بهترین روش های درمان درد زانو بدون جراحی

35

امروزه زانو درد یکی از شایع ترین مشکلات مراجعین به کیلینیک های درمانی است. یکی از مواردی که به درمان درد زانو کمک می کند شناخت عوامل به وجود آورنده آن است، دلایلی همچون : کاهش تحرک، فعالیت ورزشی نادرست، افزایش وزن، استفاده از کفش نامناسب و افزایش سن و بسیاری از موارد دیگر همچون صدمه دیدن زانو و یا بیماری هایی مثل آرتروز می توانند از عومل ایجاد درد زانو باشند.


آسیب پذیری بالای مفصل زانو در برابر بسیاری از بیماری ها همچون روماتیسم، پوکی استخوان، آرتروز و لوپوس اهمیت تشخیص و انتخاب صحیح و درست درمان درد زانو را دوچندان می کند. از جمله علائم اسیب به زانو می توان به لنگ زدن، دشواری در راه رفتن، قفل شدن زانو، صدا دادن، تورم و خشکی و حساسی به لمس و فشار اشاره کرد. محل زانو درد با توجه به اینکه کدام ساختار زانو از جمله کاسه زانو، مفصل زانو یا رباط و یا مینیسک (غضروف) آن دچار مشکل، التهاب یا تورم شده باشد متفاوت است. شدت زانو درد از درد های خفیف تا شدید و ناتوان کننده وجود دارد. اغلب درمان درد زانو به خوبی و بدون نیاز به جراحی و با روش های غیر تهاجمی برطرف می شوند که در ادامه مقاله کلینیک درد پیشگام به برخی از این روش ها می پردازیم.



درمان زانو درد با PRP 


روش درمانی (PRP (Platelet Rich Plasma در واقع استفاده از نوعی سرم غنی شده از پلاکت  های حاوی مواد رشدی و ترمیم کننده فراوان می باشد. اساس روش این نوع از درمان درد زانو استفاده از توان بیولوژیک بدن برای ترمیم خود در پاسخ برای مقابله با آسیب می باشد.تزریق سبب افزایش تعداد سلول ها و ترمیم بافت های آسیب دیده خصوصا درغضروف و لیگامان ها شده وبه علاوه یکی از روش-های اثبات شده برای درمان آرتروز زانو و مچ پا و همچنین صدمات مینیسک و رباط های زانو می باشد.


افرادی که دچار کم خونی شدید، اختلالات پلاکتی و انعقادی، اختلالات ایمنی وخصوصا کانسر عفونت فعال در محل تزریق هستند نباید از پی آر پی زانو برای درمان درد زانو خود استفاده کنند. همچنین افرادی که داروهایی مثل آسپرین، کورتن و مسکن های دسته پروفن را مصرف می کنند باید زیر نظر پزشک و با تغییر روش مصرف داروهای نامبرده از این روش برای درمان درد زانو بهرمند شوند.


تزریق اوزون


یکی از جدید ترین روش های علم پزشکی روش اوزون درمانی است. در این روش درمانی از غلظت مشخصی گاز اوزون که این مقدار توسط پزشک معالج تعیین می شود به صورت کاملا تخصصی در بافت تزریق می کنند. رادیکال های آزاد درون اوزون با مواد داخل بدن واکنش  داده و موجب کاهش درد و التهاب شده و از جمله موارد درمان درد زانو به شمار می رود. از این روش درمانی حتی برای درمان درد فتق دیسک نیز استفاده می کنند.


تزریق داخل مفصلی گاز اوزون می تواند خواص ضد التهابی و ضد درد داشته و علاوه بر آن با فعال کردن  سیستم بازسازی سبب بهبود سریع بیماران مبتلا به آرتروز زانو می شود. آنچه که درمورد این روش برای درمان درد زانو مهم است، برطرف کردن خطر جراحی زانودر افرادی است که  برای جراحی کاندید شده اند، این روش آنها را از انجام جراحی بی نیاز می کند. همچنین این روش خطر خاصی برای بیمار نداشته و هزینه کمی را در بر دارد.


 فیزیوتراپی زانو


یکی از رایج ترین روش های درمانی درمان درد زانو مراجعه به فیزیوتراپیست وانجام حرکات فیزیوتراپی روی زانو می باشد. متخصص فیزیوتراپی با پرسش سوال از بیمار و معاینه مفاصل قسمت دردناک مفصل را پیدا می کند تا بتواند درمان مناسب و متناسب با نیازهای بیمار ارائه کند. متخصص فیزیوتراپی با ارزیابی دامنه حرکتی مفاصل، قدرت عضلانی بیمار را اندازه گیری می کند و روش ها و تمرینات مناسب که به کار کردن مفاصل کمک می کند ارائه می دهد.


برخی از رایج ترین روش های فیزیوتراپی جهت درمان درد زانو شامل استفاده از دستگاه های تحریک الکتریکی عصب است. دستگاه با تحریک الکتریکی عصب، پیام های درد منتقله به مغز را مسدود کرده و بدین سبب موجب کاهش درد زانو می گردد. از دیگر روش ها الکتروتراپی است که علاوه بر درمان درد زانو به تسریع روند بهبودی زانو نیز کمک می کند. ماساژدرمانی با شل کردن عضلات به حرکت راحت تر مفصل زانو کمک کرده و همچنین با تحریک بافتهای نرم بدن به دفع سموم از طریق گردش خون وسیستم لنفاوی کمک می کند.


انجام ورزش و حرکات اصلاحی همچون بلند کردن پا به صورت صاف و مستقیم در حالت نشسته یا دراز کشیده و با متصل کردن وزنه هایی به مچ پا می تواند به تقویت و درمان درد زانو کمک کند. از دیگر حرکاتی که کمک کننده می باشد می توان به کشش پا، نشست و برخواست و اسکات زانو نیز اشاره کرد.


 ورزش به خودی خود برای درد زانو مضر نیست اما باید توجه کرد که ورزش های شدید و سنگین ممکن است به زانو فشار وارد کرده و  آسیب دیدگی زانو را بدتر کند بنابراین باید حرکات ورزشی با ملایمت و با مشورت از فیزیوتراپ و پزشک صورت بگیرد تا حرکات ورزشی موجب درمان درد زانو شود. 


طب سوزنی


طب سوزنی با مسدود کردن سیگنال های درد باعث تسکین درد در افرادی که درد زانو دارند می شود. همچنین با شل شدن ماهیچه های سفت باعث می شود تا زانو به حالت عادی بازگردد، التهاب را کاهش داده  و با آزاد کردن اندورفین ها درد را تسکین داده و گردش خون را بهبود می بخشند. در صورتی که از یک متخصص طب سوزنی معتبر برای درمان درد زانوی خود استفاده کنید می توان از آن به عنوان یک روش کم خطر برای درمان درد زانو نام برد.


مگنت تراپی


مگنت تراپی از دیگرروش های درمان درد زانو است که از لحاظ عملکرد و خواص درمانی بسیار شبیه به طب سوزنی است. در روش مگنت درمانی همچون طب سوزنی مکانیسم تحریک ترشح اندورفین برای کاهش درد و باز شدن مویرگ های کوچک بدن برای افزایش خون رسانی به زانو وجود دارد. همچنین با اصلاح جریان الکتریکی مغناطیسی باعث کاهش التهاب اعصاب می شود.


دارو درمانی


یکی از رایج ترین روش ها برای کاهش و درمان درد استفاده از داروهاست. درمان درد زانو نیز از این قاعده مستثنی نبوده و داروهای مختلفی را شامل می شود. این داروها در اشکال مختلف خوراکی، موضعی(پماد، کرم و اسپری موضعی)، تزریقی و شیاف موجود است که تصمیم گیری درباره مصرف آنها بهتر است با تصمیم پزشک صورت بگیرد. از جمله این داروها می توان به ایبوپروفن، استامینوفن، ناپروکسن، دیکلوفناک، ایندو متسین و مفنامیک اسید اشاره کرد.


سخن پایانی


در مقاله فوق سعی شد به بهترین روش ها برای درمان درد زانو اشاره شود. روش هایی مثل انجام حرکات ورزشی  و فیزیوتراپی کم تهاجمی و کم خطر تر از بقیه موارد بوده که در وهله اول استفاده از اینگونه روش ها برای درمان درد زانو توصیه می شود. استفاده از دارو برای رفع درد موثر ترین و راحت ترین راه به شمار می رود ولی باید به این نکته نیز توجه داشت که دارو ممکن است دارای عوارض جانبی بوده و با کاهش درد در ناحیه زانو سبب بروز مشکل و درد در نواحی دیگر بدن شود. پس در انتخاب روش های درمانی  تمام جوانب به خوبی برسی کنید.


در کلینیک درد پیشگام کلیه خدمات درمان غیرجراحی مانند پی آر پی زانو، اوزون درمانی، فیزیوتراپی و... برای درمان درد تحت نظر متخصص درد و طب فیزیکی ارائه می‌گردد. لازم به ذکر است به دلیل وجود تجهیزات کامل در این کلینیک کلیه اقدامات درمانی در همین محل انجام می‌گردد.

پست های اخیر از دکتر محمد حسین سپهریان :
 علت ابتلا به آرتروز گردن چیست؟
دکتر محمد حسین سپهریان 1402.11.27
 درمان درد پاشنه
دکتر محمد حسین سپهریان 1402.10.29
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب