کاهش تستسترون

119
چگونه می توان از کاهش تستوسترون جلو گیری کرد

به جز افزایش سن، عوامل بسیاری در کاهش تستوسترون دخیل هستند؛ به عنوان مثال، انجام تمرینات استقامتی، استرس و افسردگی می تواند سبب کاهش ترشح هورمون تستوسترون شود. برخی تحقیقات نیز روشن کرده است که جایگاه اجتماعی مردان بر میزان ترشح تستوسترون در بدنشان تاثیر می گذارد. تحریک جنسی نیز سبب افزایش میزان تستوسترون در خون می شود. محققان تاثیر مواد غذایی بر میزان ترشح هورمون تستوسترون در مردان گ...یاه خوار و گوشت خوار یکسان است اما میزان ترشح هورمون SHBG در گیاه خواران بالاتر است که می تواند سبب کاهش تستوسترون در دسترس شود. جالب تر آنکه میزان ترشح هورمون تستوسترون در افرادی که در ارتفاعات زندگی می کنند، بسیار پایین تر از میزان ترشح این هورمون در افرادی که در ارتفاعات زندگی می کنند بسیار پایین تر از میزان ترشح این هورمون در ساکنان سواحل دریاست. در اینجا برخی مواردی را که می تواند سبب کاهش ترشح تستوسترون شود، با هم مرور می کنیم:
استرس

استرس اثری مخرب بر کارکرد غدد هیپوتالاموس و هیپوفیز که مراکز کنترل هورمون تستوسترون هستند، می گذارد. استرس همچنین سبب کاهش LH، هورمون محرک ترشح تستوسترون در سلول های بیضه و کاهش کلی ترشح این هورمون در بدن می شود. تحقیقات پژوهشگران ژاپنی روی موش های آزمایشگاهی نشان داده است میزان تستوسترون ترشحی بدن در یک استرس شدید کاهش چشم گیری پیدا می کند.
کمبود خواب

کمبود خواب نیز بر میزان تستوسترون ترشحی در بدن تاثیر می گذارد. تحقیقات پژوهشگران دانشگاه شیکاگو بر ۱۲ مرد سالم ۶۴ تا ۷۴ ساله نشان داده است که رابطه مستقیمی بین میزان خواب شبانه و میزان ترشح تستوسترون در روز وجود دارد.
دیابت و سندرم متابولیک

تحقیقات بسیاری ثابت کرده است بدن افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ و سندرم متابولیک که هر دو به چاقی پایینی بدن یا فشار خون بالا دچار هستند میزان تستوسترون کمتری نسبت به دیگران تولید می کند. بین ۲۰ تا ۶۴ درصد مردان مبتلا به دیابت، تستوسترون پایینی دارند. این موضوع به ویژه در مردان مسن پررنگ تر است.
افسردگی

پایین بودن تستوسترون خون می تواند به دلیل افسردگی باشد. محققان در پژوهشی ۴۴ مرد افسرده ۴۰ تا ۶۵ سال را مورد بررسی قرار دادند و بین ساعت ۸ تا ۱۱ صبح خون افراد ناشتا را بررسی کردند. نتایج بررسی ها نشان داد میزان تستوسترون در افراد مبتلا به افسردگی ۹۴/۱۱ نانومول در لیتر است، در حالی که این میزان در افراد سالم ۶۴/۱۷ نانومول در لیتر است. جالب است که مصرف تستوسترون در افراد جوان و سالخورده سبب از بین رفتن افسردگی می شود.
الکل

مصرف الکل بر غدد کنترل کننده و ترشح کننده تستوسترون نظیر هیپوتالاموس، هیپوفیز داخلی و بیضه اثر مخرب دارد و می تواند سبب کاهش توانایی و ناباروری آنها شود. الکل بر سلول های لیدیگ بیضه که ترشح کننده تستوسترون هستند، تاثیر گذاشته و می تواند سبب کاهش ترشح تستوسترون و در نتیجه افت تمایل جنسی می شود.
آفت کش ها

مواد شیمیایی موجود در برخی آفت کش ها می توانند ترشح هورمون ها را مختل کنند. محققان دانشگاه هاروارد نشان دادند مردانی که با برخی آفت کش ها کار می کنند، میزان تستوسترون خونشان در مقایسه با دیگر مردان پایین است. محققان پس از بررسی پرونده پزشکی ۲۸۶ مردی که بین سال های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۳ به مرکز ناباروری ماساچوست مراجعه کرده بودند، متوجه شدند رابطه نزدیکی بین وجود مواد شیمیایی آفت کش ها در خون و پایین بودن میزان تستوسترون وجود دارد
پست های اخیر از بهروز محسنی :
 عوارض الکل
بهروز محسنی 1395.05.11
 خندبدن
بهروز محسنی 1395.05.08
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب