زنان باردار و نکاتی در مورد آنفولانزای H1N1

33

زنان باردار باید توجه بیشتری به بدن و حالاتشان داشته باشند.
اگر زنان باردار علائم سرماخوردگی دارند باید این موارد را رعایت کنند:




- در خانه استراحت کنند، تماس کمتری با دیگران داشته باشند، به پزشک مراجعه کنند.

پزشک در مورد آنفولانزای H1N1 تصمیم گیری می کند. این آزمایش می تواند تست ترشحات بینی باشد که بهترین زمان انجام آن در 4- 5 روز ابتدای مبتلا شدن به بیماری است.

- اگر تنها هستید و احساس بیماری دارید، بهتر است کسی هر از چند گاهی از حال شما مطلع باشد.

- اگر در تماس نزدیک با افراد مبتلا به آنفولانزا یا تحت درمان آنفولانزای H1N1 هستید ، در مورد نیاز به درمان برای کاهش احتمال ابتلا به آنفولانزای H1N1 با پزشک خود مشورت کنید.

- زنان باردار برای واکسیناسیون آنفولانزای فصلی و آنفولانزای H1N1 در اولویت قرار دارند و در اسرع وقت باید نسبت به هر دو نوع آنفولانزا واکسینه شوند. آنها نباید از واکسن اسپره ی بینی استفاده کنند.

- اگر در مورد شما تشخیص آنفولانزا داده شده است ،درمان را شروع کنید.

- هرگونه تب را سریعا درمان کنید ، استامینوفن بهترین درمان تب ، برای زنان باردار است .

- از مایعات به مقدار زیاد برای جایگزین کردن آب از دست رفته بدن استفاده کنید.

- پزشک در مورد نیاز شما به دارو های ضد ویروسی تصمیم گیری می کند مانند: (Oseltamivir , Zanamivir ) این داروها می تواند ، کاهش علائم بیماری و بهبودی شما را تسریع کند . به دلایل فعالیت های سیستمیک ، واکسن Oseltamivir در مورد زنان باردار بیشتر استفاده می شود.
واکسن های ذکر شده اگر در روزهای اولیه ابتلا به آنفولانزا ( در 2 روز اول) مورد استفاده قرار بگیرند ، بهترین کارایی را دارند ، اما این واکسن ها برای افراد با ریسک بالا ( زنان باردار ) ، یا افرادی که سخت بیمار هستند ، حتی بعد از 48 ساعت هم استفاده می شود. و حتی تا 10 روز هم بعد از ابتلا این واکسن ها استفاده می شوند.

- اطلاعات زیادی در مورد تاثیرات داروهای ضد ویروسی بر روی مادران یا جنین آنها در دست نیست ، اما عوارض جانبی جدی گزارش نشده است ، اگر شما با عوارضی در مورد دارو های ضد ویروسی روبرو گشتید با دکتر خود مشورت کنید .

- شیر دهی را ادامه دهید.

شیر مادر ، کودکان را در برابر بیماری ها مقاوم می کند . این امر در نوزادان که سیستم ایمنی آنها در حال رشد است ، اهمیت بسیاری دارد. اگر شما بیمار هستید، شیردهی به کودک را متوقف نکنید ، مادرانی که به کودکان شیر می دهند در زمان بیماری تا بهبودی می توانند از کودکان خود پرستاری کنند . شیردهی ، به صورت متناوب و کوتاه کوتاه ، این روش می تواند از ابتلای کودک شما به آنفولانزا جلوگیری کند.
در هنگام بیماری از سرفه کردن و عطسه در صورت کودک پرهیز کنید ، دست هایتان را مدام با آب وصابون بشویید . پزشک احتمالا برای جلو گیری از انتقال ویروس به کودک شما ، استفاده از ماسک را به شما توصیه خواهد کرد . اگر شما بخاطر شدت بیماری نمی توانید کودک را شیر دهید ، شیر خود را دوشیده و سریعا به فرزندتان بدهید.

- به طور مداوم دست ها را بشویید ، در هنگام عطسه و سرفه جلوی دهانتان را بپوشانید، از افراد بیمار دوری کنید، هنگامی که بیمار هستید در خانه استراحت کنید. زمانی که زنان باردار باید با یک کودک بیمار در خانه بمانند ،فکری بیاندیشید .

- در زنان باردار ، عوارض ابتلا به آنفولانزا شدت و ریسک بالاتری دارد .

- اگر علائم آنفولانزا در شما شدت پیدا کرد ، ( همه علائم یا بعضی از آنها مانند : تب ، سرفه ،گلو درد ، آبریزش بینی یا گرفتگی بینی ، بدن درد ، سردرد، تب و لرز و خستگی . ) باید به مرکز بهداشتی درمانی خود مراجعه کنید.

- همه افرادی که علائم سرما خوردگی دارند ، نیازی به تست آنفولانزای H1N1 ندارند ، معمولا نتیجه این آزمایشات تغییری در نحوه درمان ندارد . در مورد زنان باردار ، مراکز بهداشتی درمانی انجام این تست را نیاز می دانند.

- در مورد زنان باردار ، درمان زود هنگام با داروهای ضد ویروسی اهمیت بسیاری دارد و می تواند تاثیر فراوانی در بهبودی فرد داشته باشد . ( بهترین درمان ، هنگامی است که در 48 ساعت اولیه پیدا شدن علائم بیماری اقدام شود . )

همه افراد با نشانه های زیر نیاز به فوریت های پزشکی دارند :

کودکان :

- تنفس تند یا سخت .

- کبودی رنگ پوست .

- عدم استفاده مایعات کافی .

- کسل بودن یا خواب آلودگی .

- کج خلقی و تحریک پذیر شدن کودکان .

- بازگشت دوباره تب و تشدید سرفه ، در حالی که علائم بیماری رو به بهبود بوده است.

- تب همراه با عوارض پستی .

- تب بالایی که به داروهای ضد تب پاسخ نمی دهد.

بزرگسالان:

- تنفس مشکل یا تنفس کوتاه کوتاه.

- درد یا فشار در قفسه سینه یا شکم.

- سرگیجه ناگهانی .

- بی قراری .

- استفراغ شدید و پایدار.

- بازگشت دوباره تب و تشدید سرفه ، در حالی که علائم بیماری رو به بهبود بوده است.

- کاهش تحرک و بی حرکت شدن جنین.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب