چگونه برای دریافت کارت سلامت رانندگان اقدام کنم؟

19

آیا تاکنون به این نکته توجه کرده‌اید که کارت سلامت رانندگان برای داشتن یک رانندگی مطمئن در جاده چه اهمیتی دارد؟ موارد زیادی می‌تواند برای انجام یک سفر ایمن و بی‌خطر اثرگذار باشد، مانند: در اختیار داشتن خودروی سالم و به روز با فناوری‌های روز دنیا، جاده‌های هموار و ایمن و ... . اما مهم‌ترین عامل تأثیرگذار بر رانندگی ایمن در جاده‌ها، داشتن سلامت چه از نظر جسمی و چه از نظر روانی برای داشتن بهترین عملکرد در بدترین شرایط جاده‌ای است تا جان خود و همراهان را در طول مسیر در امان نگه دارد. در این مطلب وبلاگ مرکز تخصصی طب کار آروان در مورد چگونگی دریافت کارت سلامت رانندگان توضیح خواهیم داد.



کاربرد کارت سلامت رانندگان چیست؟


کارت سلامت رانندگان، مجوزی است که با آن می‌توان سلامت راننده را تأیید و تضمین کرد. اگر راننده در مواردی مانند: کارت پایان خدمت، گواهینامه معتبر، انجام آزمایشات بینایی‌سنجی، شنوایی‌سنجی و تست خواب و ... واجد شرایط مورد نیاز باشد، این کارت برای او صادر می‌شود. این آزمایشات باید هر دو سال یک‌بار تکرار شوند. داشتن کارت سلامت رانندگان برای یک راننده جاده، سلامت راننده را تا حدود زیادی تضمین می‌کند و در نتیجه آن، خطرات و تلفات جاده‌ای به حداقل ممکن می‌رسد.  


یکی از بهترین تصمیمات سازمان راه‌وترابری، الزام رانندگان جاده‌ای به دریافت کارت سلامت رانندگان است. این رانندگان، به دلیل نشستن زمان‌های طولانی پشت فرمان خودروی سنگین، ممکن است به بیماری‌های اسکلتی و عضلانی، قلبی و عروقی، بینایی و شنوایی و ... مبتلا شوند. الزام داشتن این کارت برای راننده، یک گزینه مثبت محسوب می‌شود و راننده مجاب می‌شود که برای دریافت این کارت، باید اقدامات لازم را انجام دهد تا از بروز مشکلات جدی‌تر پیشگیری به عمل بیاورد. رانندگان با اقدام برای دریافت کارت سلامت رانندگان، قبل از وقوع این مشکلات می‌تواند از بروز آنها پیشگیری به عمل بیاورد.


از چه طریقی می‌توان برای دریافت کارت سلامت رانندگان اقدام کرد؟


ابتدا می‌بایست راننده محترم به مراکز مجاز صدور کارت سلامت رانندگان، مراجعه کرده و مدارک مورد نیاز را تحویل دهد. مدارک مورد نیاز شامل:


-اصل و کپی کارت ملی متقاضی 


-کارت پایان خدمت یا معاف از خدمت متقاضی


-اصل و کپی گواهینامه رانندگی متقاضی


-یک قطعه عکس 3×4 متقاضی


البته با تغییر قوانین ممکن است تغییراتی در مدارک درخواستی نیز لحاظ شود که راننده باید قبل از مراجعه به مرکز، از مدارک مورد نیاز درخواستی اطمینان حاصل کند. 


آزمایشات لازم برای دریافت کارت سلامت رانندگان


آزمایشات و تست‌های مورد نیاز برای دریافت کارت سلامت رانندگان که براساس دستورالعمل مصوب وزارت بهداشت انجام می‌گیرد، بدین شرح است:


-تست خواب؛ ثبت امواج مغز از طریق سنسورهای پوستی برای مواردی مانند: حرکات چشم، میزان اکسیژن خون، میزان تنفس، خروپف و حرکات بدن در خواب. 


-تست شنوایی‌سنجی؛ آزمون شنوایی، بررسی صداهای گفتاری یا نجوایی، آزمون اودیومتری و تشخیص کم‌شنوایی


-تست بینایی‌سنجی؛ جهت تشخیص وجود اختلالات دید در شب مطابق استانداردهای بینایی برای دریافت کارت سلامت رانندگان.


-تست روانشناسی؛ اندازه‌گیری میزان آستانه تحمل راننده در صورت بروز تصادف، عوامل رفتاری مانند انجام هرگونه خلاف در مسیر رانندگی و در کل بررسی سلامت روانی فرد متقاضی. 


-آزمایش خون و ادرار که برای انجام این مورد راننده باید ناشتا باشد؛ بررسی تمامی فاکتورهای مورد نیاز برای چکاپ کامل راننده که در یک آزمایش خون در نظر گرفته می‌شود. 


تست‌های عنوان شده برای افراد زیر 40 سال است، اما افراد بالای 40 سال باید تست نوار قلب را نیز انجام دهند. این مورد شامل: نوار قلب (الکتروکاردیوگرافی) و بررسی صحت عملکرد قلب و عروق می‌شود. فرد بالای 40 سال و افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای غیرواگیر هستند، مانند: دیابت، فشارخون، اختلالات کلیوی، عصبی و عضلانی و ...، باید سالی 1 بار برای تأیید مجدد کارت سلامت خود، این مراحل را پشت سر بگذارند. 


این موارد مربوط به سلامت جسمانی راننده است که در صورت لزوم، مشاوره‌های پزشکی و روانشناسی نیز باید انجام شود. اگر فرد متقاضی دارای بیماری خاصی باشد که ممکن است برای شغل رانندگی خطرآفرین باشد، تصمیم‌گیری نهایی باید توسط متخصص طب کار مورد ارزیابی قرار بگیرد.


پس از با موفقیت گذراندن تمامی این موارد، نام راننده برای دریافت کارت سلامت رانندگان در سیستم سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای ثبت می‌شود تا فرایند صدور کارت انجام شود. این نکته را باید عنوان کرد که اگر فرد متقاضی برای اولین بار است که اقدام به دریافت کارت سلامت می‌کند، باید کلاس‌های آموزشی پیرامون شناخت مباحث ابتدایی بیماری‌های گوناگون و درمان اولیه آنها را نیز طی کند. 


هزینه دریافت کارت سلامت رانندگان چقدر است؟


هزینه مورد نیاز برای دریافت کارت سلامت رانندگان، با توجه به هزینه‌ تست‌ها و آزمایشات انجام شده در مراکز درمانی و مرکز صدور کارت سلامت با در نظر گرفتن فناوری‌های به کار برده در کارت و تورم موجود در کشور، متغیر است. 


طبق آخرین برآورد، هزینه کارت سلامت رانندگان که برای سال 1401 مشخص شده بود، 370 هزار تومان است. اگر فرد متقاضی بالای 40 سال سن داشته باشد، به دلیل انجام تست نوار قلب، باید هزینه‌ای حدود 445 هزار تومان را پرداخت کند. 


جمع‌بندی


برای داشتن سفری بی‌خطر و ایمن در طول جاده‌های کشور، دریافت کارت سلامت رانندگان برای متقاضیان رانندگی با خودروهای سنگین الزام‌آور و ضروری است. به کارگیری آخرین فناوری روز دنیا در این خودروها برای بی‌خطر پیمودن این مسیر ضروری است. متولیان امر نیز باید شرایط راه‌های جاده‌ای کشور را طوری بهبود دهند که راننده با خیال آسوده در این مسیر گام بردارد. 


سؤالات متداول


1. ضرورت دریافت کارت سلامت رانندگان خودروهای سنگین چیست؟


این کارت تضمینی‌ است که سلامت جسمی و روانی رانندگان خودروهای سنگین در طول جاده‌ها را تأیید می‌کند. با داشتن این کارت، هم راننده از آغاز سفری که شروع می‌کند مطمئن است و هم رانندگان دیگر خودروها با خیالی آسوه در کنار این خودروها در جاده، مسیر خود را طی می‌کنند و به مقصد مورد نظر می‌رسند.


2. برای دریافت کارت سلامت رانندگان باید به کجا مراجعه کرد؟


برای دریافت این کارت، فرد متقاضی می‌تواند به مراکز مجاز صدور کارت سلامت رانندگان جاده‌ای و یا مراکز طب کار واقع در استان خود مراجعه کند. 

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب