کلاژن چیست و چه نقشی در بدن دارد؟

92

در بدن ما انسان‌ها پروتئین‌های مختلفی وجود دارند که یکی از انواع این پروتئین‌ها کلاژن است. این پروتئین توسط بدن ساخته می‌شود اما میزان تولید آن با افزایش سن کمتر می‌شود. این نوع پروتئین انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن‌ها وظیفه‌ خاص و مهمی را در حفظ سلامت بدن بر عهده دارند. به نظر شما این وظایف چیست و چگونه انجام می‌شود؟ در ادامه این مطلب کلینیک زیبایی مدرن دکتر مهاجری نژاد با ما همراه باشید تا در مورد این پروتئین و وظایف آن بیشتر آشنا شویم و یکی از بهترین روش‌های جوانسازی پوست یعنی استفاده از نخ کلاژن را به شما معرفی نماییم.



کلاژن‌ چیست؟ 


کلاژن از کلمه‌ای یونانی به معنی تولید کننده چسب گرفته شده است. این پروتئین در حقیقت در ساختمان غضروف و استخوان‌ها، پوست، تاندون‌ها و بافت‌های دیگر وجود دارد و فیبر‌های سفید این بافت‌ها را تشکیل می‌دهد. هنگامی که نام این پروتئین را می‌شنویم، به طور معمول پوست صاف و شفاف و یا ماده ضد پیری را تصور می‌کنیم، اما باید بدانید که این پروتئین علاوه بر پوست، در دیگر نقاط بدن نیز وجود داشته و وظایف مهمی را انجام می‌دهد و علاوه بر بافت‌هایی که ذکر شد در زجاجیه چشم نیز می‌توان آن را یافت.


همانطور که گفته شد کلاژن انواع مختلفی در بدن دارد که حدود 16 نوع هستند و 4 نوع آن اصلی است که در ادامه به بررسی نقش آن‌ها در بدن می‌پردازیم.


نوع اول این پروتئین بیشترین مقدار آن در بدن را تشکیل می‌دهد به گونه‌ای که حدود 90 درصد کلاژن بدن را به خود اختصاص داده است. این نوع پروتئین در حقیقت از فشرده شدن بافت فیبری به وجود آمده و در بافت پوست، غضروف و استخوان، تاندون‌ها، دندان‌ها و بافت‌های همبند وجود دارد.


دومین نوع پروتئین کلاژن نیز از فشرده شدن بافت فیبری، اما به میزان کمتر به وجود آمده و در محل غضروف‌هایی با خاصیت کشسانی که مفاصل را احاطه می‌کنند، وجود داشته و انجام وظیفه می‌کند.


نوع سوم نیز در ساختار ماهیچه‌ها و اندام‌ها و همچنین رگ‌های بدن وجود دارد.


نوع چهارم این پروتئین هم در فرایند تصفیه دخالت داشته و در ساختار لایه‌های پوستی نیز شرکت می‌کند.


کلاژن در بدن چه می‌کند؟


کلاژن یکی از انواع مولکول‌هایی است که پس از شکسته شدن، تجزیه و تغییر شکل قابلیت این را دارد که دوباره جذب بدن شده و اعمال موثر خود را به انجام رساند. به دلیل این خاصیت مفید است که در اعمال و مراقبت‌های زیبایی و پزشکی از این پروتئین استفاده می‌شود. وجود این پروتئین در پوست باعث ایجاد حالت الاستیکی و کشسانی شده و با جایگزین شدن سلول‌ها شادابی و طراوت به پوست برگشته و خاصیت ارتجاعی آن حفظ می‌شود.


کلاژن علاوه بر حفظ خاصیت کشسانی و ارتجاعی پوست، آب را در بافت پوستی نگه داشته و مانع از دهیدراته شدن و خشکی پوست می‌شود که به دنبال این موضوع چین و چروک نیز دیر‌تر به سراغ پوست خواهد آمد.


یکی از انواع پروتئین کلاژن در لایه میانی پوست که درم نیز نامیده می‌شود، حضور دارد و در این محل به فرایند ساخته شدن فیبروبلاست‌ها کمک می‌کند. این سلول‌ها شبکه‌ای از یاخته‌های فیبری هستند که سلول‌های نو و جدید بر روی آن‌ها رشد می‌کنند. تولید این سلول‌های جدید باعث جوانسازی پوست خواهد شد. علاوه بر این خاصیت، این پروتئین باعث جایگزینی و تعویض و یا ترمیم سلول‌های پیر و مرده پوست نیز می‌شود.


جوانسازی پوست با نخ کلاژن


رویای هر فردی داشتن پوست شاداب و به دور از چین و چروک و برخورداری از ظاهری جوان و زیبا است. همانطور که می‌دانید با افزایش سن اولین آثار پیری و کاهش کلاژن در پوست صورت نمایان می‌شود که به صورت چین و چروک و شلی پوست، تیرگی زیر چشم، لکه‌ها، جوش و غیره بروز کرده و زیبایی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای همین منظور افراد در این سن به دنبال راه چاره، روش‌ها و تکنیک‌های جوانسازی پوست و بازگرداندن زیبایی به پوست خود هستند که به روش‌های مختلفی انجام می‌شود.


یکی از روش‌هایی که امروزه مورد استقبال زیاد افراد قرار گرفته است، جوانسازی و لیفت پوست با استفاده از نخ کلاژن است. این روش جوانسازی یکی از داغ‌ترین و موثر‌ترین راه‌های صاف کردن پوست است که بسیار کم‌خطر و کمک کننده است و از عوارض کمی نیز برخوردار است. در این روش پزشک از نخ‌هایی مخصوص که دارای مواد پروتئینی هستند، بهره می‌گیرد. قرار گرفتن این نخ‌ها در لایه‌های زیرین پوست باعث تحریک و افزایش فعالیت سلول‌های فیبروبلاستی شده و تولید کلاژن افزایش می‌یابد.


برخی از پروتئین‌های بدن با افزایش سن دیگر تولید نمی‌شوند و یا اینکه تولید آن‌ها کاهش می‌یابد. یکی از این پروتئین‌ها کلاژن است که با افزایش سن روند تولید آن به میزان ایام جوانی نیست. در روش جوانسازی با نخ کلاژن علاوه بر اینکه پوست تحت کشش قرار می‌گیرد، احیای سلول‌ها نیز صورت می‌گیرد که به دنبال آن تولید این پروتئین افزایش یافته و جوانی به پوست بر‌می‌گردد. در نتیجه این روش اثر بالا و ماندگاری خواهد داشت.


قبل و بعد از جوانسازی با نخ کلاژن چه مراقبت‌هایی باید انجام داد؟


قبل و بعد از لیفت پوست با استفاده از نخ کلاژن مانند هر عمل دیگری باید نکاتی را رعایت کرده و اقداماتی را انجام داد تا عمل انجام شده نتیجه موثر و بهتری را برای فرد به جای بگذارد. در ادامه برخی از این نکات را بررسی می‌کنیم، اگرچه این اقدامات توسط پزشک به صورت کامل شرح داده می‌شود.


- قبل از‌انجام این عمل زیبایی بهتر است پزشک متخصص مطلوب و کلینیک مناسب و مجهز به تمامی امکانات را انتخاب کرده و در مورد آن تحقیق کنید.


- توصیه می‌شود هفته قبل از جوانسازی و لیفت صورت با نخ کلاژن از سیگار و دخانیات و همچنین الکل استفاده نشود.


- علاوه بر این باید قبل از عمل از مصرف دارو‌هایی مثل آسپرین که رقیق کننده خون هستند خودداری کرده و فعالیت سنگین نیز انجام ندهید.


- بعد از لیفت صورت ممکن است برخی افراد دچار التهاب و یا ورم در اطراف چشم و یا سایر نقاط پوست شوند که برای برطرف نمودن آن می‌توان از کمپرس یخ بر روی محل مورد نظر استفاده کرد.


- همچنین توصیه می‌شود از انجام فعالیت‌ها و ورزش‌های سنگین خودداری کنید.


- همچنین بهتر است بعد از انجام جوانسازی با نخ کلاژن از لوازم آرایش و مواد شیمیایی بر روی پوست که مقداری حساس شده است تا حدود دو یا سه روز استفاده نشود.


- علاوه بر این‌ها مصرف غذاهای نرم و مایعات زیاد بسیار کمک کننده خواهد بود و بهتر است از مصرف خوراکی‌های جویدنی مانند آدامس نیز پرهیز شود. به طور کلی از هر عملی که باعث ایجاد فشار بر روی عضلات صورت شوند باید بپرهیزید.

پست های اخیر از دکتر مسعود مهاجری نژاد :
 هر آنچه باید از هایپرهیدروزیس بدانید
دکتر مسعود مهاجری نژاد 1403.01.19
 هر آنچه باید از فیلر بینی بدانید
دکتر مسعود مهاجری نژاد 1403.01.18
 درمان ریزش مو با دارو
دکتر مسعود مهاجری نژاد 1402.11.19
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب