آنمیک(کم خونی)

69


کم‌خونی بیماری نیست، یک علامت است...!

"کم خونی فقر آهن شایعترین نوع کم خونی است که در دنیا وجود دارد. در واقع کم خونی میتواند به دلیل فقر آهن باشد و یا علامت یک بیماری مهم نظیر انواع سرطانها، کمکاری تیروئید، روماتیسم مفصلی و غیره باشد..."

یک متخصص داخلی در خصوص کم‌ خونی گفت: کم خونی بیماری نیست، بلکه یک علامت است و میتواند عامل یک بیماری باشد.

دکتر بابک رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه زنجان، اظهار کرد: کم خونی اختلال خونی شایعی است که در آن گلبولهای قرمز سالم به تعداد کافی برای حمل اکسیژن به بافتهای بدن وجود ندارد و موجب می‌شود که احساس خستگی ایجاد شود. کم خونی انواع گوناگونی دارد که هر یک علت خاص خود را دارد، کمخونی میتواند موقتی و یا طولانی مدت بوده و از فرمهای خفیف تا شدید باشد.

وی درباره شایعترین نوع کم‌ خونی، افزود: کم خونی فقر آهن شایعترین نوع کم خونی است که در دنیا وجود دارد. در واقع کم خونی میتواند به دلیل فقر آهن باشد و یا علامت یک بیماری مهم نظیر انواع سرطانها، کمکاری تیروئید، روماتیسم مفصلی و غیره باشد.

رضایی با اشاره به علائم کم خونی، تصریح کرد: بیمار با یک آزمایش متوجه بیماری خود می‌شود. از دیگر علایم آن میتوان به خوابیدن زیاد، سرگیجه، سردرد به ویژه در قسمت پشت سر، بی‌حوصلگی، قاشقی شدن ناخن‌ها و ... اشاره کرد. البته قاشقی شدن ناخنها بیشتر به فقر آهن مربوط می‌شود.

این متخصص تغذیه در خصوص نحوه درمان کم خونی، یادآور شد: برای درمان کم خونی ابتدا باید علت کم خونی مشخص شود و پس از شناسایی عامل اصلی زیرنظر پزشک درمان آغاز می‌شود. همچنین در خصوص رژیم غذایی افرادی که دچار فقرآهن هستند توصیه می‌شود گوشت قرمز، جگر، اسفناج، عدس و ... را در سبد غذایی خود قرار بدهند، ولی اگر عامل دیگری منجر به کم خونی باشد باید رژیم غذایی براساس نظر پزشک باشد./*
پست های اخیر از بهروز محسنی :
 عوارض الکل
بهروز محسنی 1395.05.11
 خندبدن
بهروز محسنی 1395.05.08
رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب