درمان سیاتیک و دیسک کمر با طب سوزنی

13

درمان سیاتیک با طب سوزنی، روشی عالی برای افرادی است که از درد در ناحیه سیاتیک خود رنج می‌برند. اگر شما یا یکی از نزدیکانتان به درد سیاتیک و یا دیسک کمر مبتلا باشید، حتما از درد آزاردهنده آن شکایت دارید. درد سیاتیک، به دلیل فشار زیادی که خواسته یا ناخواسته‌ روی عصب سیاتیک اِعمال می‌شود، به وجود می‌آید. طب سوزنی می‌تواند دردی که به دنبال فتق دیسک ایجاد می‌شود را بهبود ببخشد.

درمان دیسک کمر با طب سوزنی نیز یکی از روش‌های متداول برای بهبود دردهای انتشاری در کمر و پاها است. نکته مهم اینجاست که طب سوزنی نمی‌تواند دیسک کمر را به طور کامل رفع کند، اما به طرز شگفت‌‌آوری التهاب و درد به وجود آمده را بهبود بخشیده و باعث افزایش گردش خون در ناحیه کمر می‌شود. طب سوزنی می‌تواند موجب تسریع در بهبود دیسک کمر شود. برای آشنایی با روند درمان به کمک طب سوزنی، در ادامه همراه ما باشید.

آیا طب سوزنی برای درمان سیاتیک و دیسک کمر مؤثر است؟

به دلیل اینکه ریشه درمان با طب سوزنی، به دوران چین باستان برمی‌گردد، نه اروپا، نظرات مثبت زیادی درباره آن وجود ندارد. با وجود اینکه طب سوزنی به عنوان بهترین روش درمانی مکمل برای درمان سیاتیک و یا دیسک کمر معرفی می‌شود، اما برخی افراد که با این روش به‌درستی آشنایی ندارند، کمی می ترسند. شواهدی زیادی مبنی بر تأثیر فوق‌العاده طب سوزنی بر درمان سیاتیک، دیسک کمر، درد قاعدگی و... وجود دارد.

نقاط خاص ورود سوزن برای درمان سیاتیک با طب سوزنی و دیسک کمر با طب سوزنی

طب سوزنی قادر است با هدفگیری نقاط خاصی از بدن و ناحیه کمر که تحت فشار هستند، به کاهش التهاب و درد کمک کند. نقاط مختلفی روی بدن وجود دارد که مرکز انرژی نامیده می‌شود. سوزن‌ها به این مراکز وارد شده و عملکرد کل بدن را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند. مناطقی از بدن که بر روی دیسک کمر، سیاتیک و التهابات موجود درآن، مؤثر واقع می‌شوند، عبارت‌انداز:

·       باسن

·       پایین کمر

·       کف پا

·       کف دست

·       پشت زانو

در نواحی ذکر شده، گره‌های عصبی وجود دارد که می‌تواند به کاهش درد و تنش در پایین کمر کمک کند. متخصص طب سوزنی، سوزن‌ها را در نواحی خاصی برای درمان قسمت خاصی از بدن، مورد استفاده قرار می‌دهد.

برای درمان دیسک کمر با طب سوزنی هم به همین شیوه عمل می‌شود. سوزن‌هایی به نازکی تار مو وارد نقاط خاصی که برای کاهش درد مؤثر است و همچنین، فشار و یا درد خاصی را برای بیمار ایجاد نمی‌کند، می‌شود. ممکن است در هنگام وارد شدن سوزن به بدن، احساس ورود یک جریان الکتریکی خفیف یا گرما به بدن را داشته باشید. گزارش‌هایی مبنی بر اینکه با ورود سوزن، انرژی در بدن جریان یافته، شده است. جلسات طب سوزنی معمولاً بین نیم تا یک ساعت است.

نحوه عملکرد طب سوزنی برای درمان سیاتیک و دیسک کمر چگونه است؟

3 نظریه درباره درمان سیاتیک با طب سوزنی و دیسک کمر با طب سوزنی وجود دارد:

اثر طب سوزنی بر روی سیستم عصبی و اعصاب ناحیه کمر

واکنش بدن افراد در برابر درد متفاوت است. سوزن‌های به‌کاررفته برای درمان سیاتیک با طب سوزنی، به اندازه‌ای نیستند که به طور کامل پاسخ سیستم عصبی بدن را بدهد، در نتیجه به‌گونه‌ای دیگر بر اعصاب تأثیرگذار است. نظریه‌ای بر این عقیده است که مراکز کانونی انرژی یاد شده در طب سوزنی، مدیریت درد را به واسطه واکنش‌های سیستم عصبی در مراکز کانونی بر عهده دارد.

ترشح مواد شیمیایی در بدن

به واسطه ورود سوزن به بدن و تحریک مراکز کانونی انرژی، ترشح مُسکّن برای درمان دیسک کمر با طب سوزنی اتفاق می‌افتد. این مواد معمولاً پس از آسیب‌های شدید آزاد می‌شوند. اثر این مُسکّن‌ها مانند مورفین نیست، اما می‌توان تضمین کرد که با هر بار انجام طب سوزنی، این مواد در بدن منتشر شده و سبب آرامش و بهبود درد ‌شود.

آزاد کردن انتقال‌دهنده‌های عصبی

تحریک هورمون‌های مختلف، روشی در طب سوزنی است که به کاهش درد کمک می‌کند. بدن با ورود سوزن، هورمون‌های تنظیم‌کننده عملکرد انتهای عصب را فعال می‌کند. هنگام تحریک انتهای عصب، بدن فریب خورده، اعصاب آن ناحیه بسته شده و بیمار دیگر دردی را حس نمی‌کند. البته این درمان موقتی است و با گذشت زمان، انتقال‌دهنده‌ها مجدد رشد می‌کنند و درد دوباره برمی‌گردد.

فواید درمان سیاتیک با طب سوزنی و دیسک کمر با طب سوزنی

·       طب سوزنی دارای فواید زیادی برای انواع دردها است. در زیر به چند مورد از فواید درمان سیاتیک با طب سوزنی و درمان دیسک کمر با طب سوزنی اشاره می‌شود:

·       انجام طب سوزنی، برای تمام بیماری‌ها و در همه گروه‌های سنی قابل انجام است.

·       طب سوزنی، سبب کاهش اضطراب شده، گره‌های چربی را باز و جریان مایعات در بافت‌های بدن را تسریع کرده و سموم بدن را دفع می‌کند.

·       ضخامت سوزن‌های طب سوزنی، به اندازه تار مو است، به گونه‌ای که بیمار ورود سوزن به پوست را احساس نمی‌کند.

·       مزیت طب سوزنی در این است که با استفاده از یک روش غیرتهاجمی، بی‌ضرر و با کمترین عارضه، می‌توان از بسیاری از بیماری‌ها و عوارض آنها رهایی پیدا کرد.

·       درمان سیاتیک با طب سوزنی، مثل مُسکّن برای بدن عمل می‌کند، در نتیجه می‌توان از مصرف داروهای خوراکی قوی اجتناب کرد.

جمع‌بندی

با افزایش سن، درد در سیاتیک و دیسک کمر ممکن است برای افراد به وجود بیاید. یکی از بهترین درمان‌ها برای بهبود درد در این نواحی، استفاده از طب سوزنی است که درمانی غیر تهاجمی است. درمان سیاتیک با طب سوزنی و دیسک کمر با طب سوزنی، عوارض کمی نسبت به سایر روش‌های درمانی دارد. در این روش، سوزن‌ها در نقاطی که بیمار بیشترین درد را حس می‌کند، وارد می‌شود، در نتیجه این نقاط ورود برای همه یکسان نیست. طب سوزنی باید در مکانی آرام و بدون استرس انجام گیرد. بارِ فشار روانی روی بیمار سبب می‌شود که کانال خروج سموم بدن منقبض شده و بسته شوند و به دنبال آن اثر درمانی طب سوزنی کاسته می‌شود.

سؤالات متداول

1. تعداد جلسات مورد نیاز برای درمان سیاتیک با طب سوزنی و دیسک کمر با طب سوزنی چقدر است؟

به طور میانگین، تعداد جلسات طب سوزنی برای سیاتیک و دیسک کمر، معمولاً 10 تا 20 جلسه است که این تعداد جلسات با توجه به شرایط و سن بیمار، ممکن است کمتر یا بیشتر شود.  


پست های اخیر از دکتر محمد حسین سپهریان :
 علت ابتلا به آرتروز گردن چیست؟
دکتر محمد حسین سپهریان 1402.11.27
 درمان درد پاشنه
دکتر محمد حسین سپهریان 1402.10.29
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب