راهکارهایی برای تقویت سیستم ایمنی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا

73

اکثر مردم در زمان اپیدمی کرونا، به دنبال تقویت سیستم ایمنی بدن خود برای پیشگیری از ابتلا به کرونا هستند. بهترین راه برای تقویت سیستم ایمنی، این است که از غذاهای سالم وتازه، سبزیجات و میوه ها استفاده کنید و آب زیاد بنوشید. سیستم ایمنی بدن شما، در طول روز سخت کار می کند تا از شما در برابر بیماری ها محافظت کند، اما در این راه، کارهایی وجود دارد که شما می توانید برای تقویت عملکرد آن، انجام دهید. باتوجه به افزایش کرونا در روزهای اخیر می‌توانید به کمک این راهکارها از خود و خانواده در برابر ابتلا به این بیماری محافظت کنید. لازم به ذکر است در صورتی‌که سیستم ایمنی بدن شما قوی باشد در صورت ابتلا به کرونا سریع‌تر بهبود خواهید یافت.



تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر کرونا


یکی از راه های تقویت سیستم ایمنی بدن در زمان همه گیری کرونا، از سرماخوردگی و آلرژی ها پیشگیری کنید. همچنین باید تغذیه سالم و مغذی، خواب و ورزش کافی داشته باشید. سعی کنید در محیط های شاد قرار بگیرید تا بتوانید از استرس دور بمانید.  خوردن، خوراکی های دارای ویتامین سی،  تاثیر مثبت و به سزایی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند.  مرکبات و فلفل دلمه ای قرمز از جمله خوراکی های دارای ویتامین سی هستند که از سرماخوردگی و آلرژی ها جلوگیری می کنند.


تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان


یکی از دغدغه های اساسی والدین در دوران کرونا، تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان است. سیستم ایمنی بدن چه در کودکان و چه در بزرگسالان، به کمک خواب کافی و مواد غذایی سالم تقویت می شود.برای تقویت سیستم ایمنی در کودکان روش های مختلفی وجود دارد.


مصرف مواد مغذی و ویتامین ها


مواد مغذی و ویتامین ها، مکمل یکدیگرند و ادغام شدن این دو با هم سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می-شود. همچنین وجود ویتامین ها و موادمغذی در غذای کودک، می تواند بسیار مفید و موثر باشد. انواع ویتامین-ها شامل: ویتامین سی، ویتامین دی، ویتامین آ، ویتامین ای، ویتامین دی و امگا 3 هستند.


کمبود ویتامین آ باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود. فلفل دلمه ای های رنگی، هویج و گوجه فرنگی سرشار از ویتامین آ هستند. برای جلوگیری از کمبود ویتامین آ، این خوراکی ها را فراموش نکنید.


ویتامین سی نیز، احتمال ابتلا به انواع عفونت ها را کاهش می دهد و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می-کند. شما می توانید برای کمبود ویتامین سی از کلم، لیمو، طالبی، فلفل و گوجه فرنگی استفاده کنید.


ویتامین ای قدرت دفاعی بدن را افزایش می دهد. علی الخصوص برای افراد سالمند ویتامین ای بسیار می تواند مفید باشد. 


شما می توانید با در معرض نور آفتاب قرار گرفتن، کمبود ویتامین دی بدنتان را جبران کنید. همچنین می-توانید با مصرف ماهی، میگو، زرده تخم مرغ و قارج از کاهش ویتامین دی جلوگیری کنید.


ورزش کردن


همیشه این نکته به گوشمان خورده است که ورزش کردن تمام دردها را درمان می کند. زیرا با ورزش کردن سیستم ایمنی بدن تقویت می شود و از بروز اکثر بیماری ها جلوگیری می کند. در دوران کرونا هم بهترین کار برای تقویت سیستم ایمنی بدن، ورزش کردن است. همچنین برای کودکان هم ورزش کردن علاوه بر بازی، باعث می شود کمتر در مکان هایی که امکان شیوع بیماری است، قرار می گیرند.


رعایت بهداشت


همیشه توصیه پزشکان در زمان شیوع کرونا، شستن مرتب دست ها است.کودکان خود را تشویق کنید که بعد از بازی، حتما دست های خود را بشویند. شستشوی دست ها، به خصوص قبل از خوردن غذا، کمک بسیار زیادی به پیشگیری از ابتلا به کرونا می کند.


تقویت سیستم ایمنی بدن به کمک داروهای گیاهی


 افراد باید با توجه به مزاج خود  از موادغذایی تقویت کننده سیستم ایمنی استفاده کنند. گیاهان بسیاری برای تقویت سیستم ایمنی وجود دارد که این گیاهان ترکیباتی ضد ویروسی هستند. این گیاهان کمک بسیار زیادی به تقویت سیستم ایمنی بدن می کنند.


برای تقویت سیستم ایمنی بدن چه کارهایی باید انجام دهیم؟


ترس ازمبتلا شدن به کرونا، باعث شده مردم اطلاعات کافی درباره کارهایی که باید برای تقویت سیستم ایمنی  انجام دهند، نداشته باشند. کارهای زیادی می توان در این زمینه انجام داد که ما چندمورد از آن ها را در اختیار شما قرار می دهیم.


کاهش استرس


بدن شما وقتی تحت سلطه استرس نباشد، بهتر می تواند با بیماری ها مبارزه کند. یادگیری تکنیک های مدیریت استرس، و همچنین صحبت با یک مشاور، میتواند از شدت استرس شما کاسته و راهی برای تقویت سیستم ایمنی بدن شما می باشد. 


داشتن خواب کافی


سیستم ایمنی بدن شما، طوری طراحی شده که بدون خواب کافی نمی تواند به درستی کار خود را انجام دهد.  به همین دلیل نداشتن خواب کافی، سبب می شود بدن شما نتواند در برابر بیماری از خودش محافظت کند. اطلاعات به دست آمده نشان می دهد، افرادی که خواب کافی ندارند، نسبت به افرادی که بیش از 7 ساعت می خوابند بیشتر در معرض سرماخوردگی و بیماری قرار می گیرند.


خودداری از مصرف الکل


تحقیقات نشان می دهد که بین مصرف الکل و سیستم ایمنی بدن، ارتباط بسیاری وجود دارد. مصرف زیاد  الکل علاوه بر آسیب به ریه، سیستم ایمنی بدن را نیز دچار اختلال می کند. 


تقویت سیستم ایمنی به کمک طب سنتی


مزاج های بدن شامل سوداوی، صفراوی، دموی و بلغمی هستند که طب سنتی به کم این چهار نوع مزاج، به تقویت سیستم ایمنی بدن شما نقش به سزایی دارد. در طب سنتی گفته شده است که برای تقویت سیستم ایمنی بدن، حتما باید قبل از ساعت ده شب خوابید و صبح زود حتی قبل از طلوع خورشید از خواب بلند شد.


از سوی دیگر در کلان شهرهای بزرگ، آلودگی هوا یکی از بزرگترین مشکلات می باشد. این آلودگی نیز می-تواند روی سیستم ایمنی بدنتان تاثیر بگذارد. آلودگی هوا باعث اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بدن می-شود. بنابراین هرچه کمتر در معرض آلودگی باشید، سالم تر خواهید ماند.


 جمع بندی


بسیاری از مردم در زمان اپیدمی کرونا به دنبال کاهش وزن هستند و سلامتی شان برایشان مهم است. در این مقاله سعی کردیم راهکارهایی را برای تقویت سیستم ایمنی بدن، هم در بزرگسالان و هم در کودکان، در زمان اپیدمی کرونا به شما معرفی کنیم. همانطور که گفته شد، می توانید با خوردن انواع سبزیجات، میوه ها، ویتامین ها، انجام کارهایی مثل ورزش، خواب کافی، رعایت بهداشت و ... به تقویت سیستم ایمنی بدنتان کمک کنید.


در صورت بروز علائم کرونا و جهت پیشگیری از ابتلای سایر اعضای خانواده لازم است خود را در منزل قرنطینه کنید. به یادداشته باشید کرونا برای افراد مسن، افراد دچار بیماری‌های زمینه ای مانند دیابت و فشار خون و مبتلایان به سرطان می‌تواند بسیار خطرناک باشد. در صورت بروز علائم سرماخوردگی آن را کرونا بدانید. همچنین در صورت نیاز و جهت اطمینان می‌توانید از خدمات انجام تست کرونا در منزل مرکز تخصصی طب کار سلامت سام پارس استفاده کنید. کافیست با ما تماس بگیرید تا در اسرع وقت نمونه گیر در منزل شما حضور یابد و جواب ازمایش برای شما ارسال شود.

پست های اخیر از مرکز تخصصی طب کار سلامت سام پارس :
 هر آنچه باید از گاستروانتریت بدانید
مرکز تخصصی طب کار سلامت سام پارس 1402.05.27
 هر آنچه باید از چربی خون بدانيد
مرکز تخصصی طب کار سلامت سام پارس 1402.04.26
 راهکارهایی برای پیشگیری از کمردرد در محیط کار
مرکز تخصصی طب کار سلامت سام پارس 1402.03.23
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب