درمان آرتروز شانه با پی آر پی

107

یک از معضلات جدید بشر وجود درد و التهاب در مفاصل شانه بوده که دلایل مختلفی می تواند برای این امر وجود داشته باشد. شانه به عنوان یکی از پر تحرک ترین مفاصل بدن که مفصل آن یکی از بزرگترین مفاصل بدن نیز می باشد. بسیاری از افرادی که مبتلا به درد در شانه خود هستند به دنبال روشی طبیعی برای درمان آن می باشند. از پی آر پی شانه می توان به عنوان یکی از این درمان ها اشاره کرد.


خوشبختانه پیشرفت علم و تکنولوژی روش ها و متد های کاملا ایمن و نیمه تهاجمی زیادی را برای درمان کامل درد شانه ارائه کرده است. یکی از این متدها که به طور شگفت انگیزی درد شانه بیماران را از بین برده و به بهبود کیفیت زندگی آنان کمک کرده تزریق پلاسمای غنی شده از پلاکت یا به اصطلاح پی آر پی شانه است.



پی آر پی شانه 


پی آر پی شانه نوعی روش درمانی است که برای درمان بیماران با مشکلات عضلانی و آسیب های تاندونی کاربرد دارد. در این متد پس از گرفتن خون فرد بیمار مواد تشکیل دهنده آن را جدا کرده و با تزریق پلاسمای غنی شده از پلاکت به ماهیچه ها و تاندون ها ی شانه سبب کاهش درد می شوند. 


پلاکت ها با آزاد کردن فاکتور رشد به درمان بافت آسیب دیده می پردازند. پلاسمای غنی شده از پلاکت در پی آر پی شانه ۸ برابر بیش از حالت معمول  فاکتور رشد ترشح می کند که این موضوع سبب تسریع در روند بهبودی تاندون ها می شود.


کاربرد پی آر پی شانه چیست؟


پی آر پی برای درمان درد شانه کاربرد متنوعی دارد. برخی از اصلی ترین کاربرد پی آر پی شانه در بیماری های مربوط به درد شانه می توان به شانه یخ زده، پارگی روتاتور کاف، آماس کیسه مفصلی و آتریت شانه اشاره کرد. در بیماری شانه یخ زده پی آر پی شانه با تاثیر مستقیم بیولوژیکی باعث از بین بردن التهابات و بهبود هر چه سریع تر کپسول شانه می شوند.


در پارگی روتاتور نیز همچون شانه یخ زده پی آر پی شانه باعث بهبود کیفیت تاندون ها شده و سبب تسریع درمان آن می شود. در اثر استفاده بیش از توان شانه عارضه ای به نام آماس کیسه مفصلی ایجاد می شود که در طی آن شانه ها دردناک و ملتهب می شوند که پی آر پی شانه سبب کاهش التهاب و درد آن می شود.


پی آر پی در آرتریت شانه با تولید فاکتور رشد التهاب موجود در بافت ها را کاهش داده و ضمن جلوگیری از شکستگی غضروف های آن باعث آهسته کردن پروسه دژنراتیو و کاهش علائم بیماری می-شود. پی آر پی شانه در بیماران جوان که می خواخند روند بیماری شان آهسته تر طی شود از اهمیت بیشتری برخورد دار است.


تزریق پی آر پی شانه برای چه افرادی ممنوع است؟


پی آر پی شانه روشی کم خطر بوده و برای اکثر افراد بی خطر محسوب می شود اما این روش درمانی همچون روش های درمانی دیگر برای یک سری از افراد مناسب نمی باشد. از جمله این افراد می توان به مبتلایان به ایدز ( اچ آی وی )، هپاتیت، هر یک از انواع سرطان خون، بیماران قلبی عروقی که نیاز به مصرف داروهای رقیق کننده خون دارند و همچنین افراد مبتلا به سرطان پوست در ناحیه تحت درمان اشاره کرد.


مزیت پی آر پی شانه


از اصلی ترین مزیت های این روش ملموس بودن بهبودی پس از درمان است. بیماران در پی آر پی شانه بهبود علائم بیماری خود را به وضوح حس می کنند. همچنین عدم نیاز به درمان های تهاجمی تر مثل جراحی یا بی نیاز ساختن بیمار از استفاده طولانی دارو از دیگر مزایای این روش درمانی محسوب می-شود. علاوه بر تمام روش های فوق کوتاه بودن دوره نقاهت این روش پی آر پی شانه را نسبت به بقیه روش های درمانی برتری می بخشد.


استفاده از فاکتور های رشد خون خوده فرد بیمار برای درمان از مهم ترین شاخصه های پی آر پی شانه است. پزشک هیچ ماده ی خارجی را وارد بدن بیمار نکرده و همانطور که گفته شد با استفاده از فاکتورهای رشد خود بیمار که در خون وی وجود دارد به درمان درد شانه می پردازد. این موضوع احتمال انتقال بیماری به فرد را به صفر می رساند.


مراقبت های بعد از پی آر پی شانه


پزشک پس از اتمام پروسه تزریق پی آر پی شانه از بیمار می خواهد تا آن روز را به استراحت بپردازد. همچنین تا دو روز پس از تزریق نیز بهتر است محل تزریق فعالیت محدودی داشته باشد. این کار به جذب بهتر پلاسما پلاسما در بافت تزریق شده کمک کرده و سرعت بهبودی مفصل را نیز افزایش می-دهد. البته حرکت دادن آن ایرادی ندارد. 


به جز داروهایی که پزشک معالج تان تجویز کرده از هیچ گونه دارویی پس از تزریق پی آر پی شانه استفاده نکنید. مصرف برخی داروها منجر به اختلال در روند درمان شده و یا می توانند عوارضی جدی در شما ایجاد کنند. به همین علت باید برای رسیدن به نتیجه مطلوب درمان با پی آر پی شانه از مصرف داروهایی همچون ضد التهاب ها، استروئیدهای سیستماتیک و همچنین مکمل ها، ویتامین ها و داروهای گیاهی که خون را رقیق می کنند جدا خود داری کنید.


عوارض تزریق پی آر پی شانه چیست؟


اگرچه مشاهده عوارض در تزریق پی آر پی شانه نادر می باشند با این حال این تزریق همانند دیگر تزریق ها ممکن است عوارضی همچون: عفونت در مکان تزریق، خونریزی، کبودی، سفتی و درد طولانی مدت، واکنش آلرژیک نسبت به داروهای بی حسی موضعی، تغییر رنگ پوست، تورم و درد در ناحیه مورد نظر و در بد بینانه ترین حالت ممکنه کاهش نیافتن و شدید شدن علائم بیماری را در پی داشته باشد.


تزریق پی آر پی شانه چقدر زمان می برد؟


به طور میانگین تزریق پی آر پی شانه بیشتر از ۳۰ دقیقه زمان نمی برد که بیشتر این زمان صرف جدا کرن پلاسما می شود. برخی از بیماران با تنها یک جلسه نیز تا حد زیادی بهبود می یابند اما با توجه به اینکه شرایط هر بیمار با بیمار دیگر متفاوت است ۲ تا ۶ جلسه تزریق نیز برای درمان امری طبیعی است.


جمع بندی 


پی آر پی شانه یکی از بهترین روش های درمانی برای رهایی از درد و التهاب شانه بیماران است که به دلیل اثر گذاری فوق العاده  اش همواره توسط پزشکان به بیماران توصیه شده و مورد استقبال بسیاری از بیماران نیز قرار گرفته که در این مقاله سعی کردیم با اشاره به نکات مهم این روش شما را برای یافتن یک روش درمانی صحیح و رفع درد شانه هایتان یاری برسانیم.


 

پست های اخیر از دکتر محمد حسین سپهریان :
 علت ابتلا به آرتروز گردن چیست؟
دکتر محمد حسین سپهریان 1402.11.27
 درمان درد پاشنه
دکتر محمد حسین سپهریان 1402.10.29
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب