حتی می‌توان گفت هیچگاه در این مورد به والدین کودک مشاوره داده نمی‌شود.


همچنین ختنه نوزادان نارس نباید بلافاصله در روزهای ابتدایی تولید و در بیمارستان انجام شود. نوزادان نارسی که در کمتر از ۲۶ هفتگی، زیر ۶ ماه، متولد می‌شوند با احتمال بیشتری ممکن است دچار مشکلات جدی شوند، اگر نوزاد با وزن بسیار کم متولد شد و یا بیمار باشد،‌ ممکن است با مشکلات بسیار جدی و مرگباری مواجه شود، از این جهت تا رشد کامل و درست نوزاد نارس توصیه می‌شود با توجه به نظر متخصص اطفال ختنه کمی با تاخیر انجام شود.


هزینه ختنه در بیمارستان و کلینیک چه تفاوتی دارد؟


قبل از اینکه هزینه ختنه نوزادان را بررسی کنید باید موارد دیگری که نام بردیم را سنجیده و سپس تصمیم بگیرید. اما به طور کلی اختلاف هزینه آنچنانی بین انجام این عمل در بیمارستان و کلینیک شخصی پزشک وجود ندارد، بنابراین توجه به این مورد اهمیت چندانی ندارد. همانطور که می‌دانید وجود تجهیزات و امکانات بیشتر و بهتر در مجموعه مورد نظر به طبع هزینه بیشتری را برای والدین کودک به دنبال خواهد داشت اما همانطور که گفته شد بهتر است قبل از توجه به هزینه‌های احتمالی به تجربه و مهارت پزشک و همینطور پاکیزگی محیط توجه شود چرا که ممکن است انجام این عمل در مکانی آلوده و مملو از ویروس و عفونت‌های مختلف، بیماری‌های مختلف و عفونت‌های دیگری را برای کودک به دنبال داشته باشد که در این صورت والدین هزینه‌های بیشتری را متحمل خواهند شد.


سخن پایانی


 


آنچه که به صورت کلی در این مقاله حائز اهمیت بود و انتظار می‌رود که والدین کودک و یا نوزاد به آن توجه ویژه داشته باشند، این بود که برای ختنه کودک که برخلاف تصور برخی والدین عملی ساده و سرپایی و کم اهمیت است، مهارت، تجربه و هنر پزشک و همچنین بهداشتی بودن محیط و تجهیزات مورد استفاده حین عمل جراحی حرف اول را می‌زند. برای این منظور توصیه می‌شود والدین برای ختنه کودک خود به محلی همچون کلینیک‌های شخصی پزشکان مراجعه کنند چرا که با داشتن تعداد کاربران کمتر نسبت به بیمارستان و نبودن انواع عفونت و میکروب‌ها تجربه‌ی بهتری را هم برای خود و هم برای کودک رقم بزنند.

پست های اخیر از کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری :
 چه زمانی باید ختنه نوزادان را به تعویق بیاندازیم؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1402.12.27
 هر آنچه باید از آلرژی کودکان در بهار بدانید
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1402.12.27
 ختنه در بیمارستان، منزل یا کلینیک تخصصی؟ کدام بهتر است؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1402.11.30
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب