پلاسما جت چیست و چه کاربردی دارد؟

62

پوست به دلیل اینکه بیشتر در معرض آلودگی و آسیب قرار دارد بسیار زود تر از دیگر قسمت ها طراوت و شادابی خود را از دست می دهد. حفظ جوانی و نشاط پوست همواره تاثیر به سزایی در زیبایی افراد داشته همین امر سبب شده که افراد برای حفظ زیبایی پوست تلاش کرده و برای این امر روش های زیادی را امتحان کنند. یکی از این روش ها پلاسما جت است که در عین حال که تاثیر گذاری بالایی دارد کم عارضه هم می باشد. 



پلاسما جت چیست؟


پلاسما جت نوعی فناوری پیشرفته است که از آن برای سفت کردن و لیفت پوست بدون انجام عمل جراحی بهره می گیرند. از این روش برای برای درمان انواع مشکلات پوستی و زیبایی مانند از بین بردن خال، زگیل و اسکین تگ استفاده می شود که با تحریک تولید کلاژن و بازسازی پوست به بهبود نمای ظاهری آن کمک می کند.


این روش، یک روش غیر لیزری بوده که با استفاده از انرژی پلاسما برای جوانسازی پوست از طریق بهبود رنگدانه های پوستی و خطوط و چروک صورت (رایتیدها)استفاده می شود. متخصصان و پزشکان زیبایی پوست در این روش درمانی از دستگاهی به نام  پلاسما جت و نوعی قلم استفاده می کنند و از طریق نوعی بار الکترونی مستقیم بر روی پوست، آن را اسکن می کنند. 


در این روش درمانی دوز بسیار کمی پلاسما به پوست وارد می شود که از این طریق فرآیند آب رسانی به پوست سریع تر شده که بدین سبب باعث احیا مناطق خاصی از پوست با حداکثر دقت می شود. آسیبی در این روش به پوست و لایه های زیرپوستی اطراف ناحیه تحت درمان وارد نمی شود و به همین علت پلاسما جت به عنوان یک روش درمانی بسیار ایمن و ملایم برای درمان، ترمیم و بهبود زخم های پوستی به شمار می رود.


علت محبوبیت پلاسما جت چیست؟


با استفاده از روش پلاسما جت می توانیم به درمان انواعی از آسیب های پوستی مانند چین و چروک ناشی از بالا رفتن سن و افتادگی ها و همچنین  ترمیم بریدگی، آکنه و جای زخم نیز پرداخت. علاوه بر آن از این روش برای زیبا سازی فرم بینی و رفع افتادگی پلک و چشم نیز بهره می گیرند. زیبا سازی با استفاده از پلاسما جت سرپایی و بدون نیاز به بستری صورت می گیرد.


همچنین در روش پلاسما جت نیازی به ایجاد برش بر روی پوست نیست و روش بدون دردی می باشد. علاوه بر آن نتایج آن در در کمترین زمان ممکن ظاهر شده و در مدت نسبتا طولانی باقی می ماند که همین امر سبب محبوبیت و کاربرد بالای این روش برای جوانسازی پوست به شمار می رود.


پلاسما جت چگونه عمل می کند؟


برای درک بهتر عملکرد پلاسما جت درک از ساختار پوست لازم است. به طور خلاصه پوست از ۳ لایه اپیدرم، درم و زیر جلدی تشکیل شده، سلول های تولید کننده رنگدانه پوست (ملانوسیت) که وظیفه رنگ پوست را به عهده دارند در لایه اپیدرم قرار دارند. درم از الیاف الاستین و کلاژن تشکیل شده و وظیفه استحکام، پایداری، کشسانی و سفتی پوست را بر عهده دارند. 


بر اثر افزایش سن ظاهر و ویژگی های پوست تغییر کرده و با نازک تر شدن اپی درم لکه های پوستی بیشتر دیده می شوند. همچنین با از بین رفتن تدریجی کلاژن موچود در درم خطوط صورت شکل گرفته و باعث ایجاد لکه های پوستی و چین و چروک بر روی صورت می کند. 


پلاسما در برخورد با ماده ای مثل پوست به شدت سرد شده و در اثر تبخیر بخشی از لایه های پوستی باعث جمع شدن منافذ پوست شده و بدین صورت سبب رفع چین و چروک، سفت شدن، جوانسازی و یا سایر مشکلات پوستی می گردد. نحوه عملکرد دستگاه پلاسما جت به این شکل است که به آرامی آن را به  پوست نزدیک کرده سپس پرتوهای پلاسما با نفوذ به تمام نواحی مقاوم پوست باعث حذف پوست اضافه و جوانسازی آن می شوند. 


نقاط ریز کنار هم روی سطح پوست به وسیله پلاسما جت سوزانده شده و تنها سطحی ترین لایه پوست آسیب می بیند که در نتیجه آن اسکار به جا نمی گذارد ولی در عین حال به دلیل تبخیر قسمت هایی از لایه های عمیق تر، پوست جمع شده و در عرض یک هفته پوست بازسازی شده، عمق خطوط کمتر شده و  با کوچکتر شدن روزنه ها پوست ناحیه لیفت می شود.


مراقبت های قبل از پلاسما جت


یک هفته قبل از جلسه درمان از ویتامین سی برای کاهش تورم استفاده کنید. حدود دو تا ۴ هفتع قبل از درمان از فعالیت هایی که سبب برونزه شدن پوست تان می شود خود داری نمایید همچنین از ضد آفتاب با  SPF40 برای کحافظت در برابر خورشید بهره ببرید. قبل از انجام پلاسما جت از هر روش دررمانی دیگری همچون لیزر، بوتاکس، تزریق فیلر و یا لایه برداری خود داری کنید.


مراقبت های بعد از پلاسما جت


تا ۳ هفته بعد از درمان با پلاسما جت از استفاده از مواد آرایشی در ناحیه مورد نظر خود داری کنید. ممکن است تا چند روز ناحیه درمان دچار تورم و قرمزی باشد که در این صورت کرم تجویز شده توسط پزشک را باید طبق دستور مصرف کنید. حداقل تا دو روز پس از درمان ناحیه تحت درمان را خشک نگه داشته و هیچ پماد و یا ژل موضعی را روی آن مالش ندهید.همچنین از کندن پوست های روی پوست تان پرهیز کنید و اجازه بدهید که روند پوسته ریزی طبیعی طی شود.


تورم بین یک تا ۵ روز پس از درمان فروکش خواهد کرد لذا با توجه به اینکه این تورم بخشی طبیعی از درمان است اجازه دهید که بدن کم کم آن را کاهش دهد. می توانید از کمپرس سرد و خشک و احتباس مایعات برای کاهش تورم حاصل از پلاسما جت استفاده کنید.


پلاسما جت برای چه افرادی مناسب نیست؟


درمان با روش پلاسما جت برای افراد دارای آلرژی به بی حسی های موضعی، بیماران صرع، افراد مبتلا به بیماری ها و التهاب های پوستی، زنان باردار، افراد مبتلا به بیماری انکولوژیک و افراد دارای دستگاه تنظیم ضربان قلب، هولتر مانیتور و اشیا فلزی به هیچ وجه توصیه نمی شود. 


عوارض پلاسما جت


روش پلاسما جت به دلیل اینکه یک روش کم تهاچمی و کم عارضه به شمار می رود برای افرادی که کاندید جراحی نیستند بسیار مناسب می باشد. علاوه بر آن این روش بدون بیهوشی بوده و یک نوع درمان سرپایی محسوب می شود که بیمار دردی را نیز تحمل نمی کند. همچنین فرد بلافاصله پس از پلاسما جت می تواند به راحتی به انجام فعالیت های روزمره خود بپردازد.


جمع بندی


استفاده از هر روشی جهت افزایش زیبایی وجوانسازی پوست به دلیل حساسیت بالای آن نیاز به تحقیق و مطالعه و مشورت با متخصص در این حوزه را می طلبد. در این مقاله ما سعی کردیم تا با اشاره به نکات مهم در مورد روش پلاسما جت شما را در امر انتخاب درست روش درمانی برای داشتن پوستی جوان و شادابی کمک کنیم. امید است که با مطالعه آن یک انتخاب درست را داشته باشید.

پست های اخیر از دکتر مسعود مهاجری نژاد :
 درمان ریزش مو با دارو
دکتر مسعود مهاجری نژاد 1402.11.19
 فواید و عوارض فیلر بادی چیست؟
دکتر مسعود مهاجری نژاد 1402.11.19
 هر آنچه باید از بوتاکس زیر بغل بدانید
دکتر مسعود مهاجری نژاد 1402.10.29
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب