درمان کمردرد با فیزیوتراپی

103

قبل از آنکه به برسی درمان کمر درد بپردازیم بهتر است بدانیم که حداقل ۸۰ درصد از افراد در طول زندگی از عارضه کمر درد رنج می برند. این عارضه ممکن است به صورت درد های خفیف و مبهم تا شدید و دائمی و به طوری که توانایی حرکت و ایستادن در بیمار را دچار مشکل کند به وجود بیاید.


کمر درد ممکن است به تدریج و بر اثر تغییرات ستون فقرات یا افزایش سن بروز کند و یا ناگهانی و بر اثر تصادف و یا ضربه ایجاد شده باشد که در ادامه مفصل به آن خواهیم پرداخت.از فیزیوتراپی کمر تنها برای بازگرداندن حرکت و عملکرد طبیعی فرد استفاده نمی کنند بلکه فیزیوتراپی کمر به کاهش خطر بروز مجدد درد در ناحیه کمر نیز کمک می کند. 



آناتومی کمر چگونه است؟


دانستن آناتومی کمر به درک بهتر اینکه  فیزیوتراپی کمر چه نقش مهمی در درمان درد کمر دارد بسیار کمک کننده است. مهره های کمر در ستون فقرات شامل ۵ مهره بوده که دیسک های غضروفی در بین آنها قرار گرفته اند. کمر با ایجاد یک چهارچوب به دور نخاع از آن محافظت می کنند. استخوان خاجی (ساکروم) زیر آخرین مهره کمری قرار داشته و نوعی قطعه استخوانی است که در لگن قرار دارد. همچنین مهره های کمری توسط عضلات شکمی، غضلات کمر و رباط در جای خود نگه داشته می شوند. 


علت اصلی کمر درد چیست؟


علت ایجاد درد در کمر می تواند به صورت ناگهانی و بر اثر اتفاقی مثل برداشتن جسم سنگین و یا زمین خورد شخص باشد که این نوع کمر درد در دسته دردهای حاد طبقه بندی شده و روند بهبودی و درمان آن طی ۶ هفته پایان می یابد. در مقابل درمان کمر درد در نوع مزمن طولانی تر بوده ولی شیوع آن از نوع حاد کمتر است.


کمر درد می تواند علت های متفاوتی داشته باشد که پزشک پس از معاینه آن را تشخیص و راه درمان کمر درد را با توجه به علت مشکل ارائه می دهد. از دلایل شایع در کمر درد می توان به آسیب دیدگی دیسک کمر، قرار گرفتن بدن در حالت نادرست، کشیدگی غضله و رباط در ناحیه کمر، ابتلا به پوکی استخوان، افزایش سن و نداشتن فعالیت ورزشی اشاره کرد.


آرتروز نیز از دیگر عوامل ایجاد درد در ناحیه کمر می باشد. آرتروز علاوه بر قسمت پایینی کمر بر دست، زانو و گردن نیز تاثیر می گذارند. آرتروز با محدود کردن فضای اطراف نخاع در ستون فقرات سبب ایجاد بروز درد در کمر می شود. بلند کردن جشم سنگین، اضافه وزن، استفاده از کفش پاشنه بلند از دیگر عوامل ایجاد درد در ناحیه کمر بوده که لازم است حتما همچون فیزیوتراپی کمر آن را درمان کرد.


علائم کمر درد چیست؟


وجود علائمی مثل تیر کشیدن و درد ناگهانی کمر، سرایت درد از کمر به پاها، وجود درد های عضلانی در ناحیه کمر، بر طرف نشدن درد با استراحت کردن و دراز کشیدن و همچنین تشدید درد هنگام فعالیت از جمله آنها می باشد که لزوم درمان کمر درد را دو چندان می کند.


چه زمانی باید به فیزیوتراپ مراجعه کرد؟


در صورتی که علائمی که در ادامه به آن می پردازیم را در خود مشاهده می کنید حتما برای درمان درد کمر خود به پزشک یا فیزیوتراپ مراجعه کنید. اگر درد شما همراه با عرق سرد و یا حالت تهوع می-باشد، اگر درد کمر شما با استراحت بهبود نمی یابد، اگر درد از ناحیه کمر به به پاهایتان سرایت کرده و علاوه بر آن در زیر زانوهایتان هم احساس درد می کنید.


در صورتی که سن بالای ۵۰ سال دارید و اولین بار است که به کمر درد دچار می شوید، کمر درد باعث ایجاد مشکل در اندام های مثل روده و مثانه شده، اگر کمر درد شما به دلیل وارد شدن ضربه به کمر است و همچنین اگر درد ناحیه کمرتان با علائمی مثل قرمزی و التهاب در این ناحیه همراه است، لازم است که حتما  درد خود را جدی بگیرید برای درمان درد کمر خود اقدام کنید.


معاینه و تشخیص فیزیوتراپ به چه نحو است؟


با مراجعه به پزشک متخصص و یا فیزیوتراپیست، پس از معاینه اولیه و درخواست تست های مثل عکس اشعه ایکس، انجام سیتی اسکن و MRI، آزمایش خون و اسکن استخوان برای بررسی شکستگی و یا احتمال وجود پوکی استخوان دست به درمان درد کمر می زند. 


روش های درمان کمر درد 


در صورتی که افراد دچار درد های حاد کمری باشند \س از چند هفته استراحت بهبود می یابند و افرادی که با درد مزمن کمر دست و پنجه  نرم می کنند تنها با استراحت بهبود نیافته و باید با استفاده از فیزیوتراپی کمر و مصرف دارو به درمان کمر درد خود بپردازند.


فیزیوتراپیست برای درمان درد کمر از روش های مختلفی مانند اولتراسونوگرافی،تحریک های الکتریکی، گرما درمانی و... استفاده می کند تا به بهبودی درد کمر در بیمار کمک کند. در صورت استفاده منظم و مئاوم از روش های ارائه شده توسط فیزیوتراپیست، این روش ها سبب بهبود درد کمر و جلوگیری از بروز درد در آینده نیز جلوگیری می کند.


تعریف فیزیوتراپی


فیزیوتراپی علمی در راستای بهبود دردهای بدن و پیشگیری از آسیب به آن بوده و با کمک به فرد بیمار سعی در بازگشت توان حرکتی از دست رفته بیمار می کند. فیزیوتراپی تاثیر به سزایی در بهبود دردهای عضلانی ناحیه کمر و سایر نواحی بدن کرده و حتی به بیماران ام اسی که با ضعف و یا ازدست دادن توانایی جرکتی دست به گریبانند کمک می کند تا توانایی هایشان را حفظ کنند. فیزیوتراپیست فردی با قدرت بدنی بالا بوده که حرکات مناسبی را برای بهبود و درمان درد کمرارائه می دهد.


درمان کمر درد با فیزیوتراپی چگونه صورت می گیرد؟


از جمله بهترین و تاثیرگذار ترین روش های درمان کمر درد بدون انجام عمل جراحی، فیزیوتراپی است. از جمله روش هایی که فیزیوتراپ پیشنهاد می دهد می توان به ماساژ درمانی، ارائه برنامه های ورزشی، سرما و گرما درمانی و اولتراسوند اشاره کرد.


پس از انجام کامل مراحل درمان کمر درد، فیزیوتراپیست برای بالا بردن انعطاف شما تمرینات و حرکاتی ورزشی برایتان تجویز کرده و به شما اموزش می دهد تا عضلات شما اثبات پیدا کرده و قدرت از دست رفته شما باز یابی شود. علاوه بر آن این حرکات مفاصله مربوط به ستون فقرات را تقویت کرده و سبب می شود تا قدرت حرکتی بیمار مجدد باز گردد.


سخن پایانی


داشتن درد کمر انسان را از فعالیت های روزمره خویش باز می دارد و حتی گاها با استراحت نیز بر طرف نشده و آسایش و آرامش فرد را مختل می کند. به طور حتم استفاده از روش های غیر تهاجمی مثل فیزیوتراپی انتخاب مناسب تری برای درمان کمر درد می باشد که در این مقاله سعی کردیم به مختصر آن را توضیح دهیم. در صورتی‌که در ساکن تهران هستید و از دردهای اسکلتی و عضلانی رنج می‌برید می‌توانید با مراجعه به کلینیک پیشگام در صورت تجویز فیزیوتراپی کمر این راهکار درمانی را در همین مرکز انجام دهید. کلینیک پیشگام یکی از بهترین مراکز غرب تهران در فیزیوتراپی شناخته شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های ما تماس حاصل فرمایید: ۰۲۱۶۶۵۷۶۹۹۱

پست های اخیر از دکتر محمد حسین سپهریان :
 علت ابتلا به آرتروز گردن چیست؟
دکتر محمد حسین سپهریان 1402.11.27
 درمان درد پاشنه
دکتر محمد حسین سپهریان 1402.10.29
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب