معاینات تناسب شغلی چیست و چه کاربردی دارد؟

95

گاهی ممکن است افراد به دلایلی از جمله بیماری و یا آسیب ناشی از حادثه برای مدتی نتوانند به شغل خود بپردازند و نیازمند استراحت و گذراندن دوره ای برای بهبود باشند. پس از اینکه این دوره تمام شود ممکن است کارفرما از فرد شاغل بخواهد تا آزمایشاتی را تحت عنوان معاینات تناسب شغلی انجام دهد. این معاینات ممکن است به دلیل تغییر یا جابجایی در شغل فرد هم انجام شود. در این وبلاگ مرکز تخصصی طب کار اروان با معاینات تناسب شغلی و روند انجام آن بیشتر آشنا خواهید شد.



تناسب شغلی چیست؟


امروزه پیشرفت کسب و کارها وابسته به انتخاب درست نیروی کار است. هرچه نیروی کار مناسب تر انتخاب شود برای کسب وکار مفیدتر خواهد بود. اگر انتخاب نیروی انسانی به درستی انجام نشود و شاخص های لازم برای استخدام در نظر گرفته نشود می تواند ضررهای زیادی برای کسب وکار ایجاد کند. از مهم ترین شاخص های استخدام افراد در یک شغل می توان به توانایی جسمانی، سلامت پزشکی و سلامت روانی آنها اشاره کرد.


 یکی از زمان هایی که افراد به بررسی تناسب شغلی نیاز پیدا می کنند وقتی است که دچار آسیب و یا بیماری خاصی می شوند و می خواهند به کار خود برگردند و یا اینکه می خواهند شغل خود را تغییر دهند، در این زمان ها به درخواست کارفرما بهتر است که معاینات تاسب شغلی انجام شود. در ادامه بیشتر با این معاینات آشنا خواهیم شد.


معاینات تناسب شغلی چیست؟


معاینات تناسب شغلی جزو معاینات طب کار می‌باشد که به‌منظور بازگشت فرد آسیب‌دیده از یک حادثه یا بیماری به کار است تا مشخص شود آیا توان جسمی و روانی برای انجام شغل را دارد یا خیر؟ در واقع معاینات تناسب شغلی نوعی ارزیابی پزشکی است که به درخواست کارفرما برای اطمینان از اینکه آیا فرد مناسب کار است انجام می‌شود. هدف از انجام معاینات تناسب شغلی این است که از نظر پزشکی مشخص شود که آیا فرد می‌تواند وظیفه کاری را به شکل درستی انجام دهد یا خیر؟


هدف از انجام معاینات تناسب شغلی چیست؟


معمولاً ارزیابی تناسب شغلی به دلایل متفاوتی انجام می‌شود مانند:


•تغییر در شرایط کار 


•تغییر شغل فرد به طوری که با مشاغل قبلی او تفاوت زیادی داشته باشد 


•در میزان سلامتی یک فرد شاغل تغییر ایجاد شده باشد 


•وضعیت پزشکی خاص باعث شود تا فرد نتواند به شکل درستی کار خود را انجام 


•انجام کار باعث بدتر شدن وضعیت سلامت فرد شود 


با توجه به شرایط فرد و درخواست کارفرما دلیل انجام معاینات تناسب شغلی می تواند متفاوت باشد.


انجام معاینات تناسب شغلی به چه شکلی انجام می شود؟


معاینات تناسب شغلی نوعی از ارزیابی پزشکی است که به وسیله شاخص های مختلفی بررسی می شود. در این معاینات شاخص هایی شامل ظرفیت نیروی کار، میزان ایمنی و سلامتی، شاخص اقتصادی، اخلاقی و حقوقی مورد ارزیابی قرار می گیرد.که به بررسی این شاخص ها میپردازیم:


ظرفیت نیروی کار: اینکه فرد مورد نظر از نظر جسمانی توانایی انجام شغل را داشته باشد بسیار حائز اهمیت است. این شاخص مشخص می کند که آیا فرد توانایی انجام کار را از نظر جسمانی حتی در شرایط خاص دارد یا خیر؟ برای مثال شغلی مانند آتش نشانی نیازمند این است که فرد در شرایط کاملا پیچیده و دشوار دست به انتخاب بزند و توانایی انجام کارهای سنگین فیزیکی را نیز داشته باشد که مستلزم وجود نیروی جسمانی و روانی زساذ است.


میزان سلامتی: این مورد به این دلیل از سمت طب  کار مورد بررسی قرار می گیرد که به کارفرما اعلام کند از نظر سلامتی چه خطرات احتمالی وجود دارد. نهایتا خود کارفرما در این مورد تصمیم گیری می کند.


اقتصادی: این بخش برای کارفرما مشخص می کند که اگر نیروی کار او دچار بیماری و یا آسیب شود چه میزان هزینه برای او خواهد داشت.


اخلاقی: برخی موارد مثل گزارش صادقانه پزشک به کارفرما، اعلام محدودیت  هایی از سمت کارفرما و .....مربوط به این شاخص است.


حقوقی: موضوع مورد در این بخش این است که از نظر قانونی و حقوقی کارفرما و نیروی کار برابر بوده و قانون ها به گونه ای تنظیم شوند تا حقوق نیروی کار نادیده گرفته نشود.


بسیار مهم است که در هنگام تصمیم گیری در مورد توانایی ها و تناسب فرد با شغل این شاخص ها از سمت طب کار به میزان مناسبی مورد توجه قرار گیرد و به گونه ای نباشد که پزشک فقط به برخی شاخص ها اهمیت دهد و حق فرد متقاضی شغل را نادیده بگیرد.


نتایج حاصل از معاینات طب  کار به چه شکلی گزارش می شوند؟


بعد از درخواست کارفرما برای انجام معاینات تناسب شغلی روند ارزیابی آغاز می شود. در این ارزیابی سلامت جسمانی و روانی فرد برای انجام کار مورد نظر بسیار اهمیت دارد؛ علاوه بر آن مواردی مثل تناسب فرد با شغل، میزان توانایی ها و توجه به وظایف خاصی که ممکن است در شغل برای فرد ایجاد شود نیز حائز اهمیت است.


بعد از اتمام فرآیند ارزیابی، تصمیم گیری در مورد اینکه آیا فرد گزینه مناسبی برای انجام شغل است یا خیر انجام می شود. برای این تصمیم گیری بسیار مهم است که همه جوانب بررسی شود تا تصمیمی درست اتخاذ شود. درنهایت نتیجه اعلام می شود. نتیجه به صورت یکی از سه مورد زیر به کارفرما اعلام می شود:


•متناسب با شغل


•نامناسب برای شغل


•مناسب در صورت اصلاح شرایط و یا محدودیت


پزشک طب  کار می تواند چه اطلاعاتی را در اختیار کارفرما قرار دهد؟


کارفرما این اجازه را دارد که از پزشک متخصص اطلاعاتی درمورد کارمند داشته باشد تا مطمئن شود که او می‌تواند به‌صورت ایمن کار را انجام دهد و در شرایط شغلی برای خود و دیگران خطری ایجاد نمی‌کند اما اینکه پزشک تمام اطلاعات پزشکی فرد را در اختیار کارفرما قرار دهد از نظر اخلاقی و قانونی کار درستی نیست. معمولاً انجام ارزیابی تناسب شغل به درخواست کارفرما انجام می‌شود و فرد شاغل باید این موضوع را بپذیرد. کارفرما به نیروی کار اطلاع می دهد که لازم است این معاینات را به چه دلایلی انجام دهد و می تواند این مورد را به صورت کتبی اطلاع دهد.


انجام معاینات تناسب شغلی از خدمات برخی مراکز طب کار است. مرکز تخصصی طب کار آروان با در اختیار داشتن کلیه امکانات و تجهیزات طب کار و نیز با داشتن آزمایشگاه اختصاصی کلیه معاینات طب کار را در کمترین زمان ممکن انجام می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به سایت طب کار آروان مراجعه نمایید و یا با شماره تلفن های ۰۲۱۶۶۰۴۴۸۰۹ و ۰۹۹۴۱۲۸۴۹۷۱ تماس حاصل فرمایید.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب