مزایای ختنه با حلقه نسبت به سایر روش‌ها چیست؟

86

امروزه با توجه به فوایدی که توسط متخصصان و پزشکان اورولوژی ذکر شده، بسیاری از والدین تشویق به انجام این عمل برای فرزند خود می‌شوند. روش‌های زیادی از جمله ختنه با حلقه و همچنین روش سنتی برای انجام این عمل وجود دارد که معمولا والدین در هنگام تصمیم گیری و انتخاب یکی از این دو روش دچار شک و تردید می‌شوند. در این مقاله قصد داریم مزایای روش حلقه را بررسی کنیم تا بتوانید انتخاب و نتیجه‌ای بهتر را در پیش رو داشته باشید.



فهرست مطالبی که در این مقاله با یکدیگر بررسی خواهیم کرد:


● ختنه با حلقه چیست؟


● روش انجام ختنه با حلقه 


● میزان خونریزی و دوره نقاهت در روش ختنه با حلقه 


● دیگر مزایای ختنه با حلقه 


● سخن پایانی و جمع بندی


ختنه با حلقه چیست؟


امروزه روش ختنه با حلقه یکی از متد‌های رایج ختنه نوزادان است که بسیار مورد استقبال قرار گرفته و به دلیل دوره نقاهت کوتاه و خونریزی بسیار ناچیز روش مطلوب از نظر بسیاری از والدین و همچنین پزشکان است. بسیاری از والدین بنا به دلایل فرهنگی، مذهبی و یا دیگر دلایل تصمیم به ختنه فرزندان خود می‌گیرند.


بر اساس تحقیقات دانشمندان و نظر متخصصان اورولوژی ختنه کردن پسران فواید زیادی داشته و از بسیاری از بیماری‌ها و بدخیمی‌های مربوط به دستگاه تناسلی در مردان در آینده جلوگیری خواهد کرد. از جمله این فواید می‌توان به کاهش خطر ابتلا به عفونت‌های دستگاه ادراری و همچنین انتقال بیماری‌های مقاربتی اشاره کرد.


در روش ختنه با حلقه ابزار و وسایل و تکنیک‌هایی که برای انجام عمل استفاده می‌شود متفاوت از دیگر روش‌ها از جمله روش سنتی است. در این روش حلقه‌ای پلاستیکی روی آلت تناسلی در محل مناسب قرار می‌گیرد که معمولا به صورت خود به خود پس از هفت تا ده روز می‌افتد.


روش انجام ختنه با حلقه


روش ختنه نوزاد با استفاده از حلقه شامل مراحلی است که در ادامه به صورت خلاصه قسمت‌های اصلی آن را بررسی می‌کنیم.


برای انجام ختنه با حلقه در ابتدا نیاز است که کودک روی سطحی صاف و بدون احتمال حرکت دراز کشیده و دست‌ها و پا‌های او کاملا مهار شوند.


در مرحله بعدی کودک و یا نوزاد شما با استفاده از تزریق لیدوکائین و یا کرم‌های موضعی مسکن بی حس می‌شود تا احساس دردی را دریافت نکند. همچنین شاید نیاز باشد بعد از عمل و یا در حین آن برای بهبود و برقراری آرامش آب قند و یا نوشیدنی دیگری میل کند.


بعد از آن پزشک با استفاده از یک پروب پوست اضافه ختنه‌گاه را از آلت تناسلی بیمار جدا می‌کند که این کار نیازمند دقت و تبحر فراوان است.


سپس پزشک یک حلقه از جنس پلاستیک با اندازه مناسب را در زیر پوست ختنه‌گاه کودک قرار می‌دهد و پوست ختنه‌گاه روی اين حلقه پلاستیکی قرار خواهد گرفت. 


این قسمت با استفاده از نخ یعنی همان رشته‌های استریل ثابت و محکم می‌شود تا هیچ جریان خونی در این ناحیه نداشته باشیم.


در روش ختنه با حلقه وجود جسم خارجی تا چندین روز در روی آلت تناسلی را خواهیم داشت. این حلقه در جای خود باقی می‌ماند تا اینکه به صورت طبیعی بعد از حدود هفت تا ده روز پوست ختنه‌گاه از بین برود.


در طی این چند روز ممکن است پوست ختنه‌گاه تغییر رنگ داده و تیره شود که جای نگرانی ندارد.


میزان خونریزی و دوره نقاهت در روش ختنه با حلقه 


در این روش ختنه، نوزاد و یا کودک از نظر خونریزی و دوره نقاهت پس از عمل ختنه وضعیت بهتر و مطلوب‌تری خواهد داشت. در ادامه این دو مورد را بیشتر مورد بررسی  قرار خواهیم داد.


●میزان خونریزی: از جمله مزایایی که برای این روش ختنه می‌توان نام برد، میزان خونریزی حین و پس از عمل است. در روش ختنه با حلقه میزان خونریزی بسیار کم و ناچیز بوده و پس از عمل نیز نیازی به مراقبت‌های خاص وجود ندارد. در حالی که مقدار خونریزی در روش جراحی به شکل سنتی بسیار بیشتر بوده و پس از عمل نیاز است که مراقبت‌های بیشتری از کودک به عمل آید. در حقیقت پس از عمل ختنه به صورت سنتی بعد از بریدن قسمت مربوطه نیاز است پزشک برای قطع خونریزی از بخیه و سوزاندن و یا دیگر روش‌ها استفاده کند.


●دوره نقاهت: در این روش جدید ختنه دوره نقاهت عمل بسیار کوتاه است و برخلاف روش سنتی و جراحی، در روش حلقه روند بهبودی و ترمیم بسیار سریع‌تر از دیگر روش‌های ختنه اتفاق می‌افتد و به این دلیل که بیمار گونه بخیه‌ای بر روی آلت تناسلی ندارد نیاز به دوره طولانی مدت برای ترمیم و بهبودی نخواهد بود و به نحوی پس از بیرون آمدن حلقه کودک آسیب بافتی زیادی ندیده و به سرعت بهبود خواهد یافت.


دیگر مزایای ختنه با حلقه 


ختنه با حلقه علاوه بر کمتر بودن میزان خونریزی و کوتاه بودن دوره نقاهت مزایا و ویژگی‌های مثبت دیگری نیز دارد که در ادامه برخی از آن‌ها را نام برده و بررسی کرده‌ایم.


●نتیجه نهایی و زیبایی: پس از انجام ختنه با روش حلقه نتیجه ظاهری بسیار زیبا‌تر و مرتب‌تری باقی خواهد ماند. این در حالی است که پس از انجام ختنه به روش جراحی و سنتی شکل ظاهری امتیازی بسیار پایین‌تر نسبت به روش حلقه خواهد داشت. در حقیقت در روش استفاده از حلقه به دلیل عدم استفاده از بخیه و ایجاد انواع برش‌ها نتیجه نهایی بسیار قابل قبول و مطلوب خواهد بود.


●احتمال ایجاد عفونت: با توجه به اینکه دوره نقاهت در روش‌های سنتی ختنه طولانی تر است، احتمال ایجاد عفونت پس از عمل نیز وجود خواهد داشت. در حالی که احتمال بروز عفونت در ختنه با حلقه بسیار پایین است. اگرچه به دلیل وجود جسم خارجی احتمال ایجاد عفونت به میزان بسیار کم وجود دارد و باید ملاحظات و مراقبت‌های لازم انجام شود.


●نیاز به بیهوشی: در برخی موارد کودکان برای عمل ختنه به روش سنتی به دلیل کاهش احساس درد و نگرانی نیاز به بیهوشی خواهند داشت. همچنین هنگامی که فرزندتان سن بیشتری دارد این نیاز بیشتر می‌شود. اما در روش ختنه با حلقه که معمولا در دوره نوزادی انجام می‌شود و درد و خونریزی کمتری نیز دارد کودک نیاز به بیهوشی نخواهد داشت.


سخن پایانی و جمع بندی 


همانطور که با مطالعه این مقاله دریافتید، روش ختنه با حلقه رایج ترین و آسان ترین روش ختنه کودکان است که اگر والدین قصد انجام این روش را برای فرزند خود دارند، توصیه می‌شود در دوره نوزادی آن را انجام دهند. همچنین پی‌بردید که این روش نسبت با سایر روش‌های ختنه کودکان عوارض کمتری داشته و دوره نقاهت آن بسیار کوتاه است. علاوه بر این خونریزی در این روش بسیار کم و ناچیز است. مهم‌ترین موردی که به عنوان مزیت این روش می‌توانیم از آن یاد کنیم کاهش احتمال انتقال عفونت و مشکلات دیگر به دنبال آن است.

پست های اخیر از کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری :
 چه زمانی باید ختنه نوزادان را به تعویق بیاندازیم؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1402.12.27
 هر آنچه باید از آلرژی کودکان در بهار بدانید
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1402.12.27
 ختنه در بیمارستان، منزل یا کلینیک تخصصی؟ کدام بهتر است؟
کلینیک ختنه نوزادان تهران | دکتر امیری 1402.11.30
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب