درمان تنگی کانال نخاعی با جراحی

35

برای اینکه بدن ما به درستی عمل کند، ترکیب های خاص و ظریفی وجود دارد که مهمترین آن ها ستون فقرات است. ستون فقرات ما از قطعاتی مانند دانه های تسبیح ساخته شده است سپس با هم ترکیب و به هم وصل شده اند. به دلیل پیری، بیماری های مفصلی بسیار شایع هستند و باعث درد و ناراحتی می شوند. یکی از این بیماری ها، تنگی کانال نخاعی است. ممکن است تنگی کانال نخاعی به دلایل ارثی نیز رخ دهد. به این معنی است که سوراخ هایی که عصب از آن خارج می شود به دلایل نامشخصی باریک می شود. در ادامه راهکارهایی را برای درمان این بیماری خدمتتان ارائه می کنیم.



انواع تنگی نخاع


انواع تنگی کانال نخاعی بر اساس محل وقوع آنها در نخاع طبقه بندی می شوند. همچنین ممکن است انواع دیگر تنگی نخاعی در انسان نیز وجود داشته باشد. در حالت کلی دو نوع تنگی نخاع داریم که شامل تنگی گردن و تنگی کمر می شود. در تنگی کردن یک قسمت از ستون فقرات گردنی باریک می شود. هنگامی که این فشار اتفاق می افتد، ستون فقرات یا اعصاب فشرده می شوند. اما در تنگی کمر، باریک شدن ستون فقرات در ناحیه کمر اتفاق می افتد. این شایع ترین شکل تنگی نخاعی است.


درمان های جراحی تنگی کانال نخاعی چگونه است؟


اگر در تنگی کانال نخاعی، سایر درمانها کمکی نکرد یا علائم ادامه یافت، ممکن است جراحی توصیه شود. اهداف جراحی شامل کاهش فشار بر نخاع یا ریشه های عصبی با افزایش فضای رگ است. جراحی برای کاهش فشار در ناحیه تنگی، موثرترین راه برای تسکین علائم تنگی نخاع می باشد. نمونه هایی از روش های جراحی تنگی نخاع شامل موارد زیر است:


لامینکتومی


لامینکتومی جراحی است که با برداشتن پشت مهره هایی که نخاع را می پوشانند فضا ایجاد می کند. لامینکتومی که به عنوان جراحی رفع فشار نیز شناخته می شود، کانال نخاعی را برای کاهش فشار بر روی نخاع یا اعصاب گشاد می کند. این فشار معمولاً به دلیل رشد بیش از حد استخوان در کانال نخاعی ایجاد می شود. این می تواند در افراد مبتلا به آرتریت ستون فقرات رخ دهد. این توده ها گاهی اوقات خار استخوان نامیده می شوند، اما یکی از عوارض جانبی رایج روند پیری در برخی افراد هستند.  لامینکتومی تنها در صورتی در نظر گرفته می شود که سایر روش های درمانی مانند دارو، فیزیوتراپی یا تزریق موثر نباشد.


لامینوتومی


این یک لامینکتومی جزئی است. در این روش تنها قسمت کوچکی از پلاک، ناحیه ای که بیشترین فشار را به عصب وارد می کند، برداشته می شود.


فرامینتومی


فورامن فضای مهره ای برای خروج ریشه های عصبی است. این روش شامل برداشتن استخوان یا بافت از سطح برای ایجاد فضای بیشتری برای ریشه های عصبی است.


فکتکتومی


جراحی فکتکتومی نوعی جراحی برای کاهش فشار نخاع با برداشتن مفصل بین مهره ای است. اغلب در موارد فشردگی شدید عصب توصیه می شود. برداشتن صورت اغلب مهره های تحت درمان را بی ثبات می کند، بنابراین با روش فیوژن ترکیب می شود.


لامینوپلاستی


این نوع جراحی فقط در مهره های گردن (پشت گردن) انجام می شود. با ایجاد یک حلقه در لایه لامینا، ناحیه کانال نخاعی را باز می کند. از یک قطعه فلز برای بستن شکاف در دهانه ستون فقرات استفاده می شود. در نتیجه فشار روی مهره های کمر کاهش می یابد


چه زمانی جراحی تنگی کانال نخاعی توصیه می شود؟


با توجه به پیچیدگی تنگی ستون فقرات و ماهیت حساس ستون فقرات، معمولاً زمانی که سایر درمان ها ناموفق بوده اند، جراحی توصیه می شود. در صورت داشتن این شرایط، ممکن است جراحی توصیه شود:


تحمل درد را ندارید و دیگر کیفیت زندگی مورد نظرتان را ندارید و نمی توانید فعالیت های روزانه انجام دهید یا از زندگی لذت ببرید. زمان دیگری که نیاز به جراحی تنگی کانال نخاعی دارید، زمانی است که درد به دلیل فشار روی ستون فقرات ایجاد می شود و در راه رفتن نیز مشکل دارید. همچنین زمانی که شما کنترل روده یا مثانه را از دست داده اید یا مشکلات جنسی دارید نیز نیاز است از روش جراحی برای درمان بیماری استفاده کنید.


علل تنگی کانال نخاعی چیست؟


افزایش سن: اصولاً افراد با افزایش سن از تنگی کانال نخاعی رنج می برند. زیرا مفاصل پشت ستون فقرات در معرض ساییدگی و پارگی هستند و در نتیجه از حالت طبیعی خود خارج می شوند. این به این دلیل است که با افزایش سن، ماهیچه های ما منقبض میشوند و تاندونهای ما شل میشوند و در نتیجه فشار بیشتری روی سطوح وارد میشود و آنها را ناپایدار و شل میکند.


انجام کارهای سنگین: معمولاً کسانی که شغلی دارند که شامل خم شدن زیاد پشت در حین کار است، مانند کارهایی که نیاز به خم شدن دارند ممکن است دچار تنگی کانال نخاعی شوند.


وراثتی: کسانی که به عنوان والدین یا خواهر و برادر در خانواده دچار تنگی کانال نخاعی هستند. به عنوان یک قاعده، ستون فقرات این افراد شبیه بستگان نزدیک آنها است.


بیماری های مادرزادی: این افراد مانند آکندروپلازی دست و پاهای کوتاه و سر بزرگی دارند و مستعد تنگی کانال نخاعی هستند. زیرا کانال نخاعی آنها قطر کمی دارد. بعد از 30 سال علائم دارند، تشدید مغناطیسی انجام می شود.


بیماری های رماتیسمی: مانند آرتریت روماتوئید و اسپوندیلیت آنکیلوزان، فرد را مستعد تنگی کانال نخاعی می کند. زیرا در این بیماری ها مفاصل ستون فقرات یا گردن ملتهب می شوند و این التهاب باعث افزایش رشد آنها می شود.


جمع بندی


در این مقاله سعی ما در این بود که شما را با بیماری تنگی کانال نخاعی و همچنین روش های درمان جراحی آن آشنا کنیم. روش های جراحی که شما می توانید برای درمان این بیماری استفاده کنید شامل:لامینکتومی، لامینوتومی، فرامینتومی، فکتکتومی و لامینوپلاستی اشاره کرد که در این  مقاله آن ها را توضیح دادیم. همچنین مهم ترین دلیلی که باعث تنگی کانال نخاعی می شود، افزایش سن است. امیدواریم مطالب فوق برایتان مفید باشد.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب