بهترین روش ختنه بدون خونریزی چیست؟

89

همه نوزادان پس از تولد به مراقبت های ویژه ای نیاز دارند؛ یک از این مراقبت ها که برای نوزادان پسر در نظر گرفته می شود عمل ختنه است.برای تمامی خانواده ها این موضوع بسیار مهم است که این عمل برای نوزادشان به بهترین شکل ممکن انجام شود و نوزادشان برای این عمل دچار درد و ناراحتی نشود.در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت که انواع روش های انجام این عمل کدام هستند و ختنه بدون خونریزی کدام روش است؟



مزایای انجام عمل ختنه نوزادان 


این عمل یکی ازرایج ترین عمل ها در سراسر جهان است. در این عمل پوست پیرامون مجرا آلت تناسلی برداشته می شود. انجام این عمل روش های متفاوتی دارد. اما چرا این عمل لازم است؟ در واقع بر اساس تحقیقات صورت گرفته انجام این عمل باعث ایجاد مزایایی برای کودکان می شود از جمله:


• افزایش بهداشت در شستشو: افرادی که عمل ختنه انجام داده اند برای شستشو آلت تناسلی نسبت به دیگر افراد راحت تر هستند.


• کاهش ابتلا به بیماری های مقاربتی در بزرگسالی: ختنه تا حدود زیادی ابتلا به بیماری های مقاربتی را کاهش می دهد.


• کاهش احتمال عفونت ادراری: عفونت ادراری در مردانی که عمل ختنه انجام داده اند کمتر است. عفونت ادراری شدید در دوران ابتدایی زندگی می تواند بیماری های کلیوی را در بزرگسالی به وجود آورد.


• کاهش ابتلا به سرطان آلت تناسلی در مردان: مردانی که عمل ختنه را در کودکی انجام داده اند احتمال ابتلا به سرطان آلت تناسلی در آنها کمتر است و همچنین سرطان دهانه رحم در شریک های جنسی آنها کاهش پیدا می کند.


انواع روش های عمل ختنه


همانطور که گفته شد برای انجام این عمل روش های متفاوتی وجود دارد که قصد داریم به بررسی آنها بپردازیم؛ اما مهم ترین موضوع برای انتخاب بهترین روش انجام این عمل نظر پزشک و خانواده نوزاد است.


روش ختنه با حلقه پلاستیبل: در این روش از حلقه ای به اسم پلاستیبل استفاده می شود. به این صورت که بعد از دریافت مسکن پوست ختنه گاه توسط پزشک از سر آلت تناسلی جدا می شود سپس یک حلقه پلاستیکی در زیر پوست قرار می گیرد و پوست ختنه گاه روی آن کشیده می شود و با نخ مخصوص محکم بسته می شود تا جریان خون قطع شود. پس از انجام این مراحل، حلقه پلاستیکی به مدت 7تا10 روز به همین شکل باقی می ماند تا پوست ختنه گاه به صورت طبیعی جدا شده و از بین برود.


با توجه به نظر پزشکان انجام این عمل بین یک تا سه ماهگی نوزاد بهتر است اتفاق بیافتد. در طول دوره ای که حلقه روی آلت تناسلی کودک قرار دارد ممکن است اطراف حلقه تیره شود. این روش به نوعی ختنه بدون خونریزی است چرا که از بین رفتن پوست به صورت تدریجی اتفاق می افتد. همچنین بعد از انجام عمل ممکن است عوارضی وجود داشته باشد که برخی از آنها طبیعی و برخی نیز غیرطبیعی هستن که به بررسی انها خواهیم پرداخت.


عوارض جانبی ختنه با حلقه


بعد از انجام عمل ممکن است متوجه ترشحات زردرنگ و یا حتی کبودی و تورم در ناحیه آلت تناسلی شوید که از عوارض طبیعی عمل هستند و باید طی چند روز بعد از آن از بین بروند. اما بعضی عوارض مانند آسیب به آلت تناسلی و یا خونریزی بیش از حد از عوارض غیرطبیعی عمل ختنه هستند. خصوصا در روش پلاستیبل که ختنه بدون خونریزی است؛ امکان خونریزی تقریبا صفر است. در صورت بروز خونریزی، داشتن تب و یا ادرار نکردن تا حدود هشت ساعت بعد از عمل، باید به پزشک مراجعه کنید. 


روش جراحی: در این روش پزشک با بریدن و سپس بخیه زدن، ختنه را انجام می دهد. نکته مهم این است که بعد از جراحی باید محل آن مورد بررسی قرار گیرد. در این روش خروج چند قطره خون بعد از جراحی طبیعی است اما اگر این خونریزی ادامه پیدا کند باید مورد بررسی قرار بگیرد. چند روز بعد از این عمل ممکن است ترشح سفیدرنگ مشاهده شود که مشکلی ندارد. بهتر است در طی دوران بهبود از آب و صابون برای شستشو محل استفاده کنید و محل را در معرض هوا قرار دهید تا بهبود سریع تر اتفاق بیافتد.


نوع دیگری از ختنه به روش جراحی نیز وجود دارد که در آن به جای استفاده از چاقو جراحی از لیزر برای برش دادن استفاده می کنند. این روش نیز کاملا مشابه ختنه با جراحی است و فقط از نظر ابزار برش بایکدیگر تفاوت دارند.


عوارض ختنه به روش جراحی


همانطور که گفته شد در این روش بعد از انجام عمل ممکن است ترشحات سفیدرنگی مشاهده شود که از عوارض طبیعی عمل است. همچنین خونریزی در این روش اتفاق میافتد که تا چند قطره طبیعی است اما اگر خونریزی در روزهای بعد از عمل نیز ادامه پیدا کند باید به پزشک مراجعه کرد. یکی دیگر از عوارض غیرطبیعی این عمل این است که ممکن است آلت تناسلی آسیب ببیند و یا برش به صورت درست انجام نشود که به تجربه پزشک بستگی دارد.


ختنه بدون خونریزی


به صورت کلی روش ختنه با حلقه پلاستیبل مزایای بیشتری نسبت به روش جراحی دارد که در زیر به بعضی موارد آن اشاره خواهیم کرد:


• عمل حلقه پیش از سه ماهگی انجام می شود پس می توان به راحتی کودک را پوشک کرد.


• می توان کودک را به سادگی شست چون در این روش پانسمانی وجود ندارد.


• خونریزی در روش جراحی نسبت به روش حلقه بسیار بیشتر است؛ در واقع می توان گفت روش حلقه، ختنه بدون خونریزی است.


در نهایت تصمیم گیری در مورد روش انجام عمل ختنه به پزشک بستگی دارد که با توجه به شرایط نوزاد روش بهتر را برای او انتخاب کند، اما اگر والدین به دنبل ختنه بدون خونریزی هستند، روش ختنه با حلقه این ویژگی را دارد که می توانند پس از مشورت با پزشک تصمیم نهایی را بگیرند.


برای انتخاب روش مناسب برای عمل ختنه مهم ترین کاری که باید انجام دهیم این است که به پزشک معتبر و باتجربه مراجعه کنید تا با توجه به شرایط کودک شما و اینکه چه روشی برای او مناسب تر است نوع انجام عمل ختنه را انتخاب کند. در این مقاله به این موضوع نیز اشاره کردیم که روش عمل با حلقه پلاستیبل، ختنه بدون خونریزی است و بیشتر پزشکان از این روش برای انجام عمل استفاده می کنند.

پست های اخیر از کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری :
 چه زمانی باید ختنه نوزادان را به تعویق بیاندازیم؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1402.12.27
 هر آنچه باید از آلرژی کودکان در بهار بدانید
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1402.12.27
 ختنه در بیمارستان، منزل یا کلینیک تخصصی؟ کدام بهتر است؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1402.11.30
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب