با پاپ اسمیر غیرطبیعی چه کنیم؟

106

پاپ اسمیر یکی از معاینات رایج خانم‌ها برای تشخیص به موقع تغییرات سلولی دهانه رحم است. اگر این تغییرات سلولی درمان نشود، گاهی اوقات می تواند منجر به سرطان دهانه رحم شود. نتایج "منفی" یا "طبیعی" به این معنی است که هیچ سلول غیرطبیعی دهانه رحم وجود ندارد و تا زمان معاینه منظم بعدی شما نیازی به پیگیری نیست. با این حال، نتایج "مثبت" یا "غیر طبیعی" یک مشکل بالقوه را نشان می دهد. دستورالعمل‌های معتبر کنونی توصیه می‌کنند که زنان از سن ۲۱ سالگی هر سه سال یک بار آزمایش پاپ اسمیر انجام دهند تا از سرطان سرویکس جلوگیری شود. اما در صورت غیرطبیعی شدن نتیجه پاپ اسمیر باید چه کنیم؟ در ادامه این مطلب از سایت طب بوک در این خصوص توضیح خواهیم داد.



آرامش خود را حفظ کنید


بسیاری از زنان وقتی متوجه می شوند که نتایج آزمایش پاپ آنها "غیر طبیعی" است بسیار مضطرب می شوند، اما در این مرحله دلیلی برای وحشت وجود ندارد. در بیشتر موارد، نتایج آزمایش "غیر طبیعی" نشان دهنده سرطان دهانه رحم نیست. برای اینکه مشخص شود چرا آزمایش پاپ اسمیر تغییرات سلولی مشکوکی را در دهانه رحم شما نشان می دهد، باید با پزشک خود پیگیری کنید و شاید آزمایش های بیشتری انجام دهید.


در مورد HPV آموزش ببینید


 اکثر نتایج غیرطبیعی پاپ اسمیر توسط ویروس پاپیلومای انسانی یا همان HPV ایجاد می شود. این ویروس از طریق تماس جنسی منتقل می شود و آنقدر شایع است که بسیاری از افراد فعال جنسی در برخی مواقع به آن مبتلا می شوند. انواع مختلفی از HPV وجود دارد که برخی از آنها پتانسیل ایجاد سرطان دهانه رحم را دارند. با این حال، بسیاری از افرادی که به این ویروس مبتلا هستند، هرگز علائمی ندارند و خود به خود آن را از بین می برند. ابتلا به HPV به این معنی نیست که شما سرطان دهانه رحم دارید یا هرگز به سرطان دهانه رحم مبتلا خواهید شد.


سایر علل احتمالی نتایج غیرطبیعی پاپ اسمیر را در نظر بگیرید. 


این امکان وجود دارد که نتایج آزمایش پاپ اسمیر مثبت کاذب باشد، به خصوص اگر از قرص های ضد بارداری استفاده می کنید. برخی از زنان همچنین دارای تغییرات سلولی دهانه رحم هستند که توسط HPV ایجاد نمی شود. عدم تعادل هورمونی، عفونت‌های قارچی، و همچنین داشتن رابطه جنسی واژینال یا استفاده از تامپون، دوش یا کرم‌های واژینال ۴۸ ساعت  قبل از انجام پاپ اسمیر می‌تواند باعث نتایج غیرطبیعی شود.


تفسیر نتیجه تست پاپ اسمیر


انواع مختلفی از نتایج "مثبت" یا "غیر طبیعی" پاپ اسمیر وجود دارد و برخی از آنها بیشتر از بقیه نگران کننده هستند. مرحله بعدی به طور کلی به نتایج خاص پاپ اسمیر بستگی دارد:


- سلول های سنگفرشی آتیپیک با اهمیت نامشخص یا ASCUS سلول های دهانه رحم هستند که کمی غیر طبیعی به نظر می رسند اما لزوما سرطانی یا پیش سرطانی نیستند.


- ضایعه داخل اپیتلیال سنگفرشی به سلول های دهانه رحمی اطلاق می شود که ممکن است پیش سرطانی باشند. نتایج با استفاده از CIN 1، CIN 2 یا CIN 3 از حداقل تا شدیدترین درجه بندی می شوند.


- سلول های غده ای آتیپیک سلول های مخاطی (سلول هایی که مخاط در دهانه رحم و رحم شما تولید می کنند) هستند که کمی غیر طبیعی به نظر می رسند، اما لزوما سرطانی یا پیش سرطانی نیستند.


- سرطان سلول سنگفرشی نشان دهنده سرطان احتمالی است که از قبل در دهانه رحم یا واژن وجود دارد. این، همراه با آدنوکارسینوم، یکی از جدی ترین نتایج آزمایش پاپ اسمیر است.


- آدنوکارسینوم یک سرطان احتمالی است که قبلاً در سلول های غده وجود دارد. این، همراه با سرطان سلول سنگفرشی، یکی از جدی ترین نتایج تست پاپ اسمیر است. این همچنین ممکن است نشانه سرطان رحم باشد، بنابراین ممکن است با استفاده از بیوپسی آندومتر نیز برای این مورد آزمایش شوید.


با پزشک خود مشورت کنید


به محض اینکه نتایج خود را دریافت کردید، پزشک شما می خواهد یک قرار ملاقات بعدی را تعیین کند. این قرار را به تعویق نیندازید. قرار ملاقات را برای مدتی ظرف یک تا دو هفته آینده بگیرید.


برخی از زنان در مورد نتایج آزمایش خود به قدری مضطرب یا ناراحت هستند که از قرار ملاقات های بعدی خودداری می کنند یا از قرار ملاقات های برنامه ریزی شده خود صرف نظر می کنند. نتایج غیرطبیعی تست پاپ می تواند ترسناک باشد، اما تسلیم هوس اجتناب از فکر کردن به آنها نشوید. به یاد داشته باشید: احتمالاً سرطان ندارید و حتی اگر دارید، شروع درمان در اسرع وقت بسیار مهم خواهد بود. اگر آزمایش پاپ اسمیر خود را توسط یک پزشک عمومی یا کارشناس مامایی انجام داده اید، ممکن است برای قرار ملاقات بعدی به متخصص زنان ارجاع داده شوید.


نتایج تست پاپ اسمیر خود را با پزشک ‌تان در میان بگذارید. هنگامی که برای نوبت بعدی ویزیت خود می روید، از پزشک خود بخواهید که نتایج شما را روشن کند و آنها را با جزئیات توضیح دهد. از او بپرسید که چه آزمایش دیگری را توصیه می‌کند و بعد چه خواهد شد.


می‌توانید با همسر یا دوست مورد اعتماد خود نزد پزشک بروید. هنگامی که نگران یا ناراحت هستید، گوش دادن به دقت و به خاطر سپردن تمام آنچه پزشک به شما می‌گوید ممکن است دشوار باشد. داشتن شخص دیگری در کنار شما می تواند دو هدف را دنبال کند: اول اینکه حمایت عاطفی شما را آرام می کند تا بتوانید شنونده دقیق تری باشید و دوم اینکه شخص دیگر نیز می تواند با دقت به صحبت های پزشک گوش دهد و بعداً جزئیاتی را که ممکن است به شما یادآوری کند که شما فراموش کرده اید.


پیگیر انجام آزمایشات و مصرف داروها باشید


ممکن است پزشک برای شما ازمایشاتی جهت بررسی ابتلا به HPV و همچنین مشکلات هورمونی درخواست نماید. به صورت کامل آزمایشات را در اسرع وقت انجام دهید. لازم به ذکر است که اگر پزشک شما مشکوک باشد که نتایج غیرطبیعی پاپ اسمیر شما ممکن است دلایل هورمونی داشته باشد، ممکن است برای شما نسخه ای بنویسد تا تعادل هورمونی شما را اصلاح کند. در صورت تجویز دارو آن‌ها را به صورت صحیح مصرف کنید.


در مورد کولپوسکوپی بپرسید


پزشک ممکن است کولپوسکوپی را نیز پیشنهاد دهد. روشی که در آن پزشک از یک دستگاه بزرگ‌نمایی به نام کولپوسکوپ برای بررسی دقیق‌تر دهانه رحم استفاده می‌کند. اگر پزشک شما هر ناحیه مشکل بالقوه ای را مشاهده کرد، می تواند برای آزمایش های بیشتر از دهانه رحم بیوپسی بگیرد. اگر ممکن است باردار باشید، قبل از کولپوسکوپی آن را با پزشک خود در میان بگذارید. خطر سقط جنین کم است، اما ممکن است بعد از عمل خونریزی داشته باشید. حداقل 24 ساعت قبل از کولپوسکوپی برنامه ریزی شده چیزی را وارد واژن خود نکنید (بدون رابطه جنسی، تامپون و بدون دوش یا دارو).


درمان مناسب را برای خود انتخاب کنید. 


اگر پزشک شما توصیه کند که سلول های پیش سرطانی دهانه رحم برداشته شوند، چندین گزینه درمانی در دسترس است. این روش‌ها ممکن است ترسناک و دردناک به نظر برسند، اما به خاطر داشته باشید که احتمالاً داروهایی برای بی‌حس کردن دهانه رحم و راحت نگه داشتن شما تجویز می‌شود.


- روش برداشتن الکتروسرژیکی حلقه (LEEP) روشی است که در آن پزشک بافت غیر طبیعی را با یک سیم برقی کوچک برش می دهد. این روش در مطب پزشک با استفاده از بی حسی موضعی انجام می شود و تنها چند دقیقه طول می کشد. این رایج ترین درمان است.


- کرایوتراپی یکی دیگر از روش های مطب است که پزشک می تواند با استفاده از پروب سرد برای منجمد کردن سلول های غیر طبیعی انجام دهد. این روش بسیار سریع است و ممکن است نیازی به بیهوشی نداشته باشد.


- کونیزاسیون با چاقوی سرد روشی است که در آن پزشک سلول های غیر طبیعی را با استفاده از چاقوی جراحی برمی دارد. این روش نیاز به بیهوشی عمومی دارد، بنابراین باید به بیمارستان بروید.


- لیزر درمانی روشی است که پزشک شما با استفاده از لیزر برای حذف سلول های غیر طبیعی انجام می دهد. مانند کونیزاسیون با چاقوی سرد، در بیمارستان با استفاده از بیهوشی عمومی انجام می شود.


به انجام منظم پاپ اسمیر ادامه دهید.


چه پس از اولین آزمایش پاپ اسمیر غیرطبیعی خود تحت درمان قرار گرفتید یا نه، باید هر چند وقت یکبار که پزشک شما توصیه کرده است، به انجام پاپ اسمیر منظم ادامه دهید. پس از انجام چندین آزمایش عادی پشت سر هم، فرکانس احتمالاً کاهش می یابد.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب