106

ادامه تغذیه شیرخواران 6تا 12 ماه


تغذیه در ماه هشتم 


● دوهفته اول ماه هشتم: در این زمان می توان زرده تخم مرغ به رژیم غذایی شیرخوار اضافه کرد ، زرده تخم مرغ باید کاملا سفت شود و به اندازه یک نخود از آن را در آب جوشیده یا شیر مادر حل کرده و به شیر خوار می دهیم و به تدریج مقدار آن را به نصف زرده در روز و یا یک زرده یک روز درمیان می رسانیم. در اين زمان ميتوان كم كم از سبزي‌هاي نشاسته‌اي مثل سيب زميني ، كدوحلوايي و نخود سبز نيز به فاصله هر سه روز به سوپ اضافه كرد. اضافه كردن كمي پياز رنده شده يا خرد شده به سوپ براي رفع بوي مرغ يا گوشت اشكالي ندارد. همچنين افزودن چند قطره آب ليموترش تازه يا آب نارنج تازه به سوپ و غذاي كودك هم آن را خوش طعم مي كند و هم جذب آهن را افزايش مي‌دهد.


دو هفته دوم ماه هشتم :در این زمان ماست به رژیم غذایی شیر خوار اضافه می کنیم .یک تا دو قاشق مرباخوری دو بار در روز. همچنین می توان به سوپ شیرخوار جو ، رشته فرنگی ، گندم اضافه کرد. از پورره سیب زمینی و یا پوره هویج می توان در این زمان استفاده کرد.


روش تهیه پوره 


یک عدد سیب زمینی و یا هویج را می پزیم و پوست آن را جدا می کنیم و با یک قاشق کره یا روغن زیتون و یا روغن مایع مخلوط کرده و سپس شیر جوشیده به آن اضافه می کنیم تا به غلضت دلخواه برسد .


 


دکتر عزیزاله یوسفی


فوق تخصص بیماریهای گوارش و کبد و تغذیه


متخصص بیماریهای کودکان و نوجوانان


استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران


تلفن تماس : 02166126187 chanal telegram : @govareshkoudakan


 

پست های اخیر از دکتر عزیزالله یوسفی فوق تخصص گوارش کودکان :
 مقایسه تاثیر رب عناب و پیدرولاکس در درمان یبوست در کودکان
دکتر عزیزالله یوسفی فوق تخصص گوارش کودکان 1399.05.11
 پیشگیری از هپاتیت A
دکتر عزیزالله یوسفی فوق تخصص گوارش کودکان 1399.05.04
 فکال ایمپکشن ( Fecal Impaction)
دکتر عزیزالله یوسفی فوق تخصص گوارش کودکان 1399.04.28
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب