میکرونیدلینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

70

یکی از خواسته ها و دغدغه های اخیر مردم که محدود به سن وجنسیت خاصی هم نمی شود داشتن پوستی شاداب و با طراوت است. طیف وسیعی از روش های مختلف جهت جوانسازی پوست و درمان لک، جای جوش، زخم و... در طی این سال ها ارائه شده که یکی از قدیمی ترین آنها میکرونیدلینگ است.


افتادگی پوست، چین و چروک های روی پوست و به طور کلی هرگونه اثر پیری که روی پوست به جا می ماند معمولا بر اثر کمبود کلاژن زیر پوست ایجاد شده. به طور طبیعی تولید کلاژن با افزایش سن کم می شود و راه پیشگیری برای مقابله با این تغییرات در پوست وجود ندارد. میکرونیدلینگ روشی است که از سالیان دور برای درمان انواعی از دردها استفاده می شده، پس از مدتی پزشکان به دیگر مزایای میکرونیدلینگ پی برده و متوجه شدند که علاوه بر تسکین درد می توان از آن برای درمان زیبایی نیز بهره برد.



میکرونیدلینگ چگونه انجام می شود؟


میکرونیدلینگ روش درمانی جدید و نسبتا نو ظهوری است که برای جوانسازی و زیباسازی پوست استفاده می شود. طریقه انجام این روش بدین صورت است یک ابزار قلمی شکل را که روی آن سوزن-های ریزی قرار دارد روی پوست بیمار قرار می دهند و به منظور کاهش درد سوزن از کرم بی حس کننده در ناحیه تحت درمان مانند پوست سر یا صورت استفاده می کنند.


این سوزن ها زخم های کوچکی روی پوست ایجاد می کنند که حتی ممکن است باعث خونریزی شوند. این منافذ و سوراخ هایی که روی پوست ایجاد می شوند فضای مناسب را برای وارد کردن مواد و سرم خاص میکرونیدلینگ باز می کند تا مواد به خوبی به لایه های زیرین پوست نفوذ کرده و سبب رفع مشکلات پوستی مراجع گردد.


میکرونیدلینگ به چند شیوه انجام می شود؟


برای انجام میکرونیدلینگ دو شیوه درمانی دستی و با استفاده از دستگاه وجود دارد. در روش دستی از دستگاهی به نام درمارولر استفاده می کنند که یک سری غلتکی همراه با تعدادی سوزن کوچک و نازک از جنس های مختلفی مانند تیتانیومی، سیلیکونی، شیشه ای، فلزی و پلیمری و... نیزمی باشد که باعث ایجاد حفره هایی با عمق مشخص در پوست می شود.


در روش میکرونیدلینگ با استفاده از دستگاه برای ایجاد منافذ با فاصله معین از دستگاهی که سرعت حرکت آن قابل تنظیم بوده استفاده کرده  و با ایجاد تعداد منافذ پوستی بیشتر نسبت به منافذ ایجاد شده به روش دستی نتیجه بهتری را ایجاد می کنند.


در هر دو شیوه میکرونیدلینگ چه به صورت دستی و چه با استفاده از دستگاه، با ایجاد روزنه و زخم-هایی روی سطح پوست باعث می شوند سرم و سایر مواد درمانی وارد منافذ پوستی شده و ترمیم و بازسازی پوست از نو آغاز شود. به همین منظور قبل از ایجاد منافذ در سطح پوست از سرم هایی که از موادی مانند اسیدهیالورونیک و ویتامین سی در خود دارند بر روی پوست استفاده می کنند.


این سرم  در سریع تر کردن روند بهبود و افزایش میزان تولید کلاژن و الاستین تاثیر سریع و مثبتی داشته و نیز سبب بازسازی پوست صورت و در نتیجه جوانسازی آن می شوند. عمق منافذ ایجاد شده توسط سوزن میکرونیدلینگ به میزان جراحت پوست و تشخیص پزشک متخصص زیبایی بستگی دارد.


میکرونیدلینگ چه کاربردهایی دارد؟


میکرونیدلینگ کاربرد های متنوع و گوناگونی دارد که کاربردی ترین آن رفع چین و چروک و جوانسازی پوست می باشد. در طول زمان کاهش چشمگیر کلاژن پوست سبب افتادگی و ایجاد چین و چروک در آن می شود که استفاده از میکرونیدلینگ با تزریق مواد مغذی به درون پوست سبب افزایش کلاژن و الاستین آن شده و به رفع چین و چروک آن کمک کننده است. علاوه بر آن از میکرونیدلینگ برای درمان جای جوش و آکنه، کاهش میزان ترک های چاقی یا لاغری، کاهش ترک های ناشی از حاملگی، درمان اسکارهای جراحی، ملاسما نیز بهره می گیرند. 


مزایا میکرونیدلینگ


تحریک در تولید کلاژن و کمک به جوانسازی بهتر پوست، کمک به روشن تر کردن پوست، بازسازی پوست، قابلیت از بین بردن جای زخم ها و همچنین قابلیت استفاده از آن برای نقاط حساسی مانند بینی، دور چشم، گردن به علاوه پایین تر بودن هزینه روش میکرونیدلینگ نسبت به سایر روش ها نذیر لیزر از جکله مزایای این روش می باشد. برخلاف لیزر از میکرونیدلینگ می توان برای هر رنگ پوستی استفاده کرد.


معایب میکرونیدلینگ


از جمله عوارض میکرونیدلینگ میتوان به ایجاد انواع حساسیت های پوستی، تورم و ایجاد قرمزی در ناحیه درمانی، التهاب و ورم خفیف در ناحیه مورد نظر و همچنین تیرگی پوست در صورتی که از فشار نامناسب برای درمان استفاده کرده باشیم اشاره کرد.


میکرونیدلینگ به چه افرادی پیشنهاد نمی شود؟


میکرونیدلینگ نوعی شیوه درمانی غیر تهاجمی برای از بین بردن جراحات پوستی است که برای بسیاری از افراد مناسب است. این روش درمانی مانند هر روش های درمانی دیگر برای عده ای از افراد دچار محدودیت بوده و مناسب نمی باشد. 


از جمله افرادی که استفاده از روش میکرونیدلینگ برای آنها مناسب نمی باشد می توان به افراد دیابتی، باردار  و شیر ده، افراد هموفیلی که از دارو های ضد انعقاد استفاده می کنند، افرادی که دچار عفونت و تبخال هستند، افرادی که در یک سال گذشته از پرتو درمانی و یا اشعه درمانی استفاده کرده  اند و همچنین کسانی که دارای یک زخم بهبود نیافته هستند و یا به فلزات خاص حساسیت دارند اشاره کرد.


مراقبت ها و توصیه های مهم درباره میکرونیدلینگ 


اگر قبلا به بیماری پوستی مبتلا هستید،سابقه بیماری و یا مصرف داروی خاص دارید، از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید و یا به ماده خاصی حساسیت دارید حتما این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. حداقل ۲ تا ۳ هفته قبل از میکرونیدلینگ از تزریق بوتاکس، ژل، چربی و استفاده از داروهای لایه بردار خود داری کنید.


مصرف مواد غذایی ضد التهاب را در الویت خود قرار دهید. از نور خورشید دوری کرده و در صورت خروج از خانه از کرم های ضد آفتاب حاوی زینک که توسط پزشک معالجتان توصیه شده استفاده کنید. هرگز زخم های خود را ماساژ و فشار ندهید. از لایه بردار و یا تحریک کننده پوست استفاده نکنید. پس از عمل میکرونیدلینگ توصیه های پزشکتان را با دقت رعایت کرده و تنها داروهای تجویزی پزشک خود را مصرف کنید و از مصرف داروهای مسکن و ضد التهاب به شکل خود سرانه خودداری کنید.


رده سنی میکرونیدلینگ 


روش میکرونیدلینگ برای ترمیم جای زخم و جوش و در کل مشکلات پوستی در گروه های سنی مختلف استفاده می شود. اما توصیه اغلب  پزشکان به مراجعین این است که در دوران نوجوانی قبل از ۱۸ سالگی از انجام میکرونیدلینگ خودداری کنند. دلیل این امر آن است که در این دوران هنوز هورمون-های نوجوان به تعادل نرسیده و پس از مدت کوتاهی این اثرات ترمیمی از بین می رود. 


کلام پایانی


روش های درمان و زیباسازی پوست به دلیل حساسیت بالایی که دارند حتما باید از قبل مورد مطالعه و تحقیق واقع شوند و با مشاوره گرفتن از پزشکان متخصص و مجرب تصمیم نهایی برای انجام آن گرفته شود. در مطالب فوق سعی کردیم تا به تمامی جوانب استفاده از میکرونیدلینگ اشاره و شما را در انتخاب یک روش صحیح برای زیباسازی و جوانی پوست شما کمک کنیم.

پست های اخیر از دکتر مسعود مهاجری نژاد :
 هر آنچه باید از هایپرهیدروزیس بدانید
دکتر مسعود مهاجری نژاد 1403.01.19
 هر آنچه باید از فیلر بینی بدانید
دکتر مسعود مهاجری نژاد 1403.01.18
 درمان ریزش مو با دارو
دکتر مسعود مهاجری نژاد 1402.11.19
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب