درمان دیسک گردن بدون جراحی

13

درمان دیسک گردن به کمک روش‌های بدون جراحی، موضوعی است که هم پزشکان و هم بیماران به دنبال آن هستند. در اثر ساییدگی و یا پاره شدن دیسک بین مهره‌های گردن، فتق دیسک گردن ایجاد می‌شود. به این وضعیت انحطاط دیسک گردن نیز می‌گویند. اگر جابه‌جایی یا آسیب دیسک‌های گردن سبب تحریک و فشار به ریشه‌های عصبی یا نخاع شود، فتق دیسک گردن اتفاق افتاده است.

درمان دیسک گردن به روش غیرتهاجمی، درد در ناحیه گردن را به میزان زیادی کاهش داده و سبب می‌شود تا فرد بتواند به زندگی روزمره خود ادامه دهد. درد در ناحیه گردن می‌تواند به صورت خفیف، شدید و حتی کشنده باشد. در ابتدای مراجعه به پزشک متخصص، او یکسری اقدامات کنترل‌کننده و محافظه‌کارانه را برای کاهش درد بیمار تجویز می‌کند که ممکن است شامل استراحت، مصرف قرص‌های ضدالتهابی و غیراستروئیدی و مواردی از این دست باشد. برای آگاهی از روش‌های درمان دیسک گردن بدون جراحی، در ادامه همراه ما باشید.

دیسک گردن چیست؟

گردن، از مهره‌ها یا استخوان‌های کوچکی که در این ناحیه روی هم قرار گرفته‌اند، تشکیل شده، و مایع ژلاتینی که بین این مهره‌ها قرار دارد، همان دیسک‌های صاف و گردی هستند که از این مهره‌ها محافظت می‌کنند. اثر ضربه‌گیری این دیسک‌ها تا زمانی جوابگوی مهره‌های گردن است که سالم باشند. در این صورت است که می‌توانند حالت انعطاف‌پذیری ستون فقرات را نیز حفظ کنند.

اگر این صفحات ژلاتینی آسیب ببینند، پاره شوند یا ورم ‌کنند، به این حالت لغزش دیسک یا بیرون‌زدگی دیسک گفته می‌شود. فتق دیسک گردن، یکی از شایع ترین مشکلاتی است که ممکن است هر فردی با آن مواجه شود. برای درمان دیسک گردن راه‌های زیادی وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌شود.

نشانه‌های فتق دیسک گردن

از شایع‌ترین علائم عارضه دیسک گردن، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·       درد در دست و بازو

·       درد در شانه‌ها

·       درد در گردن

·       بی‌حسی یا گزگز در طول دست یا بازوها

·       بی‌حسی یا درد در کف دست و انگشتان

·       سردرد

·       سفتی و گرفتگی گردن

·       ضعف در بازوها

·       دشوار شدن برخی فعالیت‌ها مانند گرفتن خودکار در دست یا بستن دکمه پیراهن

7 روش درمانی غیر جراحی و غیر تهاجمی برای درمان دیسک گردن

گزینه‌های متفاوتی بسته به اینکه درجه آسیب‌دیدگی فرد تا چه حد است، وجود دارد که می‌توان به کمک آنها دیسک گردن و درد گردن را درمان کرد و یا تا حدود زیادی بهبود بخشید. اگر مشکل دیسک گردن در مراحل اولیه باشد، به راحتی می‌توان با انجام یک یا چند مورد از درمان‌های زیر، درد در این قسمت را به کلی حل کرد یا تا حدود زیادی بهبود بخشید. در زیر به برخی از درمان‌های غیر جراحی برای درمان دیسک گردن اشاره می‌شود:

استراحت کردن

اولین گزینه برای رفع دیسک گردن و درد در ناحیه گردن، استراحت است. ممکن است پزشک، استراحت و کاهش میزان فعالیت مانند: عدم بلند کردن اجسام سنگین، عدم دویدن و... را در چند روز یا چند هفته برای بیمار تجویز کند. کاهش التهاب عصب نخاعی و درمان دیسک گردن با این روش، معمولاً میسر خواهد بود. استفاده از کمپرس سرد یا گرم نیز برای تسریع روند بهبودی توصیه می‌شود. درد گردن به طور مؤثری با انجام این کارها بهبود پیدا می‌کند.

گردنبند طبی یا بریس

ممکن است پزشک توصیه کند که در طول دوران استراحت خود از گردنبند طبی برای کاهش حرکت گردن، تسریع در روند بهبودی و در نهایت درمان دیسک گردن استفاده کنید.

درمان دیسک گردن با تزریق اپیدورال

گاهی اوقات ممکن است پزشک با توجه به شرایط فرد، تزریق اپیدورال را به نقطه کانونی درد که به کمک تصاویر اشعه ایکس شناسایی شده است، به ناحیه دچار فتق انجام دهد.

درمان دیسک گردن با مصرف دارو

مصرف داروهایی مانند داروهای ضدالتهاب‌های غیراستروئیدی تا حدود زیادی می‌تواند درد را در ناحیه گردن کاهش و درمان دیسک گردن را آسان کنند. کاهش التهاب ایجاد شده هم با مصرف این داروها تسریع می‌شود.

فیزیوتراپی و انجام تمرینات ورزشی

پزشکان غالباً یرای تسکین درد، انجام فیزیوتراپی را پیشنهاد می‌دهند. فیزیوتراپیست ممکن است درمان دستی، اولتراسوندتراپی، انجام حرکات کششی و یا تحریک الکتریکی عضلات را برای کاهش اسپاسم و التهاب عضله و کاهش درد گردن پیشنهاد دهد. برخی از اقدامات فیزیوتراپ می‌تواند منجر به درمان دیسک گردن شود.

انجام حرکات کششی، سبب انعطاف‌پذیری و بهبود عملکرد گردن می‌شود و اسپاسم را کاهش می‌دهد.

درمان دستی یا کایروپراکیتک برای دیسک گردن

درمان دستی برای درمان دیسک گردن نیز ممکن است توسط فیزیوتراپیست برای کاهش درد و التهاب تجویز شود. تکنیک موبیلازیشن، درمان دستی با سرعت پایین است که می‌تواند اختلال عملکردی ناشی از دیسک گردن را کاهش دهد.

تمرینات آب‌درمانی

با انجام ورزش در آب، بدن شما فعال می‌ماند. انجام ورزش در آب، زمانی که ممکن است سایر ورزش‌ها برای شما دردناک و درد آن غیرقابل تحمل باشد، بسیار مناسب است.

سخن پایانی

بیرون‌زدگی دیسک گردن، عارضه‌ای دردناک و ناتوان‌کننده است که منجر به اختلال در فعالیت‌های روزمره فرد می‌شود. با شناخت عواملی که ممکن است منجر به درد و التهاب در ناحیه گردن شود، می‌توان گزینه درمانی مناسب مانند استراحت و یا انجام تمرینات فیزیوتراپی را برای درمان دیسک گردن به بیمار تجویز کرد. با شناخت علت بروز این مشکل نیز تا حدود زیادی می‌توان از ایجاد این مشکل جلوگیری کرد.

یادآوری این نکته ضروری است که با احساس کوچک‌ترین درد و ناراحتی در ناحیه گردن، تصور نکنید که پزشک برای شما عمل جراحی را تجویز می‌کند. اقدامات درمانی دیگری نیز پیش روی شماست که براساس تجویز پزشک می‌توانید آنها را انجام دهید و به نتیجه دلخواه خود برسید.


پست های اخیر از دکتر محمد حسین سپهریان :
 علت ابتلا به آرتروز گردن چیست؟
دکتر محمد حسین سپهریان 1402.11.27
 درمان درد پاشنه
دکتر محمد حسین سپهریان 1402.10.29
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب