بهترین زمان برای خوردن مکمل های کلسیم

96

کلسیم یکی از عناصر ضروری برای سلامت استخوان است. اگرچه رژیم غذایی بهترین راه برای دریافت کلسیم مورد نیاز بدن است اما مکمل های کلسیمی می توانند گزینه ای جایگزین برای افرادی باشند که رژیم خوب و صحیح کلسیمی نداشته اند. یکی از سوالات بیماران این است که بهترین زمان برای خوردن داروهای مکمل کلسیمی چه زمانی است؟

برای تشخیص زمان خوردن مکمل های کلسیم، به 3 فاکتور اساسی باید توجه کنید:

1-نوع قرص کلسیم

برچسب دارو را چک کنید و ببینید مکمل کلسیم از چه نوعی است؟ اگر مکمل دارای کلسیم سیترات است، می توانید آن را همراه غذا یا به تنهایی مصرف کنید. اگر مکمل دارای کربنات کلسیم است، بهتر است با غذا میل شود. اسید معده که در حال خوردن غذا تولید می شود به جذب بهتر کربنات کلسیم کمک می کند.

2-دوز روزانه

بیشترین جذب کلسیم زمانی اتفاق می افتد که به مقدار 500 میلی گرم یا کمتر در هر بار مصرف شود. بنابراین اگر روزانه 1000 میلی گرم کلسیم مصرف می کنید، بهتر آن است آن را به دو یا تعداد بیشتر دوز مصرفی تقسیم کرده و همه را یک جا مصرف نکنید.

3-اگر داروهای دیگری مصرف می کنید

مکمل های کلسیم می توانند با بسیاری از داروهای تجویزی مثل آنتی بیوتیک ها، بیس فسفونات ها و داروهای فشار خون تداخل ایجاد کنند. با پزشک خود یا داروساز در مورد تداخل های احتمالی مکمل کلسیم و داروهای دیگری که مصرف می کنید، مشورت کنید.

همچنین بهتر است مکمل های کلسیم را با مولتی ویتامین ها و قرص آهن یا غذاهایی که آهن دارند، همزمان مصرف نکنید. مصرف همزمان کلسیم با مکمل های آهن، روی یا منیزیم و یا غذاهایی که سرشار از این عناصر هستند، جذب کلسیم را کاهش داده یا از جذب آن جلوگیری می کند. از آنجا که معمولا وعده نهار نسبت به شام و صبحانه دارای آهن بیشتری است توصیه می کنیم قرص کلسیم را شب ها میل کنید و اگر نیاز به مصرف بیش از یک قرص بود، صبحانه زمان مناسبی برای دریافت دوز اضافه است.

قرص های كربنات كلسیم سنگ ساز هستند و برای جذب شدن نیاز به اسید معده دارند، در صورتی كه معده جراحی شده باشد یا قرص های آنتی اسید مصرف شود، كربنات كلسیم جذب نخواهد شد. لذا در افرادی كه خطر سنگ كلیه دارند و یا اسید معده آن كاهش یافته، بهتر است از سیترات كلسیم استفاده نمایند.
توصیه ما همچنان این است که بهترین راه دریافت عناصر مورد نیاز بدن و از جمله کلسیم، شکل طبیعی آن و داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل است.

اگر در ارتباط با مصرف صحیح مکمل های کلسیمی همچنان سوال و ابهامی دارید، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب