علل ایجاد چروک صورت و بهترین درمان آن چیست؟

96

با افزایش سن و به صورت کاملا طبیعی و فیزیولوژیک و طی فرایند پیر شدن افراد دچار چروک صورت و سایر نواحی بدن خواهند شد که جای هیچ نگرانی برای آن نیست. اما چطور از ایجاد این چین و چروک‌ها جلوگیری کنیم؟ آیا راه درمانی برای آن وجود دارد؟ در ادامه با مطالعه این مطلب کلینیک زیبایی مدرن دکتر مهاجری نژاد ما را همراهی کنید تا در این مورد بیشتر توضیح دهیم.



عللی که باعث چروک صورت می‌شوند


با افزایش سن رشته‌های الاستیک و کلاژن کمتری در پوست ساخته می‌شود که باعث نازک شدن، پیر شدن و کاهش مقاومت آن در برابر عوامل مختلف می‌شود. دلایل و عوامل مختلفی وجود دارند که باعث چروک صورت و فرایند پیری پوست می‌شوند که در ادامه برخی از آن‌ها را نام می‌بریم.


اولین موردی که می‌توانیم به عنوان عامل چروک صورت به آن اشاره کنیم سن است. با افزایش سن افراد دچار کاهش انعطاف‌پذیری پوست شده و این موضوع باعث می‌شود که پوست شکننده‌تر شود. علاوه بر کاهش انعطاف‌پذیری، کاهش ترشح چربی طبیعی پوست نیز باعث شکنندگی و خشکی پوست می‌شود و به دنبال آن پوست شل و افتاده شده و ظاهری چروکیده به خود خواهد گرفت.


جالب است بدانید که نور ماورای بنفش نیز باعث چروک صورت و تسریع روند پیری طبیعی در شما می‌شود. علاوه بر این‌ها مصرف سیگار و دیگر دخانیات نیز فرایند پیر شدن پوست را سرعت بخشیده و در روی پوست چین و چروک ایجاد خواهد کرد. لازم به ذکر است که این پیر شدن می‌تواند به دلیل کاهش و به طور کلی تغییراتی باشد که در خونرسانی به پوست اتفاق می‌افتد.


حالت‌های چهره که یک فرد به طور تکرار شونده انجام می‌دهد، ممکن است ماندگار شده و جای چین و چروک آن باقی بماند و هر چه این حالات بیشتر تکرار شوند چین و چروک‌ها سریع‌تر ایجاد خواهند شد و چروک صورت بیشتر و نمایان‌تر خواهد شد. در حقیقت با افزایش سن پوست، انعطاف‌پذیری آن کاهش یافته و برگرداندن حالات چهره به موقعیت اولیه دشوار‌تر خواهد بود.


راه جلوگیری از چروک صورت چیست؟ 


افراد با افزایش سن دچار چروک صورت شده و به فکر جلوگیری از ایجاد چین و چروک‌های بیشتر می‌شوند. روش‌های زیادی برای جلوگیری و کاهش سرعت روند پیری پوست وجود دارد که در ادامه برخی از آن‌ها را نام می‌بریم:


قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید به طرز شگفت انگیزی باعث ایجاد چین و چروک بر روی پوست می‌شود، بنابراین توصیه می‌شود تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید. علاوه بر این استفاده از کرم ضد آفتاب نیز تاثیر بالایی در کاهش سرعت روند پیری پوست دارد و احتمال ابتلا به سرطان پوست را نیز کاهش می‌دهد.


یکی از عوامل مهم چروک صورت استفاده از سیگار و دخانیات است. لازم است به این نکته توجه نمایید که دود سیگار دارای آنزیم‌هایی است که رشته‌های کلاژن و الاستین که از عوامل مهم برای جوانسازی پوست هستند را از بین برده و به این ترتیب باعث تسریع روند پیر شدن پوست می‌شود. علاوه بر این خواب کافی نیز باعث جلوگیری از چروک صورت می‌شود. هنگامی که به اندازه کافی می‌خوابید، هورمون رشد به اندازه بیشتری ترشح شده و باعث ضخامت پوست می‌شود.


همچنین توصیه شده که برای جلوگیری از ایجاد چین‌های پوستی و تاخیر در چروک صورت به پشت بخوابید. چرا که خوابیدن به پهلو و حالت‌های مختلف دیگر باعث تحت فشار قرار گرفتن پوست و پیری آن می‌شود. علاوه بر این توصیه می‌شود که هنگام قرار گرفتن در معرض آفتاب از عینک آفتابی استفاده کنید و از جمع کردن چشم‌ها خودداری کنید.


مصرف ماهی به ویژه ماهی سالمون و همچنین سبزی و میوه به دلیل داشتن پروتئین، اسید‌های چرب و همچنین امگا 3 و آنتی اکسیدان‌ها تاثیر فراوانی در کاهش سرعت پیری پوست دارند. استفاده از کرم‌های مرطوب کننده نیز نقش فراوانی در حفظ طراوت پوست دارند.


راه‌های درمان چروک صورت چیست؟ 


چروک صورت به خصوص در خانم‌ها به دغدغه‌ای تبدیل شده که بسیاری از افراد در پی از بین بردن و برطرف کردن آن هستند. روش‌های مختلفی برای از بین بردن این چین و چروک‌ها وجود دارد که بهترین و مهمترین این روش‌ها بوتاکس است که احتمالا تا کنون نام آن را زیاد شنیده‌اید. در ادامه تزریق بوتاکس و راه‌های مختلف دیگری که برای درمان چین و چروک پوست وجود دارند را بررسی می‌کنیم.


همانطور که گفتیم بهترین راه درمان چروک صورت روش تزریق بوتاکس است. در این روش ترکیبی از سم بوتولینوم به زیر پوست تزریق می‌شود که باعث فلج عضلات زیر پوست و شل شدن آن‌ها و در نتیجه از بین رفتن چین و چروک‌ها می‌شود. شاید با شنیدن نام سم کمی دچار نگرانی شوید، اما باید بدانید که جای هیچ نگرانی وجود ندارد، چرا که این سم در مقادیر و دوز‌های کنترل شده استفاده و تزریق می‌شود و کاملا بدون خطر است.


به مدت 5 ساعت پس از تزریق بوتاکس از شست و شو، آرایش کردن، استفاده از عینک آفتابی، مصرف سیگار، الکل و کافئین خودداری شود. همچنین توصیه می‌شود از انجام ورزش‌های سنگین بپرهیزید و در صورت سردرد از قرص استامینوفن ساده استفاده کنید.


برای درمان چروک صورت روش‌های درمانی دیگری نیز وجود دارند. برای مثال گاهی ممکن است پزشک پر کننده‌های چروک پوستی را به شما معرفی کند که در این روش پزشک چین و چروک‌های پوست شما را با استفاده از مواد مصنوعی خاصی پر می‌کند و سبب برطرف شدن چین‌های پوست برای مدتی مدتی می‌شود.


گاهی نیز روش‌های نوردرمانی و لیزر پیشنهاد می‌شود که در این روش بر روی محل مورد نظر زخم‌های کمرنگ پوستی ایجاد می‌شود. در حقیقت در این روش تولید کلاژن در پوست به صورت طبیعی تحریک می‌شود که این روش نیز برای مدت زمانی چروک صورت را برطرف می‌کند.


سخن پایانی 


همانطور که با مطالعه این مقاله پی بردید چروک‌های پوستی در اثر افزایش سن و دیگر عواملی همچون نور خورشید، اشعه ماورای بنفش، عدم استفاده از کرم مرطوب کننده و ضد آفتاب و همچنین شستن زیاد پوست صورت و تحت فشار و کشش قرار دادن آن ایجاد می‌شوند، اما با انجام برخی رفتار‌ها و سبک زندگی درست می‌توان ایجاد آن را به تاخیر انداخت. همچنین فهمیدیم که بهترین راه درمان چروک صورت استفاده از روش بوتاکس است که نسبت به دیگر روش‌ها ماندگاری بالا‌تری دارد.

پست های اخیر از دکتر مسعود مهاجری نژاد :
 هر آنچه باید از هایپرهیدروزیس بدانید
دکتر مسعود مهاجری نژاد 1403.01.19
 هر آنچه باید از فیلر بینی بدانید
دکتر مسعود مهاجری نژاد 1403.01.18
 درمان ریزش مو با دارو
دکتر مسعود مهاجری نژاد 1402.11.19
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب