مهم ترین علل پوسیدگی دندان های کودکان چیست؟

80

به گزارش سرویس بهداشت و سلامت قدس آنلاین؛ دندان های شیری به اندازه دندان های دائمی اهمیت دارند زیرا هر آسیبی در این دندان ها، مشکلات جدی در دندان های دائمی و روند رویش آنها خواهد داشت. به همین دلیل باید دندان های کودک از ابتدای رویش حداقل یک بار در روز تمیز شود. زمانی که نخستین دندان های کرسی رویید، والدین باید مسواک زدن جدی را برای کودک آغاز کنند. همچنین باید به پوسیدگی ها نیز توجه داشت. باکتری های عامل پوسیدگی دندان، از سنین خیلی پایین معمولا بین سن 19 تا 33 ماهگی، در غالب موارد از طریق بزاق دهان مادر به کودک منتقل می شوند. به منظور کاهش خطر پوسیدگی های دندان کودکان، چند نکته مهم بهداشتی به خصوص در این دوران توصیه می شود که از جمله باید به موارد زیر اشاره کرد:
- هرگز دهان کودک را نبوسید.
- هرگز شیشه، پستانک و قاشق کودک را به دهان خود نزنید.
- هیچ گاه نگذارید کودک انگشتانش را وارد دهان مادر کند.
- تا پیش از یک سالگی، حتما یک بار کودک را پیش دندانپزشک ببرید.
از 3 سالگی تا 5 سالگی، مراجعه به دندانپزشک باید هر شش ماه صورت گیرد. سپس در صورت سلامت دهان و دندان، هر سال باید این کار انجام شود.
نقش تغذیه در سلامت دندان ها
تغذیه نقش بسیار مهمی در رشد آرواره ها و بروز پوسیدگی های دندانی دارد. از سن 3 سالگی، نیازی به له کردن غذای کودک نیست زیرا او می تواند مواد غذایی را بجود.
تنقلات قدرت تمیزکنندگی بزاق دهان یعنی خنثی کردن اسید تولید شده از باقیمانده مواد شیرین توسط باکتری ها را ضعیف می کند. از همین رو لازم است تا توجه نمود بچه ها بیش از پنج وعده غذایی در روز خوراکی نخورند. البته باید به نوع آنها نیز دقت کرد. خوراکی هایی مانند کارامل ها که مدت طولانی در دهان می مانند بدترین خوراکی های تشدید کننده پوسیدگی دندان ها هستند. همچنین حتی ممکن است تکه ای شکلات آسیب کمتری نسبت به چیپس ها و شیرینی های نمک دار داشته باشد.
از نوشیدنی های شیرین به خصوص قبل از خواب باید پرهیز شود. شیشه شیر نیز هنگام خواب نباید به کودک داده شود. بهتر است هنگام نوشیدن مایعات شیرین از نی استفاده شود تا حفره دهان کمتر در معرض این شیرینی ها باشد. باید توجه داشت که اسیدیته نوشابه های گازدار شیرین حتی انواع رژیمی نیز برای دندان ها بسیار مضر است. حتما پس از نوشیدن شربت شیرین دندان های کودک را مسواک بزنید یا حداقل به او آب بخورانید.

رنگ خود را انتخاب کنید
تنظیمات قالب