چه زمانی تعویض مفصل زانو انجام می شود؟

25

اگر شما هم جزو افرادی هستید که از درد زانو رنج می برید، جراحی تعویض مفصل زانو به شما کمک می کند تا عملکرد خود را بازیابید. زانو مفصل مهمی است که نقش اولیه و اساسی در حرکت اندام تحتانی دارد. درد و ناراحتی زانو در سال های اخیر رایج شده است اما تعویض زانو یک عمل جراحی است که در آن از مفصل مصنوعی به نام پروتز استفاده می شود. زمانی که زانو درد بسیار شدید است، تعویض مفصل زانو بهترین گزینه است. اگر می خواهید بدانید که چه زمانی باید مفصل زانوی خود را تعویض کنید، تا انتها با ما باشید.



علل ساییدگی زانو


علت اصلی آسیب های زانو و تعویض مفصل زانو ساییدگی و پارگی است. عواملی که موجب آسیب به مفصل زانو می شود شامل: 


پیری


افزایش سن یک عامل مهم در سایش غضروف است. در این فرآیند عمر مفاصل کاهش می یابد و استخوان های داخلی آسیب می بینند. اگر درد در این ناحیه تشدید شود، جراحی تعویض مفصل زانو توصیه می شود.


آرتروز


یکی از جدی ترین عوارض در این ناحیه و نیاز به تعویض مفصل زانو، آرتروز زانو است که بیشتر در افراد بالای 40 سال رخ می دهد.


رماتیسم


در بیماری های روماتیسمی (روماتیسم)، نوار سینوویال اطراف مفاصل ضخیم شده و به غضروف این ناحیه آسیب می رساند. هر چه رماتیسم زانو شدیدتر باشد، آسیب و درد بیشتر می شود.


چاقی


با افزایش وزن، فشار روی زانوها به خصوص در هنگام نشستن افزایش می یابد و مفصل زانو به مرور زمان آسیب می بیند. گاهی اوقات مشکل آنقدر جدی است که علاوه بر کاهش وزن، جراحی تعویض مفصل زانو نیز پیشنهاد می شود.


انواع جراحی تعویض مفصل زانو


به طور کلی این عملیات به دو دسته تقسیم می شود:


جراحی تعویض مفصل زانو به صورت کامل که این جراحی شامل تعویض قطعات در دو طرف مفصل زانو است و جراحی تعویض مفصل زانو به صورت جزئی تر که در این روش نیازی به تعویض یک زانو یا تغییر کل ساختار آن نیست. و به طور طبیعی دوره های بستری و نقاهت کوتاه تر می باشد.


چه کسانی به تعویض زانو نیاز دارند؟


در برخی از این افراد که دچار درد زانو هستند، درمان های اولیه تاثیری ندارد زانو عملکرد طبیعی خود را انجام نمی دهد. به طوری که درد زانو در زمان استراحت هم شما را آزار می دهد.  اگر جزو افرادی هستید که  درد بسیار زیاد و بدون توقف زانو را دارید، در انجام فعالیت های روزمره خود دچار مشکل هستید، یا اگر فکر می کنید شکل زانوهایتان تغییر کرده، حتما به پزشک مراجعه کنید. در چنین حالاتی پزشک جراحی تعویض مفصل زانو را به شما پیشنهاد می کند.


جراحی تعویض مفصل زانو چگونه انجام می شود؟


جراح ارتوپدی که می خواهد مفصل زانوی بیمار را جایگزین کند باید روش جراحی و نوع پروتز را انتخاب کند. عمل تعویض مفصل زانو یک تا دو ساعت طول می کشد.  این روش با بیهوشی عمومی شروع می شود. جراح ابتدا یک برش 12 تا 15 سانتی متری ایجاد می کند. با برداشتن سطح آسیب دیده درشت نی، استخوان ران و گاهی کشکک استخوان و غضروف را برای جراحی آماده می کند.در نهایت، جراح یک فاصلهدهنده پلاستیکی بین عناصر فلزی قرار میدهد که سطح را صاف و صیقلی میکند.


علت آسیب های مفصل زانو چیست؟


آرتریت یا همان آرتروز شایع ترین علت آسیب مفصل زانو و در نتیجه شایع ترین دلیل جراحی تعویض مفصل زانو است. عللی که سبب ایجاد آسیب در مفصل زانو می شود شامل: نوعی آسیب به سر که باعث آسیب مفاصل در حین تصادف می شود می تواند منجر به شکستگی استخوان ها، پارگی رباط ها و آسیب غضروف اطراف زانو شود،  آرتریت روماتوئید، انواع دررفتگی زانو،  وجود نقرس،  هموفیلی یا یک اختلال خونریزی دهنده هستند که در نهایت منجر به تعویض مفصل زانو می شوید.


عوارض تعویض مفصل زانو چیست؟


از عوارضی که تعویض مفصل زانو می تواند داشته باشد، می توان به:


• بروز عفونت های جزئی در محل جراحی که به راحتی با مصرف آنتی بیوتیک و رعایت بهداشت قابل رفع است.


• در روز عفونت های عمیق در ناحیه مفصل: در این موارد معمولاً مجدداً جراحی انجام می شود. 


• درد در ناحیه پروتز: این درد ناشی از شل شدن پروتز در محل جراحی است.


• سیب یا استخوان مجاور: ممکن است در حین جراحی رخ دهد


• محدودیت حرکت در ناحیه مفصل زانو مصنوعی


• تفاوت طول پاها از یکدیگر


• وجود ترومبوز در محل جراحی


مراقبت هایی که بعد از تعویض مفصل باید انجام داد کدام اند؟


استفاده به موقع از داروهای تجویز شده، مصرف مکمل هایی مانند قرص آهن و ویتامین ها، هنگام استحمام اجازه ندهید آب و رطوبت وارد زخم شود، در چند ماه اول پس از تعویض مفصل زانو از پله استفاده نکنید، حضور منظم در جلسات فیزیوتراپی، او اغلب هر روز در خانه قدم می زند، تمیزی و نگهداری محل جراحی، بانداژ را به موقع عوض کنید، رانندگی را با نظر پزشک خود شروع کنید.


نتیجه گیری


سعی ما در جمع آوری مطلب و این مقاله این بود، که به شما کمک کنیم، تا بتوانید بهترین روش برای درمان درد زانو انتخاب کنید. همانطور که پیش تر گفتیم برای تعویض مفصل زانو، دو روش وجود دارد: جراحی به صورت کلی و جراحی به صورت جزئی تر که در رابطه با هر کدام توضیح دادیم. همچنین کارهایی را که بعد از جراحی باید انجام دهید نیز به شما معرفی کردیم. در صورتیکه از درد زانو رنج می‌برید می‌توانید جهت انجام ویزیت تخصصی به کلینیک ارتوپدی و ستون فقرات دکتر آریاسب دارایی مراجعه نمایید. برای دریافت نوبت با شماره ۰۹۹۱۱۰۷۰۰۹۷ تماس حاصل فرمایید.

پست های اخیر از دکتر آریاسب دارائی :
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب