داروخانه‌ها امن‌ترین مکان ارائه خدمات دارویی هستند

62

رئیس سازمان نظام پزشکی در مورد مصوبه مجلس برای مجازات گروه‌های پزشکی که در جلوگیری از بارداری مداخله می‌کنند، گفت: مجازات از نظر اخلاق پزشکی مورد تائید نیست چرا که اغلب روش‌های پیشگیری‌ای که استفاده می‌شود غیرجراحی است و پزشک مداخله ندارد. 5 درصد آمار سزارین کم شده است به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ علیرضا زالی در نشست خبری که امروز با حضور اصحاب رسانه در سازمان نظام پزشکی برگزار شد با اشاره به اینکه برای حفظ سلامت زوجین و مادر باید مداخله پزشکی وجود داشته باشد، بیان داشت: بسیاری از موارد مصرف قرص ضد بارداری برای جلوگیری از بارداری تجویز نمی‌شود و عمده تلاش رسانه، جامعه پزشکی و سیاست‌های وزارت بهداشت باید بر مبنای سیاست‌های تشویقی باشد تا جرم‌انگاری.
وی با اشاره به اینکه اکنون مردم نگاه متفاوتی دارند و خطای تغییرات منحنی جمعیت را که جدی است می‌فهمند افزود: درمان ناباروران نرخ باروری را افزایش می‌دهد و با وجود یک میلیون و 800 هزار زوج نابارور می‌توانیم با درمان این افراد به سمت نرخ منطقی جمعیت برویم و فرزند‌آوری را در بین نخبگان جامعه فرهنگ‌سازی کنیم تا هوش و ذکاوت اجتماع شکل گیرد و نخبگان به سمت فرزند‌آوری روی آورند.
رئیس سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه اقدامات تنبیهی صرف و سلبی در فضای فرهنگ‌سازی ممکن است به نتیجه نرسد، اذعان داشت: باید شرایطی فراهم شود تا پزشکان بحث‌های تحلیلی و علمی خود را برای پیشگیری از بارداری ارائه دهند.
رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به کاهش 5 درصدی آمار سزارین در کشور گفت: در این شکی نیست که نرخ سزارین در کشور از میانگین نرخ جهانی بالاتر است اما بحث فنی و اخلاقی باید صورت گیرد و زیرساخت زایمان طبیعی متنوع‌تر شود.
وی همچنین در مورد ابطال مصوبه حق فنی داروخانه‌ها گفت: حق فنی حق قانونی و حقوقی جامعه داروسازان است و این مصوبه جزء خدمات تشخیصی است و برای حفظ شکل قانونی و بر اساس ماده 76 قانون وزارت بهداشت می‌توانیم در سازمان نظام پزشکی ظرف 3 ماه مدل‌هایی از قبیل تعرفه‌گذاری بر خدمات دارویی را مطرح کنیم که کلیات آن اکنون به تصویب رسیده است.
وی با اشاره به اینکه حق فنی داروخانه‌ها در عرصه جهانی وجود دارد و فقط مربوط به ایران نیست ادامه داد: سازمان نظام پزشکی حق مشروع خود در دفاع از حق فنی داروخانه‌ها را اعلام می‌کند و حتی نامه‌ای به کمیسیون بهداشت مجلس نوشته‌ایم که قرار است با حضور نمایندگان دارویی مدل متفاوتی طراحی شود.
وی با اظهار تاسف از اینکه خدمات دارویی جزء خدمات درمانی قلمداد نمی‌شود، خاطرنشان کرد: این ظلم به جامعه داروسازی است که بگوییم خدمات آنها در حوزه درمان جایی ندارند در حالی که پرونده‌های انتظامی نشان می‌دهند که چنانچه داروساز نسخه غلط بپیچد نمی‌توانیم به آن اعتراض کنیم چرا که این حق برای مسئول فنی در نظر گرفته شده است.
به گفته رئیس سازمان نظام پزشکی نمی‌توانیم برای داروسازان و داروخانه‌ها در قبال خدمات دارویی که به مردم می‌دهند و مسئول صحت داروهای ارائه شده به بیمار هستند، مسئولیت قائل شویم اما در مقابل حقی برای آنها در نظر نگیریم.
زالی در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه در شبکه‌های ماهواره‌ای داروهایی تبلیغ می‌شوند که از اساس غیرعلمی هستند اذعان داشت: حتی در گزارش اتحادیه اروپا این موضوع به یک چالش نگران‌کننده تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه این تبلیغات گمراه کننده و مضر هستند افزود: مهمترین و امن‌ترین محل داروخانه‌ها هستند این در حالی است که 90 درصد تبلیغات پزشکی از سوی گروه‌های غیرپزشکی ارائه می‌شود بنابراین حتی اگر برای جامعه پزشکی الزام ایجاد کنیم که برای هرگونه جراحی از ما مجوز بگیرند اما مردم با مراجعه به هر سایت و مجله‌ای می‌توانند به این تبلیغات دست یابند.
رئیس سازمان نظام پزشکی کشور تصریح کرد: علی‌رغم کمبود نیروی انسانی در سازمان روزانه 100 مجله را مجبوریم رصد کنیم که ابتدا در صورت مشاهده تبلیغ، پزشک را می‌خواهیم، تذکر شفاهی می‌دهیم و بعد به بخش انتظامی سازمان منتقل می‌کنیم به همین دلیل در بحث محتوای تبلیغات کمیته علمی را از بزرگان هر رشته تشکیل داده‌ایم.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب