درمان بدون جراحی دیسک کمر

21

درمان دیسک کمر بدون جراحی، اولین گزینه برای رفع کمردرد است. هر کس در هر دوره از زندگی ممکن است به هر دلیلی با دردِ کمر مواجه شود. بیش از 90% این کمردردها بدون نیاز به جراحی و با اقدامات بسیار ساده و خانگی قابل رفع شدن هستند. در واقع پزشکان در ابتدا تلاش می‌کنند، بیماری که با فتق دیسک و کمردرد به آنها مراجعه کرده را با روش‌های غیر جراحی درمان کنند و تنها در صورتی که این درمان‌ها برای او پاسخگو نبود، به درمان جراحی و تهاجمی روی بیاورند.

درمان دیسک کمر را می‌توان به روش‌های جدید و نوینی که در علم پزشکی کشف شده، بدون نیاز به جراحی درمان کرد. دیسک کمر، مانند بالش بادی است که بین مهره‌های ستون فقرات قرار دارد تا مهره‌ها به راحتی بتوانند حرکت کنند. فتق دیسک به این معنی است که دیسک بین مهره‌ها دچار برجستگی یا بیرون‌زدگی شده باشد. فوق تخصص درد کسی است که می‌تواند در این زمینه به شما کمک کند تا با روش‌های بدن جراحی بتوانید درد کمر خود را رفع کرده و از بین ببرید. برای اینکه با این روش‌ها آشنا شوید، در ادامه همراه ما باشید.

دیسک کمر چیست؟

دیسک، صفحه غضروفی شکل است که بین مهره‌ها قرار دارد و لغزش و حرکت آنها را میسر می‌کند. جذب فشارهای وارده از فعالیت‌های روزمره مانند نشستن و برخاستن، چرخیدن، قدم زدن، بلند کردن و بر زمین گذاشتن اشیا، وظیفه اصلی دیسک کمر است. دیسک کمر، مانند کمک‌فنر و ضربه‌گیری است که ضربات وارد شده به کمر را از بین برده و خنثی می‌کند.

به دلیل افزایش سن یا بر اثر ضربات ناگهانی وارد شده به کمر، دیسک کمر ضعیف شده و دچار پارگی یا برآمدگی می‌شود. این پارگی موجب فشار بر رشته‌های عصبی نخاع شده که ممکن است منجر به درد شدید در گردن، دست‌ها، کمر و یا پاها (سیاتیک) شود. خوشبختانه، راه‌های درمانی زیادی وجود دارد که شما می‌توانید بدون نیاز به جراحی، درد کمر خود را از بین برده و یا بهبود ببخشید. متخصص درد می‌تواند به شما برای درمان دیسک کمر کمک کند.

10 مورد از روش‌های درمان دیسک کمر بدون جراحی

در ادامه مهم‌ترین روش‌های درمان دیسک کمر معرفی می شوند. روش‌های درمانی مانند فیزیوتراپی، طب سوزنی، اوزون درمان و... در کلینیک پیشگام ارائه می‌شود.

1. فیزیوتراپی

یکی از بهترین روش‌ها برای درمان دیسک کمر بدون جراحی، فیزیوتراپی است. فیزیوتراپیست، با توجه به شرایط و علائم شما و میزان تحمل دردی که می‌توانید داشته باشید، ورزش‌های مناسب را برای درمان دیسک کمر در منزل به شما ارائه می‌کند.

این ورزش‌ها می‌تواند شامل تمرینات کششی، اصلاحی و انعطاف‌پذیری، تمرینات هوازی، تمرینات تقویتی و... شود که می‌تواند به میزان زیادی فشار وارده بر دیسک کمر را کاهش دهد.

2. ماساژ دادن کمر

انجام ماساژ بافت عمیق کمر، دیگر روشی است که برای درمان دیسک کمر می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. در این روش لایه‌های عمیق ماهیچه با ضربات آهسته و سفت تحریک می‌شود. کاهش اسپاسم و سفتی عضلات، کاهش التهاب و افزایش گردش خون در ناحیه کمر، از نتایج ماساژ عمیق کمر است.

3. تحریک الکتریکی عصب کمر از راه پوست

روش TENS، یکی از روش‌های فیزیوتراپی است که برای درمان دیسک کمر، جریان الکتریکی به اعصاب هدف و ماهیچه‌ها انتقال پیدا می‌کند. به کمک این روش، اعصاب تحریک شده و از خود مُسکّن اندروفین برای کاهش درد ترشح می‌کنند.

4. داروهای ضدالتهابی

داروهایی مانند آسپرین، ناپروکسن، ایپوبروفن برای کاهش درد مناسب بوده و التهاب را کم می‌کند که منجر به درمان درد کمر می‌شود. می‌توان با مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی، خطر آسیب به کمر را تا حدود زیادی کاهش داد.

5. داروهای شل‌کننده عضلات

داروهای شل‌کننده عضلات، زمانی تجویز می‌شود که درد کمر شدید باشد. این داروها با شل کردن عضلات ماهیچه، نقش زیادی در کاهش درد و درمان دیسک کمر، البته به صورت موقت دارند. بنزودیازپین، از جمله این داروهای شل‌کننده است. این دارو به دلیل اعتیادآور بودن باید زیر نظر پزشک مصرف شود.

6. سرما و گرمادرمانی

سرما و گرما‌درمانی در کنار هم تأثیر بی‌نظیری در کاهش درد سیاتیک کمر دارد. کاهش التهابات ایجاد شده با سرمادرمانی و افزایش گردش خون در ناحیه مورد نظر با گرمادرمانی صورت می‌گیرد و موجب درمان دیسک کمر می‌شود. البته این نکته را باید یادآور شد که این دو روش، مکمل یکدیگر هستند و در عین حال متضاد هم؛ در نتیجه با هم نباید مورد استفاده قرار بگیرد.

7. طب سوزنی

روش درمانی برگرفته از آموزه‌های چین باستان که در این روش، متخصص طب سوزنی، سعی در اصلاح کانال QI به کمک سوزن‌های نازکی دارد که آنها را وارد نقاط مهم بدن می‌کند. مُسکّن اندروفین در بدن با ورود سوزن‌ها ترشح شده و جریان خون برای درمان درد کمر افزایش می‌یابد.

8. اوزون‌درمانی

در روش اوزون‌درمانی برای درمان دیسک کمر، گاز اوزون از طریق یک سوزن به دیسک وارد می‌شود. این گاز، پروتئین‌های موجود در دیسک را اکسیداته کرده و سبب کاهش حجم دیسک می‌شود. این محلول تزریقی، برای افزایش اثر ضد درد و ضد التهابی، دارای بی‌حس‌کننده موضعی نیز هست.

9. استفاده از کمربند طبی

برای اینکه بتوان فعالیت‌های روزمره را راحت‌تر انجام داد و از فشار روی کمر کم کرد، می‌توان از کمربند طبی استفاده کرد. در واقع این کمربند حالت ثبات را در کمر ایجاد کرده و به عنوان تکیه‌گاهی برای ستون فقرات به کار برده می‌شود. آرام شدن ماهیچه‌های منقبض شده، یکی دیگر از اثرات کمربند طبی برای درمان دیسک کمر است.

10. اولتراسوند تراپی

لرزش دستگاه اولتراسوند، گرما و انرژی را به صورت همزمان، به عضلات و ماهیچه‌های هدف وارد کرده و سبب بهبود و درمان دیسک کمر می‌شود.

جمع‌بندی

دیسک کمر، توده‌های غضروفی شکلی است که بین مهره‌های ستون فقرات جا خوش کرده، از آنها محافظت می‌کند و سبب لغزش و حرکت آنها روی یکدیگر می‌شود. دیسک، موجب عدم سایش مهره‌ها بر روی یکدیگر می‌شود. اگر دیسک به هر دلیلی مانند: حرکت ناگهانی، ضربه و... از بین مهره‌ها بیرون بزند، منجر به دیسک کمر می‌شود که با درد شدیدی همراه است.

جراحی دیسک کمر نیز مانند هر جراحی دیگری، ممکن است با عوارض و مشکلاتی همراه باشد. در نتیجه برای درمان دیسک کمر، بهتر است از روش‌های غیرتهاجمی و غیر جراحی استفاده کرد. تحقیقات نشان‌داده است که برای بیش از 80% این دردها با روش‌های بدون جراحی، بهبودی حاصل شده است.


پست های اخیر از دکتر محمد حسین سپهریان :
 علت ابتلا به آرتروز گردن چیست؟
دکتر محمد حسین سپهریان 1402.11.27
 درمان درد پاشنه
دکتر محمد حسین سپهریان 1402.10.29
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب