همه چیز در مورد آبله مرغان در فصل بهار

55

بیماریآبله مرغان نوعی عفونت ویروسی بسیار مسری است. این بیماری در افرادی که واکسینه نشده‌اند قابلیت سرایت بسیار بالایی داشته و فرد را به راحتی مبتلا می‌کند، اما افرادی که واکسینه شده‌اند معمولا به این بیماری مبتلا نخواهند شد و اگر هم مبتلا شوند، به نوع بسیار خفیفی از آن گرفتار خواهند شد. در این مطلب از کلینیک ختنه نوزادان تهران قصد داریم مهم‌ترین مطالبی را که باید در مورد این بیماری بدانید به شما آموزش دهیم، پس در ادامه ما را همراهی کنید.



بیماری آبله مرغان چیست؟


همانطور‌که می‌دانید آبله مرغان یک‌نوع بیماری ویروسی بسیار مسری است که عامل به وجود آورنده آن ویروسی به نام واریسلا زودتر می‌باشد. این بیماری با ظهور بثورات پوستی که به صورت جوش‌های آبدار هستند شروع می‌شود. گاهی این ضایعه‌های پوستی دچار خارش شده و احساس ناخوشایندی را برای فرد به وجود می‌آورند. در حوالی پایان بیماری این بثورات تاولی و آبدار به صورت جوش درآمده و به تدریج محو می‌شوند، اما گاهی هم ممکن است لکه آن بر روی پوست باقی بماند که برای بیمار به خصوص خانم‌ها خوشایند نخواهد بود.


این بثورات معمولا روی صورت، پشت و سینه فرد را پوشانده و در این محل‌ها بیشتر دیده می‌شوند، اما باقی نقاط بدن نیز دچار رویش این ضایعه‌ها می‌شوند به گونه‌ای که بثورات در این نواحی مقداری کمتر از صورت و پشت فرد بیمار خواهند بود. این نکته نیز شاید برای شما جالب باشد که به صورت کلی در طول دوره بیماری حدود 250 تا 500 تا از این بثورات تاولی و آبدار بر روی پوست ظاهر می‌شوند.


راه‌های سرایت و انتقال بیماری آبله مرغان چیست؟


همانطور‌که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، بیماری آبله مرغان یک بیماری ویروسی بسیار مسری است که از راه‌های بسیاری امکان سرایت و انتقال آن وجود دارد. برای مثال از طریق راه تنفسی که شایع‌ترین راه ورود ویروس واریسلا زوستر به بدن است، به این بیماری دچار خواهید شد. به خاطر همین موضوع عطسه کردن، سرفه کردن و همچنین روبوسی و دیگر رفتار‌های مشابه باعث سرایت و انتقال بیماری به فرد سالم خواهند شد.


علاوه بر این استفاده از وسایل شخصی مشترک مانند لیوان و بشقاب و همینطور حوله دست و صورت یکی از راه‌های اصلی انتقال بیماری آبله مرغان محسوب شده و بسیار حائز اهمیت است. جالب است بدانید که لمس مایع درون تاول‌ها نیز ممکن است فرد سالم را دچار این بیماری کند، بنابراین اگر بثورات پوستی تاولی در روی پوست فرد مبتلا به این بیماری ترکیده و مایع آن با پوست فرد سالم تماس داشته باشد امکان انتقال این بیماری وجود دارد.


توجه داشته باشید که امکان سرایت و انتقال بیماری حتی در هنگام دوره کمون و دوره پنهان بیماری نیز وجود دارد و فرد بیماری که در این دوره به سر می‌برد و هنوز علائم بیماری در او بروز نکرده است، توانایی پخش ویروس و انتقال آن به دیگران را خواهد داشت. در حقیقت بیماری آبله مرغان از چندین روز قبل از بروز دانه‌های تاولی و آبدار بر روی پوست تا زمانی که همه این دانه‌ها خشک شده و از بین بروند در بدن بیمار وجود دارد و امکان انتقال و سرایت نیز مهیا خواهد بود. 


راه درمان بیماری آبله مرغان چیست؟


برای بیماری آبله مرغان درمان خاصی وجود ندارد، اما در صورت وخامت بیماری باید هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید تا اقدامات لازم را برای شما به عمل آورد. در صورت وخامت و شدید شدن بیماری به طور معمول پزشک از دارو‌های ضد ویروس برای فرد بیمار استفاده کرده و برای کاهش خارش و احساس سوزش در فرد ممکن است دارو‌های آنتی هیستامین و مسکن را تجویز کند.


دانستن این نکته نیز خالی از لطف نیست که نوشیدن آب و مایعات فراوان در طول بیماری بسیار کمک کننده و مفید است. علاوه بر این استحمام با آب سرد به روند ترمیم تاول‌های پوستی کمک قابل توجهی خواهد کرد، بنابراین توصیه می‌شود در طول بیماری محل بثورات پوستی را با آب سرد بشویید. افزون بر این موارد پزشکان استراحت را نیز امری مهم برای روند بهبودی بیمار دانسته و آن را بسیار توصیه می‌کنند.


برای جلوگیری از باقی ماندن جای زخم ناشی از تاول‌های بیماری آبله مرغان از دستکاری و خارش آن‌ها جلوگیری کنید و به طور کلی مانع ترکیدن آن‌ها شوید. در صورتی که جای برخی از این جوش‌های آبدار و تاولی بر روی پوست باقی بماند، پزشک برای ترمیم آن‌ها از کرم و لوسیون‌های مناسب استفاده خواهد کرد. در صورتی که لکه‌های باقی مانده از طریق کرم و لوسیون از بین نرفته و باقی بمانند، می‌توان از روش‌هایی همچون میکرونیدلینگ، لایه برداری، لیزر، میکرودرمابراسیون، درمابراسیون و دیگر روش‌های موجود استفاده کرد. 


واکسن آبله مرغان


برای جلوگیری از ابتلا به آبله مرغان و همچنین جلوگیری از سرایت آن به دیگران می‌توان از واکسن این بیماری که مکانیسمی بر علیه ویروس واریسلا زوستر دارد بهره گرفت. در حقیقت این واکسن در برابر بیماری ایمنی ایجاد کرده و تزریق یک دوز آن به فرد مانع از بروز درصد بالایی از بیماری شده و به طور صد در صد از ابتلا به نوع شدید آن جلوگیری می‌کند.


بدیهی است که استفاده از دو دوز این واکسن ایمنی بهتر و موثر‌تری را برای فرد ایجاد خواهد کرد. جالب است بدانید که استفاده از این واکسن در افرادی که به این بیماری مبتلا شده و قبلا ایمن سازی نشده اند و همچنین حداکثر‌پنج روز از بیماری آن‌ها گذشته است، موثر بوده و از پیشرفت بیماری جلوگیری خواهد کرد. این واکسن به صورت زیر جلدی تزریق می‌شود و همانطورکه‌می‌دانید در افراد غیر مبتلا ایمنی ایجاد می‌کند.


جمع بندی و سخن پایانی


آنچه که در این مقاله آموختیم، مطالبی مرتبط با بیماری آبله مرغان بود. با مطالعه این مطالب دانستید که این بیماری نوعی بیماری ویروسی و بسیار مسری است که به راحتی از فرد بیمار به فرد سالمی که ایمن سازی برای او انجام نشده منتقل می‌شود.


همچنین فهمیدید که درمان این بیماری شامل روش‌ها و دارو‌های خاصی نشده و درمان اساسی بیشتر در نوع شدید آن انجام می‌گیرد و در نوع خفیف بیشتر از عوامل کمک کننده بهره می‌گیریم. همینطور پی بردید که نشانه بارز بیماری آبله مرغان بثورات پوستی است که به صورت جوش‌های آبدار و تاول مانند بر روی پوست ایجاد می‌شوند که تا حد امکان باید از خارش و ترکاندن آن‌ها خودداری کنید.

پست های اخیر از کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری :
 چه زمانی باید ختنه نوزادان را به تعویق بیاندازیم؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1402.12.27
 هر آنچه باید از آلرژی کودکان در بهار بدانید
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1402.12.27
 ختنه در بیمارستان، منزل یا کلینیک تخصصی؟ کدام بهتر است؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1402.11.30
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب