ارتباط بين تغذيه، سيروز و سرطان كبد

22

محققان امریکایی دریافته اند که رژيم‌هاي پر پروتئين و حاوي كلسترول زياد، با افزايش خطر بستري شدن يا مرگ، به خاطر سيروز يا بيماري‌هاي كبد همراه است و اين در حالي است كه رژيم‌هاي حاوي كربوهيدارت بالا، خطر كمتري به همراه دارد.

به گزارش ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، محققان آمريكايي داده‌هاي حاصل از 9 هزار و 221 شركت كننده در نظرسنجي معاينه سلامت ملي را كه طي 24 ساعت يك پرسشنامه را پر كرده بودند، بررسي كردند تا دريابند آيا تغذيه با بروز سيروز و سرطان كبد ارتباط دارد يا خير؟

به نقل از سایت Science Daily، طي پيگيري 13 ساله، 123 شركت كننده به بيماري كبد دچار شدند. 118 نفر به سيروز مبتلا شدند و 5 نفر دچار سرطان كبد شدند. آنها بيشتر مرد، ديابتي و چاق بودند، تحصيلات پايين‌تري داشتند و مقدار زيادتري الكل مي‌نوشيدند. سن آنها هم به طور متوسط بالاتر بود.

مطالعات نشان داد كه پروتئين و كلسترول رژيم غذايي آنها، به طور متوسط بالاتر از بقيه بود و ميزان كربوهيدرات مصرفي آنها از افراد سالم، پايين‌تر بود. ارتباط داشتن كلسترول با بيماري كبد، مهم‌ترين يافته اين پژوهش بود.

به گفته محققان نقش كلسترول در بروز بيماري‌هاي غيرهپاتيك مانند آرترواسكلروز شناخته شده است ولي آن را به بيماري‌هاي كبد نسبت نداده بودند. اين يافته‌ها و ارتباط پروتئين، كربوهيدارت و كلسترول با سيروز و سرطان كبد فقط در افراد چاق و داراي اضافه وزن ديده شد و در افراد با وزن طبیعی مشاهده نشد.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب