معرفی خدمات کلینیک فیزیوتراپی

80

 




 


فیزیوتراپی از لحاظ لغوی، ساده شده ی فیزیکال تراپی (Physical Therapy) در زبان انگلیسی است که نشانگر تراپی یا درمان در حوزه فیزیکال و بدن است. از لحاظ روش شناسی، این رشته یکی از شاخه های اصلی در زمینه توانبخشی به بیماران محسوب می شود که به حوزه بدن و عملکرد های آن محدود می گردد.


هر مشکلی که در زمینه ی حرکت برای انسان به وجود بیاید و او را از پا بیندازد فیزیکال تراپی به کمکش می آید تا در کمال آرامش و ذره ذره این قدرت حیاتی انسان را به او بازگرداند. بدون شک راه رفتن و گام برداشتن، یکی از قدرت های انسان است که او را از نیستی میرهاند و پویایی و روان بودن را به او باز میگرداند.    


هدف اصلی در فیزیوتراپی افزایش دامنه ی حرکتی، انعطاف و قدرت عضلات آسیب دیده است که موجب بهبود وضعیت و عملکرد فرد آسیب دیده پس از طول درمان می شود.


فیزیوتراپیست ها با استفاده از کینزیولوژی یا حرکت شناسی و با علم بر فیزیولوژی و آناتومی، به تهیه و تدوین یک برنامه درمانی جامع و مدون می پردازند. این برنامه ها، دربردارنده ی تمرین های درمانی با استفاده از دستگاه های خاص و تمرینات دستی بدون نیاز به دستگاه می باشند.


کاربرد فیزیوتراپی


دامنه ی کاربرد فیزیوتراپی بسیار بسیار وسیع است. از درمان روماتیسم ها گرفته تا رفع مشکلات ارتوپدی. اما اگر به صورت کلی بخواهیم کاربرد های این رشته را دسته بندی کنیم، باید به یک جمله بسنده کنیم: رفع مشکلات حرکتی و ضعف عضلانی.


مشکلات حرکتی و ضعف عضلانی، موجب بیماری های فراوانی می شوند. از مجموعه ی پرشمار آنها می توان بیماری های نورولوژیک، ارتوپدی، انواع روماتیسم های مفصلی، مشکلات مادرزادی در لگن و همچنین بیماری هایی تنفسی و قلبی یا سوختگی های شدید که موجب تحلیل رفتن بافت نرم می شوند را نام برد.  فیزیوتراپیست ها در کلینیک های فیزیوتراپی با استفاده از روش های درمانی ثابت شده، سعی در بازگشت فرد به حالت عادی و زندگی طبیعی و معمولی را دارند.


در ادامه، به بررسی و تشریح متد ها و روش هایی می پردازیم که در کلینیک فیزیوتراپی دیاکو به کار می روند. با خواندن ادامه مقاله با خدمات این کلینیک بیش از پیش آشنا خواهید شد.



روش ها و متد های فیزیوتراپی


مگنت تراپی


مگنت تراپی یا به اصطلاح مگنت درمانی، یکی از تاثیرگذار ترین روش های فیزیوتراپی است که در آن از امواج الکترومغناطیسی استفاده می شود. در این روش به کمک امواج الکترومغناطیسی ضعف های عضلانی مرتفع می شود و به بهبود بافت های نرم و استخوانی آسیب دیده، کمک شایانی می شود. همچنین این روش موجب رفع هرگونه کبودی، التهاب و تسکین درد های شدید می شود.


مکانوتراپی


مکانوتراپی یا درمان از طریق وسایل مکانیکی، یکی از متداول ترین روش های فیزیوتراپی است. این روش همراه با تمرین درمانی و حرکات ورزشی، یک روند کامل درمانی را تشکیل می دهند. در این متد فیزیوتراپیست با استفاده از ابزار های مکانیکی، موقعیتی را فراهم می کند تا بیمار بتواند فرآیند تمرینات ورزشی اش را به نتیجه بخش ترین شکل انجام دهد.


حال باید به این نکته اشاره کرد که تمرین درمانی و انجام حرکات ورزشی به تنهایی یک متد فیزیکال تراپی است. اما ابزار های مکانیکی این اجازه را به فیزیوتراپیست می دهند که انواع مختلفی از حرکات ورزشی را با دامنه ی حرکتی مفاصل و عضلات همسان سازی کنند. این کار باعث می شود تا در مراحل درمانی با القای فشار کمتر به بیمار، شاهد رشد و بهبود او در انتهای مراحل درمانی باشیم.


الکتروتراپی


الکتروتراپی روش درمانی ای است که در آن از تحریک الکتریکی استفاده می شود. در این متد از طریق الکترود هایی که به پوست متصل می شوند، پالس های ضعیفی در امتداد رشته های عصبی جهت سرکوب انتقال سیگنال های درد ارسال می گردد تا درد های شدید بیمار کنترل شود.


تاثیر کاهنده ی درد در این روش آنقدر قابل توجه است که میزان مصرف قرص ها و داروهای ضد درد، کاهش چشمگیری پیدا می کنند؛ زیرا همراه با پالس های ضعیف در خود بدن بصورت فعال هورمون های ضد درد تولید می شود که فرآیند تسکین درد در بیمار را بیش از پیش سرعت می بخشد.



اما مزایای این روش را نباید به کاهش درد فروکاست. این روش موجب می شود که جریان خون افزایش پیدا کند و عضلات به واسطه ی تحریک الکتریکی و عبور جریان دی سی از آنها، همانند مگنت تراپی انرژی از دست رفته ی خود را باز یابند.


کلام آخر


ما در کیلینیک دیاکو سعی در ارائه بهترین خدمات فیزیوتراپی در پردیس و دماوند ، به همراه جدیدترین و بروز ترین متد ها و روش های درمانی را داریم. علاوه بر روش هایی که به تفصیل از آنها نام بردیم: شاک ویو، کامپرشن تراپی، لیزر تراپی، تیپینگ و انواع دیگری از خدمات درمانی فیزیولوژی با بهترین کیفیت در کلینیک دیاکو ارائه می شود.



 

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب