W3Schools W3Schools

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از ساینس، آسیب فشار خون به چشم، کلیه ها و قلب کاملا واضح است؛ ولی این اولین باری است که محققان دانشگاه رم در ایتالیا با استفاده از یک روش تصویربرداری به نام تصویربرداری تانسور انتشاری (DTI) یا ترکتوگرافی، آسیب های جدی وارد شده به مغز، ناشی از فشار خون بالا را مورد مطالعه قرار داده اند.
این مطالعات با بررسی مغز افراد سالم و افراد مبتلا به فشار خون بالا نشان می دهد که بخش های مختلف مغز افراد مبتلا به فشار خون آسیب می بیند؛ در حالیکه بیمار متوجه هیچ عارضه جانبی نمی شود.
در حالیکه تصویربرداری DTI آسیب مغزی را به خوبی نشان داد، در تصویربرداری به روش MRI، هیچ علامت غیر متعارفی در مغز بیماران دیده نشد؛ بنابراین محققان به این نتیجه رسیدند که MRI قادر به بررسی دقیق بافت مغز نیست. با استفاده از MRI فقط می توان اطلاعاتی در مورد تمامیت ساختار ماده سفید مغز به دست آورد؛ در حالیکه با استفاده از DTIمی توان علاوه بر ساختار، تمام بخش های مغز را با عملکردهای آن ارزیابی کرد.
این مطالعات نشان می دهد رشته هایی که در عملکرد های غیر کلامی، عملکرد اجرایی، تنظیم احساسات و حافظه موثر است، در افراد مبتلا به فشار خون بالا آسیب جدی می بیند.
محققان بر این باورند که با استفاده از این روش تصویربرداری پیشرفته می توان علایم اختلال شناختی ناشی از فشار خون بالا را در مراحل اولیه پیش بینی کرد.
این روش کاربرد گسترده ای در پیش بینی زوال عقل در مراحل اولیه دارد.
فشار خون نیرویی است که توسط جریان خون به دیواره رگ ها وارد می شود تا خون در سراسر رگ ها و بدن جریان یابد. اگر این نیرو افزایش پیدا کند و در طول زمان ثابت باقی بماند، بدن با مشکلات زیادی روبرو می شود.
به طور متوسط از بین هر سه فرد میانسال، یک نفر به این عارضه مبتلا است؛ فشار خون بالا عامل اصلی بیماری های قلبی عروقی، کلیوی، سکته مغزی و اختلالات چشمی محسوب می شود.
بر اساس آمار، حدود 1.8 میلیارد نفر در سراسر جهان از فشار خون بالا رنج می برند و نکته حائز اهمیت این است که حدود 50 درصد این افراد، از شرایط خود بی اطلاع هستند و به هیچ اقدامی برای کاهش فشار خون دست نمی زنند. علاوه بر مراجعه به پزشک و استفاده از یک داروی ساده برای کاهش فشار خون، چند راهکار ساده برای حل این معضل وجود دارد:
***کاهش مصرف نمک در وعده غذایی
مهمترین روش برای کاهش فشار خون، کاهش مصرف نمک (سدیم) است. میزان نمک مصرفی در روز نباید از 1500 میلی گرم تجاوز کند. از خوردن غذاهای آماده، سس های آماده، سیب زمینی سرخ شده، غذای کنسرو شده، چیپس و پفک و سوسیس و کالباس اجتناب کنید؛ زیرا این غذاها سرشار از نمک هستند. سعی کنید در غذاهای خود به جای نمک از طعم دهنده های گیاهی و انواع ادویه استفاده کنید. ذائقه انسان با مرور زمان به غذای کم نمک عادت می کند.
***وزن خود را کاهش دهید
اضافه وزن با فشار خون رابطه مستقیمی دارد. اندازه دور کمر مهمترین عامل در فشار خون است. مردانی که دورکمرشان بیشتر از 91 سانتی متر است، در معرض فشار خون قرار دارند. این اندازه در زنان 81 سانتی متر است.
*** به طور مرتب ورزش کنید
ورزش روزانه و منظم به مدت 30 تا 60 دقیقه، میزان فشار خون را بین 4 تا 9 میلیمتر جیوه کاهش می دهد. برنامه ورزشی منظم به تنهایی قادر است فشار خون را در اندازه استاندارد نگه دارد.
*** در رژیم غذایی خود تجدید نظر کنید
رژیم غذایی حاوی غلات، میوه، سبزیجات و محصولات لبنی کم چرب در کنترل فشار خون موثر هستند.
*** از مواد معدنی مفید مانند پتاسیم، کلسیم و منیزیم بیشتر استفاده کنید.
سیب زمینی، موز، سبزیجات سبز پر رنگ، بادام، گوجه فرنگی، انواع کلم و قارچ حاوی این مواد معدنی مفید هستند.
-از مصرف دخانیات اجتناب کنید
-در معرض دود سیگار قرار نگیرید
-از استرس و تنش دوری کنید
-روزانه حداقل هشت لیوان آب بنوشید
-فشار خون خود را به صورت روزانه بررسی کنید
-مصرف کافئین را به حداقل کاهش دهید
-از غذاهای گیاهی استفاده کنید
-شکلات تیره و کم شیرین بخورید
-خواب کافی داشته باشد
گزارش کامل این مطالعه در کنفرانس فشار خون بالا در انجمن قلب آمریکا در واشنگتن مطرح شده است.

کلمات کلیدی: فشار خون بالا
تمامی زمان ها +6 است. زمان اکنون 12:57 ق.ظ است.
TOP